Ratikan rakentamisen vaikutukset

Muutoksia Tampereen Ratikan koeajojen aikatauluun

02.07.2020

Tampereen Ratikan koeajot Tampereen omalla raitiovaunulla alkoivat Hervannassa keskiviikon ja torstain välisenä yönä noin klo 3.00-6.00. Hitaita koeajoja jatketaan samaan aikaan torstain ja perjantain välisenä yönä.

Perjantaiaamupäivälle 3.7.2020 suunnitellut testit siirtyvät kokonaisuudessaan viikonlopulle. Maksiminopeuden, 70 km/h, testit suoritetaan alkuperäisen suunnitelman mukaan lauantaina ja niitä jatketaan sunnuntaina.

Tampereen Ratikan koeajoissa testataan niin raitiotiejärjestelmää ja rataa kuin uutta, Tampereelle suunniteltua, lajinsa ensimmäistä Tampereen Ratikkaakin. Radan ja raitiotiejärjestelmän testit suorittaa Raitiotieallianssi, ja vaunuvalmistaja Škoda Transtech Oy vastaa Ratikan käyttöönotosta ja testaamisesta. Koeajokokonaisuutta koordinoi sekä raitiotiejärjestelmän että raitiovaunujen omistaja Tampereen Raitiotie Oy.

Koeajoja suoritetaan ensin yöaikaan, jotta bussiliikennettä ei tarvitse ohjata poikkeusreiteille.

Ratikalla ajetaan aluksi kävelyvauhdilla ja nopeutta lisätään asteittain kunnes lauantaina päästään ajamaan suurinta sallittua nopeutta. Lauantaina 4.7. koeajoja on tarkoitus suorittaa klo 3.30-18.00 ja sunnuntaina klo 8.00-18.00. Koeajot jatkuvat myös maanantaina klo 8.00-18.00.

Raitiotieallianssi testaa koeajoissa mm. raiteiden, vaihteiden ja ajolankojen ajettavuutta, liikennemerkkien, liikennevalojen ja opastimien sekä liittymien ja suojateiden näkyvyyttä. Lisäksi säädetään liikenne- ja varoitusvaloja, tehdään sähkönsyötön kuormituskokeita ja testataan liikennöintinopeuden sallimaa ajonopeutta ja vaihteenohjausta. Koeajoja tehdään aluksi yhtäjaksoisesti viikoilla 26-29. Viikon 29 jälkeen alkavat vaunulle tehtävät tyyppikokeet, johon liittyvä ohjelma täsmentyy heinäkuussa.