Linjastosuunnitelmat

Osallistu Pirkkalan uuden linjaston suunnitteluun

28.08.2020

Nyssen palvelukokonaisuus uudistuu, kun raitiotie liitetään joukkoliikennejärjestelmään syksyllä 2021. Linjastosta päätettiin huhtikuussa 2019. Pirkkalan linjasto otettiin uudelleen tarkasteluun matkustajamäärän kasvettua alueella merkittävästi.

Pirkkalan uudistettu suunnitelma on nähtävillä karttapalvelussa, joka toimii parhaiten isommilla näytöillä, tavallisimmilla selaimilla. Suunnitelman aikataulut on tehty talvikaudelle eli koulu- ja työmatkaliikenteen tarpeisiin. Linjoihin voi tutustua yksittäin tai kokonaisuutena.

Kerro ajatuksesi linjastosta

  • yksityisesti karttapalvelussa (Jätä kommentti/Add comment) tai
  • julkisesti tämän uutisen kommenttikentässä (kommentit tarkistetaan ennen julkaisua).

Yksittäisiin kysymyksiin ei vastata, mutta suunnittelija voi esim. tarkentaa tarvittaessa tietoja uutisen kommenteissa. 18.9.2020 mennessä saapuneet palautteet huomioidaan jatkovalmistelussa, jota tehdään yhdessä Pirkkalan kunnan kanssa. Lopullisen päätöksen linjastouudistuksesta tekee Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta kuluvan syksyn aikana.

Suunnitelma Pirkkalan joukkoliikennetarjonnasta

Pirkkalan alueen liikennöintiä on päivitetty monelta osin. Tavoitteena on selkeyttää linjastoa, vastata matkustajakysynnän kasvuun ja parantaa yhteyksiä Partolaan ja Suupantorille. Uusi linjasto alottaa syksyllä 2021. Lentokenttäyhteydet ratkaistaan mahdollisesti kutsupohjaisella palvelulla, josta päätökset tehdään vuoden 2021 puolella.

Pirkkalan linjastouudistus kartalla ›

Linja 1

Reitti: Kyösti - Suupantori - Partola - Härmälä - Keskustori - Tesoma - Haukiluoma

Linjan 1 palvelu selkeytyy, kun vaihtoehtoiset reittiosuudet (1A, 1B, 1C) siirretään itsenäisille linjoille.

Palvelutarjonta arkisin

    • Varhaisaamu 04-07: 1-2 vuoroa/h
    • Aamu (koulu- ja työmatkat) 07-09: 6-8 vuoroa/h
    • Keskipäivä 09-14: 6 vuoroa/h
    • Iltapäivä (koulu- ja työmatkat) 14-18: 6-8 vuoroa/h
    • Ilta 18-22: 3-4 vuoroa/h
    • Myöhäisilta 22-01 (perjantaisin 03): 1-2 vuoroa/h

Palvelutarjonta lauantaisin

    • Aamu klo 04-09: 1-2 vuoroa/h
    • Päivä klo 09-22: 6 vuoroa/h
    • Myöhäisilta 22-03: 1-2 vuoroa/h

Palvelutarjonta sunnuntaisin

    • Aamu klo 04-09: 1-2 vuoroa/h
    • Päivä klo 09-22: 4 vuoroa/h
    • Myöhäisilta 22-01: 1-2 vuoroa/h

Linja 11

Reitti: Nuoliala - Pere - Härmälä - Ratina - Rautatieasema - Kyttälä - Ranta-Tampella

Linjamuutoksella parannetaan Härmälän työ- ja koulumatkaliikennettä.

    • Lähdöt arkisin Nuolialasta Tampereelle 10 min välein klo 05.30 - 09.30. Paluusuunnassa linja 27.
    • Lähdöt arkisin Tampereelta Nuolialaan 10 min välein klo 14.30 - 18. Paluusuunnassa linja 27.

Linja 27

Reitti: Nuoliala - Partola - Sarankulma - Ratina - Rautatieasema - Kyttälä - Ranta-Tampella

Linjamuutoksella parannetaan Sarankulman työ- ja koulumatkaliikennettä.

    • Lähdöt arkisin Tampereelta Nuolialaan 10 min välein klo 05-09. Paluusuunnassa linja 11.
    • Lähdöt arkisin Nuolialasta Tampereelle 10 min välein klo 14-18. Paluusuunnassa linja 11.

Linja 14

Reitti: Vaitti - Takamaa - Vähäjärvi - Suupantori - Kurikka - Linnakorpi - Partola - Messukeskus - Ratina - Rautatieasema - Lielahti - Reuharinniemi

Linjamuutos parantaa yhteyksiä Kurikasta, Linnakorvesta sekä messukeskukselta Pirkkalaan ja Tampereelle. Linja liikennöi 2 vuoroa tunnissa arkisin klo 05-22.30, lauantaisin klo 06–22.30 ja sunnuntaisin klo 09.30-22.

Linja 16

Reitti: Suupantori - Pere - Partola - Toivio - Tays Hatanpää - Ratina - Rautatieasema - Ranta-Tampella

Linja tarjoaa yhteyden Toivion, Partolan, Pereen ja Pirkkalan välillä myös viikonloppuisin. Linja liikennöi arkisin 2 vuoroa tunnissa klo 05–22, lauantaisin 2 vuoroa tunnissa klo 07–22 ja sunnuntaisin 1 vuoron tunnissa klo 10-21.

Linja 63

Reitti: Höökinmäki - Pirkkalankylä - Sankila - Sionkylä - Lentoasema - Suupantori

Linja tarjoaa yhteydet Kirkonkylän ja Suupanniityn kouluihin sekä Tredu Pirkkalan ja Patrian toimipisteille. Aikataulut räätälöidään koululaisten, opiskelijoiden ja toimipisteissä työskentelevien tarpeisiin.

Linja 65

Reitti: Suupantori - Härmälä - Turtola - Hervanta

Linja tarjoaa yhteyden Pirkkalan ja Hervannan väliseen arjen työmatkaliikenteeseen.

Linja 79

Reitti: Suupantori - Sankila - Nokian asema - Siuro/Linnavuori

Linja tarjoaa yhteyden Nokian ja Pirkkalan välille sekä parantaa palvelua Sankilan ja Suupantorin välillä. Linja liikennöi arkisin 1-2 vuoroa tunnissa klo 06-20.

Linja 670

Reitti: Lahdesjärvi - Peltolammi - Sarankulma - Partola - Linnakorpi - Linnakallio - Vaitti - Huovi - Suupantori

Linja tarjoaa yhteyksiä työmatkaliikenteeseen Etelä-Tampereen ja Pirkkalan teollisuusalueiden välille. Linjalla on vaihtoyhteyksiä Suupantorilla, Partolassa ja Lahdesjärvellä.

Kommentointi

Pidäthän keskustelun asiallisena. Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua. Kritiikki on sallittua, mutta emme julkaise vihamielisiä tai alatyylisiä kommentteja, emmekä suoraan henkilöön kohdistuvaa arvostelua.

Kommentti:
Nimi:
 

Hei

Kiitos kaikille aktiivisille kommentoijille. Saimme yli 200 kommenttia Pirkkalan linjastouudistuksesta. Kommentit kootaan yhteen ja esitellään Pirkkalan päätöksentekijöille ennen kunnan lausunnonantoa. Lopullisen linjasto- ja bussien palvelutasopäätöksen tekee Tampereen seudun joukkoliikennelautakunta.

Nyssen suunnittelusta - ma 21. syyskuuta 2020 07.54.34

Tehkää semmoinen linja, joka lähtisi lentoasemalta suupantorille, sieltä pereen kautta Koskipuistoon ja päättäri olisi tays. Vuoroja saisi mennä arkisin tiheästi ja päivittäin

- la 19. syyskuuta 2020 11.23.05

Linja 16 merkittävä palautus Toivion bussiliikenteelle. Aikataulut kun vielä sovittaa niin, että ehtii kouluun ja esim. 7.00 ja 8.00 junaan.

Hyvä linja 16 - pe 18. syyskuuta 2020 18.38.30

Miksi ei voisi laittaa edes yksi linja 1 kulkemaan Pirkkala Vatiala ja Vatiala Pirkkala ? On päästävä tays tredu yms sinnepäin asioille
Turhaa laittaa monta linjaa kulkemaan samaa reittiä kuten ratina ja tampella
Linja 16 voi hyvin pysähtyä sorinaukio kun tulee ratinansta ja jatkaa yliopiston ladun kautta petsamoon
Kehittäkää järkevästi
Ei sumppuja eli toimivat reitit ja aikataulut heti aamusta ja riittävästi busseja iltapäivä linja 1
Linja 2 säilytettävä lähtöaika ja reitti nykyisellään
Huomioikaa vaihdot eri linjojen välillä
Suora uusi vuoro Hatanpää valtatie kautta koskipuistoon arkiaamuisin ja sama reitti takaisin hatanpään sairaala kautta
On taattava hyvät mahdollisuudet kulkea kun kerran maksaa kalliin bussikortin

- pe 18. syyskuuta 2020 09.49.42

En vastusta suunnitelmaa, mutta minun on vaikea nähdä mitä lisäarvoa se toisi nykytilanteeseen verrattuna. Olennaisin muutos näkemykseni mukaan on, että reitit pitenevät, vuorovälit harvenevat ja osa yhteyksistä muuttuu vaihdollisiksi pienemmän kysynnän alueilta.

- Linjan 1 kattavuus Kyöstillä jää heikoksi verrattuna nykyiseen linjaan 1.
- Täälläkin on moni peräänkuuluttanut TAYS:n suunnan yhteyksien perään, kun ykkönen käännetään länteen. Pitkälti 10 min vuoroväli tekee vaihtojen yhteensovittamisen vaikeaksi. Vaikka kyseessä ei olisi varsinainen suunniteltu vaihto, niin eriävät vuorovälit vaikeuttavat vaihtoja.
- Nokian perämetsiin kulkevan linjan yhdistäminen Nokia-Pirkkala-linjaan ei kyllä lisää ainakaan järjestelmän selkeyttä tai tuo lisäarvoa asiakkaalle. Tällä ratkaisulla pitää syntyä reippaasti säästöjä tai aikatauluteknistä hyötyä, sillä linjastollisesti linja 65 Nokialle, vaikka sitten harvemmalla vuorovälillä, on luontevin ratkaisu.
- Positiivista linjan 65 oikaisu Pereen kohdalla.
- Pereen vuoroväli heikkenee ja matka-aika pitenee -> palvelutaso heikkenee ruuhka-aikojen ulkopuolella selvästi.
- Reitti Vähäjärveltä tulee mutkittelevaksi eikä etene matkan suuntaan.
- Olen skeptinen linjan 670 toimivuudesta/houkuttelevuudesta verrattuna nykyisen palvelun 1B/C:n ja 11B:n linjoihin
- Toivio kuulunee uudistuksen selkeisiin voittajiin, jossa palvelutaso on suhteellisen korkea verrattuna muihin vastaavantyyppisiin alueisiin Pirkkalassa
- On erikoista sulkea lentoaseman liikenne kokonaan suunnittelun ja siten kommentoinnin ulkopuolelle. Linja 1A ei palvele pelkästään lentoasemaa vaan tarjonnut perustason palvelut alueen työpaikoille (varuskunta, Tredu, Lasikaaren alue) sekä asukkaille. Nämä käyttäjäryhmät käyttävät palvelua säännöllisesti lentomarkkinoiden suhdanteista huolimatta, joten palvelu voidaan kyllä suunnitella jo tässä vaiheessa. Linja 63:n pisto lentoasemalla ei riitä korvaamaan poistuvaa linjan 1A palvelua.
- Linjan 11 räjäyttämisen myötä Ranta-Tampellan ja pohjoisen keskustan palvelutaso ruuhka-aikojen ulkopuolella heikkenee selvästi Linjasto 2021 -suunnitelmassa hyväksytystä. Kyseessä siis jo hyväksytty periaatesuunnitelma ja merkittävä muutos siihen. Miten tämä aiotaan kompensoida?

Aleksi Kinnunen - to 17. syyskuuta 2020 21.56.33

Ilmailualan koulutuskeskukselle tulee opiskelijoita monilta suunnilta sekä Tampereelta että muualta Pirkanmaalta. Moni heistä vaihtaa Tampereen keskustassa lentokenttäbussiin joka arkipäivä. Lisäksi moni tulee bussin kyytiin TRE keskustan ja lentoaseman välisiltä pysäkeiltä, joilla pelkkä palvelulinja tuskin pysähtyisi. Aamun tuplavuoro-bussit (1A) ovatkin tavallisesti melko täysiä päätepysäkille asti, toisinsanoen suora bussiyhteys Tampereen keskustasta lentokentälle arkipäivisin on tarpeen.

Bussi 63 voisi lähteä kohti lentoasemaa jo Tampereen keskustorilta, TAI linja 16 voisi lähteä Tamperetta kohti Suupantorin sijaan jo lentoasemalta. Näin lentokenttäyhteys säilyisi loogisena.
Lentokenttäbussin olisi myös hyvä kiertää koulun toimipisteen kautta klo 8-10 ja klo 14.30-16.30 välisinä aikoina.

Opiskelija - to 17. syyskuuta 2020 20.16.50

Linja 16 reittiä pitäs suunnitella niin että se kulkisi ranta tampellasta Taysiin tai ajaa suoraan Pirkkalasta tayssiin

- to 17. syyskuuta 2020 16.27.37

16 reitin on muutettava ranta tampellasta Taysiin, sillä tampellaan menisi jo kolme linjaa ja Pirkkalasta pitää päästä keskussairaalaan. Ja mielummin tiheämmällä vuorovälillä

Tyytymätön - to 17. syyskuuta 2020 16.25.59

Linja 1 Pirkkala Vatiala on säilytettävä nykyisellään jatkossakin moni matkustaa sinne ensisijaisesti

Linja 2 säilytettävä nykyisellään

Linjat 14 ja 16 kulkemaan sorin aukion pysäkeille kun kerran siitä ohi linja kulkee

- to 17. syyskuuta 2020 09.43.41

Miksi kaksi bussia kiertää ratinan kautta mutta Ei pysähdy
sorin aukion pysäkeille? Miksi linja 1 kuljeEi Vatialan suuntaan kun sinne voisi mennä edes yksi linja 1 a?
Kunnolliset yhteydet Hatanpää valtatie kautta koskipuistoon arkiaamuisin klo 05,00 lähtien ja iltapäiviin tarpeeksi vuoroja koskipuistosta hatanpään suuntaan

- to 17. syyskuuta 2020 09.34.25

Linjaston kehittämisessä olisi hyvä miettiä yhteyksiä länsi-Tampereelle ja etenkin Lielahteen ilman, että tarvitsee kiertää keskustan kautta. Linjayhdistelmä 79/29/jne. ei myöskään toimivin ratkaisu tähän ole. Pirkkalasta voisi kulkea joku linja suoraankin tuonne suuntaan.

Yhteydet myös lännen kautta kaupunkiin - to 17. syyskuuta 2020 09.32.45

Juuri puhuttiin bussikuskin kanssa asiasta linjalla 1. Oli hyvin epätietoinen mihin jatkossa mikäkin linja menee, kun ne perutaan. Monet kuskit on tottunut ajamaan linjaa 1 Vatialaan, joten se saisi mennä sinne jatkossakin. Myös asiakkaita lentoasema/kyösti/vähäjärvi palvelee.

Kyöstillä eivät kaikki asu nauttiakseen uusista 10 min vuoroväleistä. Luottakaa vanhaan ja toimivaan poikittaislinjaan 1 Pirkkala-Vatiala ABC.

Bussikuskille tuli yllätyksenä että yksi linjoista mahdollisesti menisi lielahteen kun kerroin. Lentävävänniemeen. Se on ruuhkalinja, joka olisi aina myöhässä (3). Harva myös kulkee täältä Haukuluomaan. Miettikää, kahdesti, jopa kolmesti onko tässä muutoksessa järki.

Kysykää asiakkailta ja kuskeilta - to 17. syyskuuta 2020 08.01.34

Ylöjärvi Pirkkalan välille pitää saada oma linja, joka liikennöi päivittäin

- ke 16. syyskuuta 2020 11.32.06

Pirkkalaan/Pirkkalasta voisi tehdä pari uutta linjaa, jotka menisi Ylöjärvelle ja toinen lielahteen. Tai vaikka lielahden kautta ylöjärvelle

- ke 16. syyskuuta 2020 11.31.34

Linjan 63 reittiä voisi jatkaa Vanhaa Rantatieta pitkin Lempäälän asemalle asti.

Aleksi Suhonen - ke 16. syyskuuta 2020 04.49.02

Toiviolaisten kannalta linja 16 on iso parannus: Nyt bussinkäytön esteenä ja epämukavuutena oleva pitkä matka-aika niin Tampereen keskustan kuin Suupalle korjaantuu, kiitos! Vielä kun saisimme ruuhka-aikaan 3-4 vuoroa tunnissa (kuten oli vähemmällä asukaspohjalla 10 v sitten) ja vuorot sovitettua junan ja koulujen aikoihin (nyt valittava on ollut startti bussille jopa yli 1 h ennen juna lähtöä tai ajo omalla autolla 10-15 minuuttiin tai pyörällä 30 minuuttiin). Tampella päätepysäkkinä tuntuu oudolta ja harvoja palvelevalta: Päättäri saisi olla kosken länsipuolella.

JV - ma 14. syyskuuta 2020 20.41.50

Toimiva reitti ja aikataulut Hatanpään suunnasta Keskustan alueella jatkossakin klo 5 alkaen

- ma 14. syyskuuta 2020 13.43.13

Vastaus nimimerkille Peltolammilainen:
Uudistuksen myötä voisit mennä linjalla 670 pysäkille Teollisuustie, ja vaihtaa siitä linjalle 63, joka menee lentoaseman kautta. Se tietysti edellyttää sitä, että toimiva vaihtoyhteys on aikataulujenkin puolesta mahdollinen, mutta jos näin tehdään, niin sinunkin matkasi lyhenee.

- ma 14. syyskuuta 2020 11.01.49

mummu68v: Kyllähän Kyöstistä pääsee jatkossakin kauppahalliin, linjanumero vaan muuttuu ja reitti nopeutuu.

Parannus kyöstiläisille - ma 14. syyskuuta 2020 10.55.50

Taas löytyi yksi hyvä syy olla käyttämättä busseja ja kulkea vain omalla autolla tai pyörällä töihin. Ymmärrän jos useampaa linjaa ei enää tule Pirkkalasta Tays:lle mutta tulisi nyt edes yksi. Ennen tuli 4 linjaa Tays:lle ja tän suunnitelman perusteella jatkossa ei tule yhtään. Hienosti mennään taas ääripäästä ääripäähän. Epäilen että Pirkkalassa ja matkan varrella on aika monta Tays:n työntekijää jotka bussia käyttää työmatkaansa.

Iris - ma 14. syyskuuta 2020 10.36.37

Miksi 11c kyösti lakkautetaan eikö voisi jatkaa samalla reitillä että täältä ikäihmiset pääsevät käymään kauppahallissa

mummu68v - su 13. syyskuuta 2020 22.01.04

65 saisi jatkaa suoraan Nokialle Suupantorilta, en näe hyötyä sille että pitää katkaista linja Suupantorille ja vaihtaa bussia, kun sama bussi voisi jatkaa Nokialle. Linjojen 65 ja 79 kulkuajatkin ovat suurin piirtein samat, niin senkin puolesta voisi yhdistää nuo kaksi linjaa.

- su 13. syyskuuta 2020 21.18.39

Miks Nokialta pääsee bussilla lielahteen, muttei pirkkalasta. Pirkkalasta pitäs päästä myös bussilla lielahteen, esim Pere, suupantori, Kyösti, pitkäniemi, tesoman tai raholan kautta lielahteen

Työssä käyvä - su 13. syyskuuta 2020 19.28.47

Pirkkalasta pitäs päästä bussilla ylöjärvelle, ettei tartte mennä tampereen kautta

- su 13. syyskuuta 2020 19.25.20

Aivan surkea uudistus meille peltolammilaisille. Luulevatko, että meidän täytyisi päästä vain suoraan keskustaan? Nykyisinkin ainoa muuhun suuntaan (Sarankulma-Partola-Rahola) vievä on ollut 11B, eikä uusi linja 670 korvaa reittiä. Itse käytän 11B:tä ja siitä 1A:lla lentoasemalle, uudistuksilla ajoissa kouluun pääsy olisi lähes mahdotonta. Täytyisi mennä ensin keskustaan, siitä Suupantorille ja sieltä lentoasemalle, matkaan kuluisi yli tunti ja ylimääräinen vaihto. 8:30 aamuun täytyisi lähteä kohtuuttoman aikaisin. 1A:n lopettamisessa ja korvaamisessa ei todellakaan ole ajateltu lentokentälle kulkevia, vain Pirkkala-Vatiala välillä kulkevia ihmisiä.
Yleensäkään uudistuksissa ei ole huomioitu kauempana asuvia ihmisiä, vain keskustassa kulkevia.

Peltolammilainen - la 12. syyskuuta 2020 19.30.51

Ehdottomasti taysille hyvät linjayhteydet. Siellä käy paljon ihmisiä töissä vuoroissa 7-22 välillä. Ei houkuta ajatus bussinvaihdosta keskustassa lauantai-iltana 22 tai sunnuntai aamuna 06.

JH - la 12. syyskuuta 2020 12.24.58

Eikö voisi tehdä yksi tai vaikka kaksi jotka liikennöi päivittäin Pirkkala, Tesoma Lielahti ja Pirkkala Tesoma, Soppeenharju/mäki

- la 12. syyskuuta 2020 10.45.46

Miks Pirkkalasta ei kulje Ylöjärvelle bussi joka palvelisi työssä käyviä ja opiskelijoita. Sen linjan pitäs kulkee päivittäin

- la 12. syyskuuta 2020 10.43.42

65 pitää tulevaisuudessakin kulkee Nokialle

- la 12. syyskuuta 2020 10.42.10

16 reitin pitää tehdä kaksi reittiä, jotka olisi lentokenttä suupantori tays ja lentokenttä suupantori tampella tai pelkästään voisi mennä vaan tayssiin. Liikennöinti päivittäin ja tiheä

- pe 11. syyskuuta 2020 08.48.41

Säännöllinen bussiyhteys Vanhalle kirkolle ehdottoman tarpeellinen. Alueella asuu koko ajan entistä enemmän nuoria perheitä, ja tällä hetkellä ainoa kulkuväline (koulumatkoja lukuun ottamatta) on joku yksityinen kulkumuoto oli se sitten mopo, mauto tai auto. Nyt kun ympäristöystävällisiä valintoja korostetaan isosti kautta linjan, olisi vihdoin aika lopettaa meidän asukkaiden eriarvoistaminen ja tarjota edes välttävät kulkuyhteydet muuallekin kuin vain ohitustien sisäpuolella asuville kuntalaisille. Näissä kommenteissa aiemmin mainitut epäkohdat bussien tyhjänä ajattamisesta ovat omiaan ajamaan meitä vain ja ainoastaan auton rattiin. Se että esim linjan 63 kyytiin pääsisi joka suuntaan, ja muutamalla lisävuorolla vanhalle kirkolle päivittäin, saataisiin palveltua suuri joukko valveutuneita kyläläisiä. Tarjonnan lisäys toisi varmasti lisämatkustajia vuoroille, ja katetta toiminnalle.

Tuleva matkustaja - to 10. syyskuuta 2020 15.54.42

Eilö linja 16 voisi lähteä ennen suupantoria lentokentältä

Käyttäjä - to 10. syyskuuta 2020 11.48.32

Linja 63 räätälöidään koululaisten, opiskelijoiden ja toimipisteissä työskentelevien tarpeisiin? Reitin varrella asuu kuitenkin lukuisia ihmisiä, joilla olisi tarve päästä linja-autollakin kotoaan liikkumaan. Nyt bussi ajaa iltapäivisin Höökinmäestä tyhjänä - "Ei LInjalla-teksitllä" varustettuna. Me täällä asuvat toivomme, että tuo käytäntö poistuu, ja asukkailla on mahdollisuus päästä bussilla myös iltapäivisin Suupalle. Pahitteksi ei olisi myöskään lauantaina kaksi edestakaista vuoroa, aamulla ja iltapäivällä! Tampereen Teiskoa palvellaan huomattavasti paremmin linja-autovuoroilla, myös viikonloppuna, kuin Pirkkalan länsipuolen asukkaita.

Juha Hyttinen - to 10. syyskuuta 2020 10.32.03

Linja 16 tays pere lentokenttä on hyvä idea
Arkiaamuisin lähtöjä klo 5
Viikonloppu ja iltapäiviin lisää vuoroja
Reitti kulkemaan sorin mäken pysäkkien kautta

Mof - ke 9. syyskuuta 2020 13.27.55

Olisiko mahdollista saada kaikki Suupantorilla käyvät bussilinjat (esim. Linja 16) ajamaan Pirkkalan terveyskeskuksen kautta? Vanhoille ihmisille ja huonojalkaisille kävely Suupantorilta Pirkkalan terveyskeskukseen voi olla ylivoimaista.

Heikki Elo - ke 9. syyskuuta 2020 11.07.23

Kuinka paljon matkustajia menee tällä hetkellä Pirkkalasta Tamkiin tai Taysiin? Harmillista, että jatkossa ei näytä pääsevän enää ilman vaihtoja. Kasvaako matkustusaika Tamkin alueelle?

Kati - ke 9. syyskuuta 2020 08.03.31

En tajua miksi linja 79 ja linja 65 on erikseen laitettu, eikö 65 voi jatkaa Suupantorilta linjan 79 reittiä Siuroon ihan samalla linjanumerolla? Sillä tavalla se on nytkin toiminut hyvin, vaikka bussi ei Siuroon asti menekään. Jos on kuitenkin jostain tuntemattomasta syystä pakko erottaa nuo kaksi linjaa, niin pitää ainakin järjestää toimiva vaihtoyhteys linjojen välille. Mielestäni kuitenkin linja 65 Hervanta-Pirkkala-Siuro olisi ihan toimiva ilman että sen linjanumero (ja mahdollisesti bussikin?) vaihtuisi kesken matkan.

65 Hervanta - Nokia - ti 8. syyskuuta 2020 20.58.09

Miksi pitää tehdä kolme linjaa joitten päätepysäkki on tampella? Eikö linja 16 voisi mennä vaikka Tays, Pere, lentokenttä

- ti 8. syyskuuta 2020 18.06.05

Pirkkalaan pitää saada oma sisäinen liikenne, joka kulkisi lentokenttä Kyösti suupantori veska/sarankulma tai ikeaan

Asiakas - ti 8. syyskuuta 2020 18.04.42

Linja 14 pitäis pitää tismalleen samalla reitillä kuin se on nykyään, vain lisää vuoroja

- ti 8. syyskuuta 2020 18.03.16

Toiviolaisin silmin katsottuna, linja 16 on erittäin järkevä ratkaisu, kun lapset pääsevät nyt Pirkkalan keskustan suuntaan yläasteelle ja lukioon ilman vaihtoa. Lisätkää toki vuorot kolmeen arkisin aamu- ja iltapäivisin.

RH - ma 7. syyskuuta 2020 15.44.44

Tays:siin ja TAMKIIN ehdottomasti suora linja Pirkkalasta ja aikataulut sopivammiksi 1B:llä työssäkäyville ja opiskelijoille ettei tarvi lähteä aikaisemmin töistä ja tunneilta!

matkustaja - ma 7. syyskuuta 2020 13.25.11

Linja 1 kulkemaan koskipuiston kauttaa arkiaamuisin klo 05,00 lähtien ja tarpeeksi vuoroja iltapäivisin

- ma 7. syyskuuta 2020 09.42.35

Miksei linja 65 kulje päivittäin

- ma 7. syyskuuta 2020 09.21.32

Miksi pitää tehdä kaksi eri linjaa, jotka ajavat lähes tismalleen samaa reittiä, esim 11 sarankulma tampella ja 27 tampella sarankulma. Eikö niitä voisi liittää samaksi linjaksi

Hmm - ma 7. syyskuuta 2020 09.20.49

Miksi ei linja 1 a voi jatkaa Vatialan suuntaan ja linjat 1b 1c Haukiluomaan ?Turha lopettaa hyvää linja ,joka voisi koukata Hatanpään sairaalan kautta.

- ma 7. syyskuuta 2020 07.49.57

linja 27 pysähtymään SORIN MÄEN PYSÄKEILLÄ kumpaakin suuntaan kerran reitti kulkee siitä

- ma 7. syyskuuta 2020 07.47.44

Kaksi bussia kulkemaan Hatanpää valtatien kautta koskipuiston suoraan Keskustorille
Yksi bussi ratinan kautta joka pystyy myös Sorilla ja liikennöi viikonloppuisinkin
Kaksi bussia liikennöimään Vatialan suuntaan
Selkeät palvelevat joustavat ja kattavat reitti ja aikataulut hatanpään suunnasta jotka palvelevät bussilla liikkuvia arkiaamuisin klo 05,00 lähtien iltapäivällä ruuhkassa ja viikonloppuisin.

- la 5. syyskuuta 2020 10.26.00

Toivoisin linjan 65 kulkevan myös lauantaina ja sunnuntaina. Turhauttavaa kulkea vaihdolla keskustan kautta kun tuota Pirkkala-Hervanta väliä tulee kuitenkin sahattua useasti.

Severi - pe 4. syyskuuta 2020 23.29.18

Linjalle 14 ehdottomasti enemmän vuoroja aamuihin ja iltapäiviin sekä alkuiltaan, jotta jatkossakin opiskelu- ja työmatkat Tampereelle sujuvat!!! Nykyinen 1B linja on selkeästi eriarvoisessa asemassa muihin linjoihin jatkossa. Ymmärrän, että ratikan myötä esim. TAYS:ille mennessä joutuu vaihtamaan bussista ratikkaan, mutta tulevilla aikatauluilla joutuu ensin kävelemään 2km. sitten bussiin ja siitä vaihtamaan vielä ratikkaan. Tosi kurja uudistus Takamaan ja Vähäjärven rajalla asuvien kannalta..

Katriina - pe 4. syyskuuta 2020 22.49.34

1A säilytettävä, Vatialaan ja sieltä Kangasalan keskustaan. Muut ykköset menevät muualle. Useammin 1A:ta. 1C alkamaan Turkkiradalta 10 min ajolla Kyöstin sijasta, tulee palvelemaan koko aluetta. 1B Vaitista 20 min vuorovälillä. 670 tilalle 67, joka voisi olla nykyistä pidempi matka-alueiltaan. Ei mitään järkeä lakkauttaa 1A ja Vatiala yhteys.

Kangasalaan! - pe 4. syyskuuta 2020 21.33.06

Toivoisin että joku linja menisi Taysiin ja Vatialaan kuten nytkin.

Sanna Hirvonen - pe 4. syyskuuta 2020 13.26.51

Ymmärrän, että Hämeenkadulle kulkevia bussilinjoja halutaan vähentää, mutta kuten itsekin sanoitte, Pirkkalan matkustajamäärät ovat kovassa kasvussa, joten eikö silloin olisi loogista, että joku muukin linja ykkösen lisäksi menisi Hämeenkatua, esim. linja 14?

- pe 4. syyskuuta 2020 11.58.49

Muistakaa, että lentokentällä on Tredun toimipiste, johon opiskelijoiden tarvitsee päästä bussilla, vaikka lentokentällä ei muuten elämää olisikaan.

Sari Kolari - to 3. syyskuuta 2020 20.05.04

Miksi useiden Härmälä
Hatanpään suunnasta kulkevien reittien on mentävä Ratina Rautatieasema kautta?
Eikö olisi järkevää tehdä kaksi muutakin linjaa kulkemaan Hatanpää valtatie kautta Koskipuistoon ja Keskustorille jaMetson kautta eteenpäin?
Huomioikaa että joidenkin matkan suunta on muuallekin.
Miksi ei asialle tehdä mitään?

- to 3. syyskuuta 2020 19.27.34

Toivottavasti linja 65 jatkaa edelleen Pereen kautta.

Tiina Vepsäläinen - to 3. syyskuuta 2020 19.26.54

Voisiko kyöstin linja alkaa jo Vaitista niin palvelisi teollisuus ja kyöstin omakotitaloaluetta? 1B-linjalle vähintään 20 min vuoroväli ruuhka-aikaan vaitista.

- to 3. syyskuuta 2020 15.38.56

Toivottavasti Kyöstiltä lähtevää bussia menisi fiksusti. Tällä hetkellä menee kaksi bussia tunnin
välein. Ainoa vika on että lähtevät lähes samaan aikaan. Fiksumpaa suunnittelua aikataulujen kanssa. Ja otetaan huomioon ratikasta aiheutuvat viivästykset liikenteessä myös aikatauluissa.

Matilda - to 3. syyskuuta 2020 14.31.33

1B:n reitti ehdottomasti Vähäjärven kautta, ja lisäksi 1A koukkaamaan Vähäjärven kautta, linja Tays:siin asti palvelemaan työaika ja myöskin TAMKIN opiskelijoita.

kulkija - to 3. syyskuuta 2020 11.56.03

Suora bussi yhteys keskustorille kahden bussin voimalla Hatanpää valtatie kautta Härmälä Hatanpää suunnasta
Ei ratinan kautta
Linjat toimimaan

- to 3. syyskuuta 2020 11.33.32

Toinen vaihtoehto parantaa Pirkkalan liikennettä on tehdä vaikkapa Pirkkalan sisäinen linja joka menisi esim. vanhalta kirkolta höökinmäkeen, sieltä lentoasemalle ja sieltä Vaittiin ja Vaitista kyöstin kautta Suupantorille. Vähän samaan tapaan Metsäkylässä Ylöjärvellä, loppuu torille, mistä vaihtoyhteys Tampereelle. Vähäjärvi-lenkkiä tuohon ei saa, joten sinne tuo nykyinen linja.

- to 3. syyskuuta 2020 10.31.49

1 alkamaan Vanhalta kirkolta, 14 alkamaan Turkkiradalta, 63 enemmän vuoroja pitkin päivää ja viikonloppuisin tai 1A takaisin eri linjana.

- to 3. syyskuuta 2020 08.27.09

Vanhalle kirkolle saakka ulottuva 1 reitti ehdottoman tarpeen. Tai vähintään Kirkonkylän koululle. Koululaisten, heidän vanhempiensa, harrastajien tarpeisiin. Lisäksi Färmin alueelle on kaavoitettu koko joukko taloja, joiden asukkaiden, ei vähiten nuorten harrastusmahdollisuuksien mahdollistamiseen. Jos ei ole toimivaa bussiyhteyttä Suuppaan ja Tampereelle, mopoautojen ja kakkosautojen määrä kasvaa lähivuosina, jolloin Naistenmatkantie ruuhkautuu ja yleinen liikenneturvallisuus heikkenee. Erityisesti lasten. Avainsana on riittävä ja suora bussiyhteys Suupan kautta kaupunkiin. Tehokas keino vähentää yksityisautoilua tai ainakin estää sen kasvua.

Ilkka Sasri - ke 2. syyskuuta 2020 22.17.13

Vanhalle kirkolle saakka ulottuva 11 reitti ehdottoman tarpeen. Tai vähintään Kirkonkylän koululle. Koululaisten, heidän vanhempiensa, harrastajien tarpeisiin. Lisäksi Färmin alueelle on kaavoitettu koko joukko taloja, joiden asukkaiden, ei vähiten nuorten harrastusmahdollisuuksien mahdollistamiseen. Jos ei ole toimivaa bussiyhteyttä Suuppaan ja Tampereelle, mopoautojen ja kakkosautojen määrä kasvaa lähivuosina, jolloin Naistenmatkantie ruuhkautuu ja yleinen liikenneturvallisuus heikkenee. Erityisesti lasten. Avainsana on riittävä ja suora bussiyhteys Suupan kautta kaupunkiin. Tehokas keino vähentää yksityisautoilua tai ainakin estää sen kasvua.

Ilkka Sasri - ke 2. syyskuuta 2020 22.13.25

Paljon kiitoksia linjan 1 selkeyttämisestä! On hienoa, että Kyöstiltä pääsee nyt suoraan keskustaan ja erityisesti Pyynikintorin suuntaan, missä poikani käy koulua.
Tällä hetkellä hänen koulumatkansa kestää tasan tunnin välillä Kyösti-Pyynikintori, koska nykyinen bussilinja tekee niin paljon mutkia. Olemme jo etukäteen iloisia siitä, että koulumatka-aika lyhenee varmaankin noin puoleen tämän uudistuksen myötä.

Lähteekö linja 1kaupunkiin päin edelleen Kyöstin kaupalta pitkin Kyöstintietä ja Perkiöntietä? Sitä ei ole merkitty karttaaan niin.

Sanna - ke 2. syyskuuta 2020 19.50.06

Hyvännäköinen suunnitelma muuten, paitsi että vähän ihmettelen miksi noin monen linjan täytyy mennä Ratinan ja Rautatienkadun kautta. Jos on menossa Keskustorille tai lännemmäs, eikä ole ykkösessä, niin pitääkö kävellä, kun ei ratikkakaan vie Sorinaukiolta muuta kuin TAYS:lle. Jos tulee esim. 16:lla, niin on vähän hankalaa ruveta joka kerta selvittämään, mikä bussi menisi Ratinasta Keskustorille (jos edes mikään menee).

Jari - ke 2. syyskuuta 2020 19.26.46

Eikö linjaa 11 ajeta tosiaan enää kuin klo 5.30-9 ja 14-18? Miksi ihmeessä? Kyllä 11:sta normaalisti oli hyvin väkeä illallakin, ei tietenkään nyt korona-aikaan.

Eikä Härmälästä pääse enää yhtä hyvin Hatanpään sairaalalle, kun ei linjat enää tee sieltä lenkkiä. Pitää jaksaa kävellä joko Partolaan tai Hatanpään valtatieltä sairaalalle. Ei varmaan houkuttele jos on oikeasti sairas kun tuo Hatanpää nyt taitaa olla härmäläläisten terveyskeskus.

Satu - ke 2. syyskuuta 2020 18.49.52

Jos olen menossa bussilla Hatanpäältä Keskustorille. Mitä bussia minun tulee käyttää? Ennen oli 21 ja11 tosi toimivat linjat.
Jos menen Ruotulan Tenniskeskuksen pysäkille Hatanpäänkadulta, mihin bussiin nousen Hatanpään valtatiellä? Em. matkan olen suorittanut bussilla nro 1 tosi joustavasti ja miellyttävästi. Aikaisemmin löysin bussien aikataulut, olivat selkeitä ja helposti löydettävissä, kun laittoi hakuun bussin numeron, tuli aikataulu näkyviin.

Tuula Aho - ke 2. syyskuuta 2020 18.15.43

Huomioikaa Hatanpää --Keskusta suunta jatkossakin toimivat ,kattavat ja riittävästi vuoroja aamuin .iltapäivisin ,että pääsee hyvinja joustavasti liikkumaan .Koskipuistosta useampi vuoro tunnissa Hatanpää ,Pirkkala suuntaa.Pirkkalan suunnasta arkiaamuihin riittävästi vuoroja klo -5 ja 7 välille .Nykyisin bussit täysiä ,joten vuoroja lisää.

- ke 2. syyskuuta 2020 17.35.09

Linja 27 kulkemaan suoraan Hatanpään valtatie kautta Sorin aukion (missä pysähtyy )ja siitä Yliopiston kautta Tammelaan ja Petsamoon,missä kääntöpaikka .Sama reitti toisinpäin.Riittävä bussitiheys.Jokin vaihtoehtoinen linja linjan 1 suunnatessa Haukiluomaan.Haluamme tämän linjan ,kiitos

Bussimatkaaja - ke 2. syyskuuta 2020 17.29.43

Hei, säilytättehän Kyöstin bussireitin Turkkiradan ja Teollisuustien kautta, kuten se on iät ja ajat mennyt. Välillä oli pari vuotta, että ei kulkenut sieltä ympäri laisinkaan. Myös aamuöiseen aikaan tulevia vuoroja saisi tulla sitä kautta edes yksi.

Kyöstin asukas - ke 2. syyskuuta 2020 17.15.18

Sankilaan ja Pirkkalan vanhalle kirkolle säännöllinen bussiyhteys. Veronmaksajia ja bussiyhteyden tarvitsijoita löytyy täältäkin. Ja kasvavissa määrin! Kirkonkylän koulun pihaan suunniteltu bussin kääntöpaikka on aivan liian ahdas. Kirkonkylän koulun remontti, saattoliikenne ja jätepiste ruuhkauttaa ilman bussiakin kääntöpaikan aina välillä. Kirkolla on tilaa ja tarve käydä kääntymässä!

- ke 2. syyskuuta 2020 13.39.41

Kiitos!!! Nyt pääsee taas Kyöstiltäkin kulkemaan töihin kaupunkiin kuin ennen Paunun aikoihin. Hyvien yhteyksien vuoksi muutin silloin Kyöstille. Suurkiitos uudesta linjasta nro 1.

- ke 2. syyskuuta 2020 09.14.40

Kiitos 👍😁. Nyt pääsee taas Kyöstiltäkin kulkemaan töihin kaupunkiin kuin ennen Paunun aikoihin. Hyvien yhteyksien vuoksi muutin silloin Kyöstille. Suurkiitos uudesta linjasta nro 1.

- ke 2. syyskuuta 2020 09.12.04

Kiitos 👍😁. Nyt pääsee taas Kyöstiltäkin kulkemaan töihin kaupunkiin kuin ennen Paunun aikoihin. Hyvien yhteyksien vuoksi muutin silloin Kyöstille. Suurkiitos uudesta linjasta nro 1.

- ke 2. syyskuuta 2020 08.57.38

Linjan 63 ohjaaminen Tredun/Patrian ja T2 kautta tuo kaivattua joustoa/lisämahdollisuuksia lentokenttäalueen työ/koulumatkojen taittamiseen. Kutsuohjatussa lentokenttävuorojen suunnittelussa huomioon sitten myös työ ja koulumatkaliikkenne, arki-iltoihin ja lauantaille toivoisi hieman täydennystä ko. vuoroihin.

Terminaattori - ke 2. syyskuuta 2020 08.41.10

Uskooko joku vielä että meidän mielipiteillä on mitään väliä. Voi voi

Paula Rantanen - ti 1. syyskuuta 2020 22.17.03

Isoille miehille ja naisille harvemmin kukaan uskoo, mutta ainakin ollaan yritetty. Lisäksi kannattaa tavoitella vihreitä kansanedustajia Pirkkalan alueella. Arja Rinneahoa (vihr.) aion kontaktoida tähän uudistukseen liittyen joka heikentää Pirkkalan sisäisen liikenteen.

Jyri Väätäinen - ke 2. syyskuuta 2020 08.11.12

Linja 16 Toiviosta Sarankulman kautta Itsenäisyydenkatua pitkin. Tammelan/Tullintorin alueelle tarve töihin virastoaikaan.

Toimistotyöläinen - ti 1. syyskuuta 2020 22.43.40

Liityntäpysäköintipaikka partolan alueelle olisi monelle hyödyllinen

Arja - ti 1. syyskuuta 2020 22.30.05

Olen todella huolissani mahdollisen 65-linjan katoamisesta välillä Nokia-Pirkkala-Hervanta. Sen lisäksi, että se on itselleni ainoa järellinen kyyti päästä töihin Nokialle, se tulee myös vaikuttamaan nokialaisten kulkemiseen Hervannan suuntaan. Huomioittehan, että Hervannassa toimii Tredun oppilaitoksen toimipiste, johon myös nokialaisia nuoria hakee opiskelemaan.

65-linja kerää Pirkkalan valtaväylän lähettyviltä kaikki halukkaat kyytiin, mutta tuleva 79 vain Suupantorilta. Tämä on todella huono muutos.

Toivon, että kulkeminen Nokialle pysyy mahdollisena myös jatkossa. Huomioittehan, että Pirkkalaan sekä Nokialle muuttaa tulevinakin vuosina työssäkäyviä ihmisiä sekä opiskelijoita, joille tulee mahdollistaa julkinen liikenne Tampereen lisäksi muihin ympäryskuntiin.

Kati K. - ti 1. syyskuuta 2020 22.23.32

Uskooko joku vielä että meidän mielipiteillä on mitään väliä. Voi voi

Paula Rantanen - ti 1. syyskuuta 2020 22.17.03

Uskooko joku vielä että meidän mielipiteillä on mitään väliä. Voi voi

Raija Rantanen - ti 1. syyskuuta 2020 22.15.46

Minusta tässä uudistuksessa on monia hyviä asioita ja muutama huono. Ensinnäkin linjat 14 ja 16 ovat sinänsä fiksuja vetoja, kun nämä reitit ovat Tampereen keskustaan käytännössä yhtä nopeita kuin hitaamman Härmälän kautta. 16 etenkin on järkevä kun se palvelee Toiviolaisia molempiin suuntiin. Kehittämistarpeita olisi vielä tuossa 670:ssa. Luulisin että sille olisi kysyntää laajemminkin kuin arkisin ruuhka-aikoina. Partolaan suuntautuvia kauppareissujakin sillä varmasti tehdään, joten tarjontaa voisi olla enemmän ja muinakin aikoina kuin arjen ruuhkassa. Sen sijaan Pirkkalan teollisuusalueille ei liene niin paljoa kysyntää, joten tässä suhteessa olisi kehitettävää vielä. Lentoasema puolestaan on hieman mysteeri. Sinne suunnalle tehdään kyllä työmatkoja, mutta lentoliikennettä tuskin sinne kovin äkkiä tulee.

EA - ti 1. syyskuuta 2020 22.10.43

Liityntäpysäköintipaikka partolan alueelle olisi monelle hyödyllinen

Arja Lahtinen - ti 1. syyskuuta 2020 22.06.40

Lentokentälle tulisi lisätä vuoroja. On hassua että linja-auto seisoo useita minuutteja Vaitin liikenneympyrän pysäkillä kun samassa ajassa auto voisi käydä lentoasemalla. Lentoaseman lähellä, esim. Hyrsingin koulun lähiympäristössä asuu paljon lapsiperheitä ja alueella on jonkin verran myös työpaikoille kulkevaa liikennöintiä. Pirkkalaiset käyttäisivät varmasti enemmän linja-autoa päästääkseen vaikkapa harrastuksiin, mutta monesti ajatus kulkemisesta itsenäisesti tyssää jo siihen, kun ensin on pitkä matka kävellä Vaittiin pysäkille. Lisäisittekö kiitos vuoroja lentokentälle asti.

Saija Vuorenpää - ti 1. syyskuuta 2020 22.05.16

1A palvelee muitakin kuin lentomatkustajia tai alueella töissä käyviä, ei saa ko linjaa lopettaa! Älkää unohtako muualla kuin Suupalla tai Kyöstillä asuvia.

1A:n käyttäjä - ti 1. syyskuuta 2020 22.03.34

Ja luuleeko joku tosiaan että Tamperelaisten matkustajien mielipiteitä kuunnellaan. Se olisikin historiallista

Raija Rantanen - ti 1. syyskuuta 2020 22.00.00

Näillä tyhmillä muutoksilla ajetaan vähempiosaiset pois ystävällisemmille paikkakunnille. Tampereen taajamista ei pääse mihinkään joukkoliikenteellä ja keskustassa ei ole varaa asua, joskaan en tajua kuka edes haluaisi. hyvät yhteydet katkaistaan ja muutetaan reitit samaan mihin jo useat linjat menevät,

Raija Rantanen - ti 1. syyskuuta 2020 21.57.25

Eikö Itäiseltä Tampereelta siis enää jatkossa pääse Kangasalle Vatialankaan. Pirkkalaan, Partolaan ja Tesomalle on busseja menossa nyt ja jatkossa ihan jonoksi asti. Jälleen yksi suunta poikki ja vain ratikan takia. Todella taas näyttö siitä paljon puhutusta joustavasta liikenteestä. Näkis vaan.

Raija Rantanen - ti 1. syyskuuta 2020 21.45.31

Vaitista saisi lähteä 3 bussia /tunnissa suoraan Tampereen keskustaan.
Työmatka kestää Heikkiläntieltä nytkin jo 1 1/2 - 2 tuntia bussilla Hämeenpuistoon.

Anne Sillanaukee - ti 1. syyskuuta 2020 21.41.55

Eikö jatkossa Itätampereelta pääse Kangasalle Vatialan enää olenkaan. Kyllä Partolaan, Pirkkalaan ja Tesomalle pääsee taas useimmilla busseilla nyt ja jatkossa.

Taidan muuttaa Kangasalle - ti 1. syyskuuta 2020 21.40.48

En omista autoa ja bussilla työmatkani Pirkkalan Heikkiläntieltä Hämeenpuistoon kestää 1 1/2 - 2 tuntia suuntaansa. Tällä hetkellä bussit 1A, 1B ja 1C toimivat hyvin, vaikka jollain niistä saisi päästä esim Keskustorille asti. Älkää vain lopettako Vaitin linjaa Tampereen keskustaan! Jos sen reitti vielä kestää kauemmin ostan auton ja lopetan bussikyydit ja kävelymarssit linja-autoasemalta Hämeenpuistoon + lisäksi tietysti kävelyä tulee noin 2 km Heikkiläntietä.

Anne Sillanaukee - ti 1. syyskuuta 2020 21.31.47

Miksi moni Harmälä Hatanpää suunnasta reitillä kulkeva bussi ajaa Ratinan kautta ?Olisi asiallista linjan 1 rinnalle tuoda pari muutakin linjaa .

- ti 1. syyskuuta 2020 18.17.36

Laittakkaa linja 1d kulkemaan linjan 1a rinnalle Härmälä Hatanpään suunnalta Sorin mäen kautta ja sorin sillan yli yliopiston kadulle ja Tammelan puistokadun kautta Petsamoon heti aamusta klo 5 alkaen ja samareitti takaisin .Kyllä bussinkayttäjän on päästä liikkumaan kaupungin alueella ,missä ei ratikka vielä kulje ,heti aamusta niinkuin nekin jotka asuu ratikan käyttöalueella .Yhtälailla mekin käytetään ja tarvitaa liikkumisreittejä bussille .huomioikaa tämä

`mör - ti 1. syyskuuta 2020 16.34.51

Linja 14 kulkemaan suoraan Hatanpään valtatien kautta Koskipuistoon pois Ratina mutka ja siitä pyynikin torin kautta eteenpäin jo klo 5-7 arkiaamuisin . -Palaako koskipuiston pysäkit käyttöön 2021 syksyllä ?ja tuleeko linjat 2 ja 1 kulkemaan niiden kautta aamuin ja illoin ?
Vastatkaa ,kiitos

Bussimatkaaja - ti 1. syyskuuta 2020 15.54.26

Pirkkalasta voisi mennä Tayssille oma linja

asukas - ti 1. syyskuuta 2020 15.47.07

1C ja 11C, jotka menevät Kyöstiin, niihin pitäisi lisätä vuoroja ja mieluiten niin, että eivät kulje samaan aikaan. Nyt esim. lähtevät Treelta samoihin aikoihin.

***Nysse vastaa: Linja 1 kulkee suunnitelmassa Tampereen keskustasta Kyöstiin, tiheällä vuorotarjonnalla.***

Elina Kuhmonen - ti 1. syyskuuta 2020 13.43.47

Tays:sissa käy Pirkkalasta satoja henkilöitä päivittäin, potilaina ja myöskin töissä lukuisa määrä, suurin osa omilla autoilla, kun aikataulut ei sovi kohdalle vuorotyön takia. Suora, vaihdoton yhteys pitäisi olla ehdottomasti. Kannattaisi tehdä Tays:ssissa kysely henkilökunnalta aikataulujen sopivuudesta, nyt yksityisautoilu lisääntyy vaan.

työssäkävijä - ti 1. syyskuuta 2020 13.33.42

1A -linjan liikenteen tulisi toimia aamuisin seuraavasti; Sorin aukiolta 6:46 ja 7:48 kulkevat Tredu-Pirkkalan kautta, perillä 7:16 ja 8:19 sekä Sorin aukiolta 8:47 (perillä 9:18) tulisi kiertää Tredun kautta.
Iltapäivällä 1A -linjan kierrättäminen Tredu-Pirkkalan toimipisteen kautta aikavälillä 14:30-16:30 on tarpeen.

Juhani Anttila, koulutus- ja toimipistepäällikkö, Tredu - ti 1. syyskuuta 2020 13.21.10

Taysiin pitäisi ehdottomasti olla suora yhteys ilman vaihtoja, lopetan työt kun 1 lakka menemästä sinne. Väsyneenä illalla en ala vaihtelemaan. Yksityisautoilu lisääntyy sinne entisestään.

Raataja - ti 1. syyskuuta 2020 13.11.26

11B on hyvä Ikealle mentäessä. Säilyttäkää se, ja säilyttäkää 11C linjalla 11. 1 muuttakaa TAKAISIN 1ABC malliin suorinta reitti Härmälän kautta Vatialaan ja jos se pakko katkaista, niin sinne Haukiluomaan. Siis se 1 jota suunnittelette Kyöstiltä, suunnitelkaa 11C:nä ja se 11 olkoot vaikka 11A. Samoin peruuntuisi tuo hyödytön 670-reitti. Peltolammilta tulee paljon Partolan kauppakeskittymiin asiakkaita bussilla, joita juuri tuo 11B palvelee. 1 ei pidä kulkea hasan kautta. 63 kulkemaan ilman lentokenttälisää sen minkä kulkee. Nykyinen 67 voisi jotenkin laajentaa kulkemaan kauemmalta kuin Pirkkalan sisäisenä ja edelleen korvaamaan tuo turha 670. Niin se parantaisi vaihtomahdollisuuksia. 65 saisi kulkea jatkossakin Nokialta Pirkkalan kautta. Nyt siihen joutuu menenään jatkossa Suupantorille. Edelleen korostan että kun kyöstin alueen ja koko turkkiradan yritysalueet Vaittiin asti siirretään 670:aan niin viikonloppunakin on työtä ihmisilllä ja tarvetta liikkua. Omakotitaloissa asuu paljon jo eläköityviä tai eläköityneitä, huonokuntoisia ja sairaita, joilta ei onnistu kauppareissut uudella bussilla, kun kulkee harvoin ja 1 liian kaukana 1 km kauppakassien kanssa kulkea.

Leena Kyöstiltä - ti 1. syyskuuta 2020 12.45.19

Toivion bussiliikenne Tampereen suuntaan kulkisi Sarankulman kautta. Se on nopeampi kuin Härmälän reitti, eli muutos olisi positiivinen. Samoin se, että Suupalle pääsisi yhdellä bussilla ilman vaihtoa Härmälässä. Eli linja 16 on hyvä suunnitelma. Toivottavasti aikataulu on sellainen että klo 8.00 kouluun ja junaan ehtii :)

Kristiina Kaila - ti 1. syyskuuta 2020 12.45.16

Partolasta Toivion koulun kautta Ikeaan. 11B reitti takaisin.

Mummu - ti 1. syyskuuta 2020 11.52.45

Linjan 16 reitti kuulostaa tosi hyvältä. Tätä on Toiviossa odotettu sen jälkeen kun linja 7 lopetettiin.

Vakiokäyttäjä Toiviosta - ti 1. syyskuuta 2020 10.50.03

Vihodinkin parannuksia Toivion alueen joukkoliikenteeseen! Tätä on odotettu jo vuosikausia, sen jälkeen kun linja 7 lopetettiin. Linjan 16 reitti kuulostaa tosi hyvältä, ennen kaikkea se kulkee luontevasti Sarankulman kautta suoraan kaupunkiin eikä Härmälän kautta.

Vakiokäyttäjä Toiviosta - ti 1. syyskuuta 2020 10.48.08

Hatanpään sairaala jää tuon perusteella vain yhden puolen tunnin välein liikennöivän linjan varaan. Kuitenkin silläkin on yhteinen pääte Ranta-Tampellassa linjojen 11 ja 27 kanssa. Voisiko näitä jotenkin yhtenäistää? Puistokujan varrella kuitenkin on asutusta, joten sinne toivoisi vähän tiheämpää liikennettä. Muuten kokonaisuutena hyvä. Lentokentälle ei ole perusteltua ajaa, runkolinjan pääte Kyöstille selkeyttää vähemmän Pirkkalan suuntaa tuntevalle nykyistä tilannetta.

Ville Lahtinen - ti 1. syyskuuta 2020 10.06.40

Sankilaan ja Kirkonkylälle ehdottomasti lisättävä vuoroja. Sujuva, joustava bussilla liikkuminen Suupalle ja sitä kautta Tampereelle ja päin vastoin taattava vihdoin ja viimein. Alueen asutus laajenee, Kirkonkylän koulu kasvaa, Reippi tapahtumineen ja harrastusmahdollisuuksineen siirtyy Sankilaan, yläkoululaisia kulkee Suupalle, Vanhalla kirkolla ja pappilassa paljon tapahtumia ja päivittäisiä käyntejä. Tässä vain muutamia syitä bussivuorojen lisäämiseen.

Alueen asukas - ti 1. syyskuuta 2020 09.29.34

Kurikasta ei siis jatkossa pääse keskustorille, saati sinne päin edes? Toki yhteys ratinaan paranee, mutta työmatkaliikennettä ei tuo lenkki palvele.

Annika K. - ti 1. syyskuuta 2020 09.14.49

Yhteys Partolan ja Ikean välillä katkeaa täysin viikonloppuisin, eikä myöskään pääse enää Peltolammilta Partolaan ostoksille.

Jussi - ti 1. syyskuuta 2020 08.07.37

Edelleen linjan 670 olemassaolosta ei ole Kyöstin omakotitaloasukkaille mitään hyötyä, koska kulkee niin harvoin ja vääriin paikkoihin. Suora yhteys Tampereen keskustaan Turkkiradan pysäkeille kiitos.

Leena Kyöstiltä - ti 1. syyskuuta 2020 07.58.12

Itse kuljen töihin bussilla Kurikasta Tampereen Linnainmaalle ja linja on toiminit hyvin arkisin sekä viikonloppuisin, joten erittäin harmillista, että sinne suuntaan lopetetaan kokonaan suora liikennöinti.

Annika Mäkelä - ti 1. syyskuuta 2020 07.56.13

Taattava jatkossakin Hatanpää valtatie kautta vihilahden suuntaan hyvät ja kattavat vuorot myös iltapäivisin huomioon ottaen vaihdot toisten vuorojen kanssa linja 2

- ti 1. syyskuuta 2020 06.53.30

Linjat 1a b ja c on pysyttävä ennallaan
Taattava hyvä ja järkevä yhteys muiden linjojen kanssa kuten linja 2 ja pysäkit nykyisellään sorin aukiolla on
Lisää vuoroja arkiaamuisin klo 5 7välillä
Kaupungin suuntaan

- ti 1. syyskuuta 2020 06.42.28

Linja 16 ajamaan suoraan keskustorin kautta ei ratinan mutkii enään
Hyvät aikataulut vihilahti koskipuisto klo 5 - 7 ajalle keskustan suuntaan että kerkee hyvin vaihdolle
Pysäkki sorin aukiolla on oltava kuten nytkin

- ti 1. syyskuuta 2020 06.34.05

Hyvältä näyttää, näillä eväillä saadaan estettyä tuo linjan 1 ruuhkautuminen Härmälässä, joka on ollut ongelma jo pidemmänkin aikaa, kun useampi linja tarjoaa hyvän kokonaistarjonnan alueelle. Linjan 1 siirto Kyöstille on myös hyvä veto, tarjoten linjalle nykyisen kaltaisen tarjonnan "vähemmällä".

Muutamia ideoita kuitenkin tuli mieleeni Vähäjärvi - Kyöstin, sekä muiden yhteyksien osalta:


-14 voisi pidentää Vaitista Turkkiradan kautta Kyöstin pääteasemalle, yhteys Vähäjärvi-Turkkirata-Kyösti.

- 670 Jasperintieltä Lentoasemantietä pitkin Vähäjärven kautta Suupantorille (olettaen, että yllämainittu 14 toteutuu). Tarvittaessa suoraan Lentoasemantietä pitkin Suupantorille.

- 670 (vaihtoehto 2) voitaisiin pidentää suunitelman esittämästä reitistä poiketen vielä Suupantorilta Vähäjärven kautta Vaittiin, tarjoten vaihtoehtoisen tavan järjestää paikallinen ja suora Vähäjärvi - Kyösti yhteys, sekä yhteys Jasperintielle että Turkkiradalle.

- 16 voisi pidentää suorinta reittiä Lentoasemalle / Varuskuntaan, kunhan Lentoaseman tilanne alkaa selvitä ajan myötä.

Vakiomatkaaja - ti 1. syyskuuta 2020 01.09.49

Linja 670. Esittelyssä mainitaan, että se tarjoaa yhteyksiä työmatkaliikenteeseen Etelä-Tampereen ja Pirkkalan teollisuusalueiden välille. Etelä-Tamperetta on kyllä paljon pidemmälle itään. Eikö voisi samalla jatkaa vaikkapa Koivistonkylään/Hallilaan/Kaukajärvelle asti. Silloin voisi onnistua Pirkkalan teollisuusalueelle pääsy 1-2 bussilla kolmen sijaan. Eikä tarvisi kiertää keskustan kautta.

- ma 31. elokuuta 2020 18.59.15

"Jyri Väätäinen saa lähettää vaikka 20 vihakommenttia, mutta omasta mielestäni on ihan ok suunnitelma."
Niin saat sinäkin, hyvä jos tykkäät!

"Ainut mikä ihmetyttää, on että miksi ykkösen pitää tehdä tuommoinen pieni kierros Partolassa, kun ei sillä pääse edes lähemmäksi kauppoja. Eikö voisi vain mennä suoraan niin kuin on nyt mennytkin?"
Sitä olen myös peräänkuuluttanut.

"Lentokenttäyhteyksien poistumisen ymmärrän hyvin, kun Tampereelta ei tällä hetkellä lennä yhtään lentoa päivässä. Koronaepidemian jälkeenkin lentojen määrä on vähäinen, ja ne matkustajat, joita kentältä lentää, voidaan vaikka tilausajobussilla kuskata sinne."
Et edelleenkään ota huomioon alueella asuvia, eläkeläisiä, työttömiä, sairaita joita pitäisi ottaa huomioon parempien palveluiden Pirkkalassa. Entä varusmiesten kuljetukset?
"10 minuutin vuoroväli Kyöstiin on myös hyvä parannus, etenkin kun Soljaan rakennetaan paljon uutta."
Aivan loistavaa!
Mutta kaikki pirkkalalaiset eivät asu Soljassa tai Kyöstillä.

Jyri Väätäinen - ma 31. elokuuta 2020 14.26.12

Jyri Väätäinen saa lähettää vaikka 20 vihakommenttia, mutta omasta mielestäni on ihan ok suunnitelma. Ainut mikä ihmetyttää, on että miksi ykkösen pitää tehdä tuommoinen pieni kierros Partolassa, kun ei sillä pääse edes lähemmäksi kauppoja. Eikö voisi vain mennä suoraan niin kuin on nyt mennytkin? Lentokenttäyhteyksien poistumisen ymmärrän hyvin, kun Tampereelta ei tällä hetkellä lennä yhtään lentoa päivässä. Koronaepidemian jälkeenkin lentojen määrä on vähäinen, ja ne matkustajat, joita kentältä lentää, voidaan vaikka tilausajobussilla kuskata sinne.
10 minuutin vuoroväli Kyöstiin on myös hyvä parannus, etenkin kun Soljaan rakennetaan paljon uutta.

324 - ma 31. elokuuta 2020 14.09.52

Käytän linja-autoja yli 1000 kilometriä kuukaudessa, AB-vyöhykkeellä, ja kyllä voin sanoa että useimmat jää Suupantorille matkalla Pirkkalaan, mutta. On sitten vuoroja, joilla mennään Kyöstin lenkkiä Takamaalle tai Vähäjärven lenkkiä Kyöstille. Johtuu siitä, että bussit eivät joka tunti kulje molempiin suuntiin, jolloin täytyy kiertää. Siinä palvellaan myös työmaaliikennettä. Kyllä linja 1 on ollut kannattava linja, lienee seudun käytetyin, joten en usko että ajoittainen tyhjäajo Vaitista tai Vaittiin tee kovinkaan tiukkaa / lentokentälle että kannattaisi siirrättää asukkaat autoihin tai pyöriin. Eikö se ole jo selvää, että autoilua pitäisi vähentää, eikä joukkoliikennettä? Messukeskuksen yhteyksille ei minulla ole mitään tarvetta, jos jollakin on, niin sinne kyllä jatkossa pääsee vaihdolla. 1B:n täytyy kulkea suorinta reittiä keskustaan. Uusi suunnitelma asettaa asukkaat eriarvoiseen asemaan. Miksi vain kyöstiläisillä on oikeus suorayhteyteen vaihdottomana keskustaan, kun tulevaisuuden 1B kiertäisi kaiken maailman kadut läpi. Lisäksi kun se ei edes kierrä Partolan kautta oikein eli Prisma Pirkkalan kohdalla, niin ei siitä mitään iloa ole. Kannattaa myös huonioida, että lentoaseman bussit hoitavat myös varusmiehet Tampereelle/suppanotorille, joten mitä heidän käy jatkossa, sen lisäksi että asukkaatkin saavat päätä hieroa miettiäkseen palveluihin pääsyä. Joillakin on vuoden ABC-kortti rajaton, niin varmaan kiva maksaa kun yhtäkkiä palvelu heikkenee 99%?

Jyri Väätäinen - ma 31. elokuuta 2020 13.13.55

Vastaan vielä Jyri Väätäiselle sen verran, että vertailin eri linjojen nykyisiä aikatauluja ja katselin Google Mapsia, ja laskin että tuo linjan 14 kiertäminen Kurikan ja messukeskuksen kautta pidentää reittiä vain parilla minuutilla. Joten hyvin pieni lisäys matka-aikaan. Messukeskuksen ohi kun pääsee vauhdikkaasti aina paitsi messujen aikaan, kun taas Härmälässä pitää joka pysäkillä pysähtyä ja meno on aika matelua.
Ja mitä olen käyttänyt nykyistä linjaa 1B, niin useimmiten on hyvin vähän ihmisiä mennyt Suupantorilta eteenpäin Vähäjärvelle ja Takamaalle. Sionkylän ja ympäröivän seudun matkustajamääristä en juurikaan tiedä, mutta en usko, että vuoroja vähennettäisiin, jos matkustajia olisi paljon. Varmasti on linjoja suunnitellessa pitänyt miettiä myös kustannustehokkuutta, etenkin kun koronaepidemian takia on jouduttu tekemään säästöjä. Verrattuna aikaisempiin linjastosuunnitelmiin, niin tämä on mielestäni ihan onnistunut, vaikka ehkä juuri sinun henkilökohtaiset yhteydet eivät parantuneet.

324 - ma 31. elokuuta 2020 13.02.56

Eikö vieläkään pääse viikonloppuna Nokialle bussilla suoraan Pirkkalasta?? Tämä on iso puute edelleen. Uimahalli, työpaikat, ym harrastukset

Plääh - ma 31. elokuuta 2020 12.26.57

Linjan 1/ABC pitäs pysyy ennallaan. 1A vuoroja voisi lisätä

Lentokentän lähellä asuva - ma 31. elokuuta 2020 11.54.12

Linjalle 14 pitäs saada tiheämpi vuoroväli

Ok - ma 31. elokuuta 2020 11.53.18

"Jyri Väätäinen saa lähettää vaikka 20 vihakommenttia, mutta omasta mielestäni on ihan ok suunnitelma. Ainut mikä ihmetyttää, on että miksi ykkösen pitää tehdä tuommoinen pieni kierros Partolassa, kun ei sillä pääse edes lähemmäksi kauppoja. Eikö voisi vain mennä suoraan niin kuin on nyt mennytkin? Lentokenttäyhteyksien poistumisen ymmärrän hyvin, kun Tampereelta ei tällä hetkellä lennä yhtään lentoa päivässä. Koronaepidemian jälkeenkin lentojen määrä on vähäinen, ja ne matkustajat, joita kentältä lentää, voidaan vaikka tilausajobussilla kuskata sinne.
10 minuutin vuoroväli Kyöstiin on myös hyvä parannus, etenkin kun Soljaan rakennetaan paljon uutta.
324 - ma 31. elokuuta 2020 10.04.18"
Lentoja ei varmaan lennäkään, mutta asukkaita on kyllä, jotka ovat linjan 1A vuoroista hyötyneet. Nämäkin asukkaat, osa niistä nyt ainakin, joutuvat kävelemään Sionkylästä ensin. Tämä ei palvele muuta kuin taksiyrittäjiä ja autokauppaa. Jos pidät tätä muutosta hyvänä, niin et taida valitettavasti paljoa tietää Pirkkalan bussien toimivuudesta. Korostan edelleen sitä Vähäjärvi - Takamaa - Kyösti ja Kyösti - Takamaa - Vähäjärvi mallia eli VTK ja KTV. Tällä tavalla bussit palveli meitä jo 2012, eli kummaltakin suunnalta pääsi asioille. Se myös yhdistää monet asuinalueet ja tekee Pirkkalassa liikkumisesta mahdollista. Nyt tämä halutaan romuttaa, olikohan toiminut liian hyvin? Purnauksissani en ole muutoksia vastaan, mutta muutosten pitää parantaa asioita, eikä heikentää. Se että Kyöstin bussi ajaa 10 min välein on varmasti hyvä muutos, jos sattuu asumaan siinä K-kaupan kohdalla, mutta kuten tässäkin on todettu, on nyt Kyöstiä muuallakin. Ja työmatkaliikennettä 8-20 - myös lentokentälle. Kyöstin uusi 1C nro 670 ei palvele työmatkaliikennettä sen paremmin kuin asukkaitakaan oudolla reitillä. Suurin osa Vähäjärven kautta matkaavista menee Lidliin/Tampereen keskustaan, jolloin Kurikka-Partola-Sarankulma on ihan turha lisä reitille, joka on valmiiksi pitkä. Vuoroja saa lisätä, reittejä saa muokata, mutta pirkkalalainen sisäinen liikenne tässä heikkenee ja sitä vastaan on kuntalaisena pakko olla. Oletko edes kuntalainen, kun reitti on sinusta ok? Jos olet, onnea, että asut Kyöstin K-kaupalla tai Suupantorilla. Mutta meitä on täällä Heikkilässä, Keskisentiellä, Koivistolla kuin Takamaallakin.

Jyri Väätäinen - ma 31. elokuuta 2020 10.33.11

Jyri Väätäinen saa lähettää vaikka 20 vihakommenttia, mutta omasta mielestäni on ihan ok suunnitelma. Ainut mikä ihmetyttää, on että miksi ykkösen pitää tehdä tuommoinen pieni kierros Partolassa, kun ei sillä pääse edes lähemmäksi kauppoja. Eikö voisi vain mennä suoraan niin kuin on nyt mennytkin? Lentokenttäyhteyksien poistumisen ymmärrän hyvin, kun Tampereelta ei tällä hetkellä lennä yhtään lentoa päivässä. Koronaepidemian jälkeenkin lentojen määrä on vähäinen, ja ne matkustajat, joita kentältä lentää, voidaan vaikka tilausajobussilla kuskata sinne.
10 minuutin vuoroväli Kyöstiin on myös hyvä parannus, etenkin kun Soljaan rakennetaan paljon uutta.

324 - ma 31. elokuuta 2020 10.04.18

Laittakaa 14 edes Partolan kautta Härmäläntielle. Turhaan ajatatte Sarankulman kautta viattomia. Eiköhän siellä pian ratikkakin kulkee ja näkyy muutenkin busseja 10 min välein kulkevan 2021... Tarvitseeko pereellä olla 2021 lukuisia linjoja 10 min ja 30 min väleillä???

Kyöstiä on muuallakin kuin k kaupalla - ma 31. elokuuta 2020 08.51.46

Linja 670 on täysin hyödytön Kyöstin omakotitaloalueille korvaamaan suurta 1C menetystä. Koristeinako nämä pysäkit jatkossa täällä? Harva menee Lakulaivaan tai Suupalle täältä. Paljon työmatkaliikennettä, miksi kiusata vaihdoilla? Ei palvelua viikonloppuisin. Ei asuta maaseudulla nyt kuitenkaan...

Kyöstiä on muuallakin kuin k kaupalla - ma 31. elokuuta 2020 08.42.50

Miten linja 11B/C käy

***Nysse vastaa: Linjat 11B ja 11C lakkautetaan ja korvataan muilla yhteyksillä.***

Korvataan kyllä. Muiden kustannuksella. Takamaalla ja Vähäjärvellä asuvien kustannuksella, ja niiden kustannuksella, jotka tekevät töitään Vaitin seudulla. Matka-aika pitenee, kun kierretään turhaan Kurikan maisemissa (ei siinä hienot on), Partolan lenkkiä ja sitten vielä Sarankulmaa. Vaikea nähdä miten tämä palvelee meitä takamaavähäjärveläisiä, ehkä on kurikkalaisille ilo etteivät ihan bussitta jää tässä "linjastohuononnuksessa".

Jyri Väätäinen - ma 31. elokuuta 2020 08.15.01

***Nysse vastaa: Yhteydet lentokentälle suunnitellaan erikseen, kun tiedetään millä aikataululla lentoliikennettä lisätään. Tavoitteena on kehittää lentokenttäkuljetuksia esim. kutsuohjattuna palveluna.***

Missä muualla meno lentokentälle toimii kutsuohjattuna palveluna? Entä työmatkaliikenne, jota nykyisin tehdään eri aikoihin? Jo yötyötäkin tehdään, mutta jos edes 8-20 pääsisi lentokentältä/lle töihin/töistä yms. Kaikissa kaupungeissa, joissa on lentokenttä, tehdään bussikuljetuksia. Älkää lakkauttako linjaa 1A.

Jos niin teette, tulee se olemaan suurin virheenne kautta historian...

Lentokentältä päivää, mekin käydään töissä - ma 31. elokuuta 2020 08.09.22

Jos haluan jatkossa keskustaan, niin oikeasti mikä järki on ajattaa meitä takamaavähäjärveläisiä Kurikan, Partolan, Sarankulman kautta? Se matka keskustaan on jo 1B:llä sen 30 minuuttia plus, niin tuo varmuudella pidentää sitä matkaa entisestään. Kas, kun ette vielä kiusanneet meitä Hatanpään sairaalan lenkillä! Jos muutos toteutuu, EN TULE käyttämään tuota Vaitin linjaa enää, tiedättekö miksi? Pirkkalan Prismalla jääminen on muodostunut klassikoksi enkä todellakaan halua kiertää Sarankulmia yms. On täältä jokunen 14 minuuttia Suupantorille, mutta jos ei nyt muuta, niin ainakin paino pysyy kurissa... kun ei lähipysäkkiä tule jatkossa käytettyä. Kyllä joukkoliikenteen nousumäärät tulevat vähenemään nykyisestä niiden kohdalla, jotka menevät usein Tampereelle ja nimenomaan keskustaan.

Edelleen järkyttää lentokenttäkuljetusten poistuminen. Parhaimpina aikoina, kaikkina aikoina, pääsen kotiin busseilla 1A, 1B, 1C ja 1 unohtamatta. Lentokenttäbussi jättää jäähallille, 1B kotipihalle ja 1C jos odottaa vaihtoa, jos 1C ei jatka, menen kävellen. Niin tämä kokonaisuus todellakin palvelee minua ja muita, enkä näe sitä että kuinka ko. linjojen lakkautus tai huonontaminen parantaisi mitään, sillä se huonontaa.

Puhun myös kyöstiläisten puolesta. K-marketilla oleva pysäkki on ehkä lähellä, jos asuu siinä kerrostaloilla. Mutta kun Kyösti ei tarkoita sitä k-kaupan aluetta, vaan se jatkuu omakotitaloja pitkin muuallekin sivuun. Ihan yksi esimerkki on Paunun varikko, ja sen takana oleva pysäkki. Kyllä sieltä se 0.7 km kertyy kävellä. Moni lisäksi kävelee Turkkiradalle Ryttylänmäentieltä bussiin 1C ja nyt siihen on 0.5 km. Jatkossa k-kaupalle sieltä 1.5 kilometriä. Onko tämä linjastomuutos mainos autoilulle?

Jos halutaan parantaa joukkoliikennettä, parannetaan. Ja parantaa voi ihan tekemättä mitään, säilyttämällä 1ABC ennallaan.

Jyri Väätäinen - ma 31. elokuuta 2020 08.05.59

Tiesittekö että töihin mennään muulloinkin kuin kahdeksaksi? Oli työ lentokentällä tai Tampereella, Partolassa tai Multisillassa, työvuoroja on pitkin päivää. Miten mahdollistetaan työnkulku lentokentän seudulle tai seudulta muulloinkin kuin "ruuhka-aikoihin".

Lentokentältä päivää, mekin käydään töissä - su 30. elokuuta 2020 20.53.24

Kolme oppilasta menee Hervantaan Turrista, kätevä tuo 65, miksi jatkossa siitä tehdään vaihdollinen? Onko vaihto sujuvaa? Toimivaa ei pidä vaihtaa. Mitä tapahtuu kätevälle vuorolle Hervantaan moottoritietä?

Uusi 1C:n korvaaja on jatkossa 800 metrin päässä, kun nyt bussiin on 50 metriä, kova korotus kävellä ja varsinkin työssäkäyvälle, ja joutuu vielä paluussa kävelemään samaa. Hienoa kuitenkin että uusi 1 menee Kyöstin k-kaupalta usein, aloitan työt viikonloppuisinkin ajoittain aikaisin, siksi täytyy päästä töihin jo 7 bussilla Kyöstistä. Vaihto pitää olla sujuvaa linjaan 2 ja etenkin paluu 16.30 jälkeen olisi kiva, jos pääsisi poiskin Rauhaniemeltä Kyöstiltä ilman turhaa odottelua. Uusi aikataulu 1 on sopiva minulle, mutta joutuu vähän enemmän toki kävelemään. Samoin aiemmin aikataulu 2 menee nyt useammin, joten jos se säilyy samana, niin jatkossa matka-aika töihin tulee lyhenemään.

Linjasta 670 ei ole minulle mitään hyötyä, koska se ei mene Tampereelle keskustaan ja sen vuoroväli on vain 30 min. Lisäksi ei ole mitään järkeä vaihtaa Suupantorilla siihen koska vuoroväli 30 min ja Kyöstin kookaupalta kuitenkin 700 metriä kotiin. Onko kuitenkin huomioitu että muuallakin asutaan ja kenen pysäkille men on yli 1 km? Ja moni menee alueelta alueelle >Pirkkalan< sisäisesti, jotka jatkossa eivät pääse niin tekemään kun 1B-1C ja 1C-1B katkeaa.

Lentokentän bussien vähyys ihmetyttää, etenkin kun olemme usein lentäneet Pirkkalan kentältä.

Bussi 670 Suupantori-Takk ei palvele menetystä meille, enkä usko, että tulee kannattamaan. Jos myöhästyy niin tässä pitää odotella ja kun tulee, pääsee vaan Supantorille, ja vaihto, sama kävellä Kyöstiin?? Väärään suuntaan ei ole hyötyä siitäkään, koska ei pääse edes Tampereen keskustaan, niin ihan hyödytöntä muutos. Citymarketiin ei ole juuri tarvetta. Kauppakassien kanssa 700 metriä on paljon... miettikää. Ja tuo 670 ei palvele kyöstiläisiä lainkaan, jotka ei asu siinä kookaupalla.

Leena Kyöstiltä - su 30. elokuuta 2020 17.42.28

Kuljen lisäksi USEIN Vähäjärvi-Takamaa-Vaitti-Kyösti-lenkkiä mm. vanhemmille saunaan ja sitten vastaava lenkki takaperin kotiin. Onko tarkoitus sitäkin vaikeuttaa, tai tehdä se kokonaan mahdottomaksi? Oletteko suunnittelussa huomioineet, että 1A, 1B ja 1C palvelee oikein hyvin Pirkkalan asuinalueiden kesken välillä matkustavia? Ai niin, ei teistä kukaan taida oikeasti nyssejä käyttää sillä tavalla, jos edes on tiedossa että näinkin porukka on tyytyväinen palveluun ilman että mennään edes Tampereelle! Saa vaikka kaverilla käytyä, tai mummolla, tai vanhemmilla jne. Sitä nyt tehdään vaikeammaksi. Ei auta se vaihdos keskustassa ja 30 min odotus pisimmillään 670:aan, sekin toimii vaan arkisin, kun saunotaan lauantaisin. Tietääkö suunnittelijoista kukaan, mitkä on ne menetykset pirkkalalaisille, jotka matkustavat useasti näin? Vuorotarjonta kasvaa silmissä kun pääsee Vähäjärven tai Kyöstin lenkkiä kotiin. Jatkossa se otetaan pois ja muka paranee jotenkin? Jos ei lauantaina pääse jatkossa saunaan Vaitin kautta Kyöstille, niin ei kyllä vakuuta tuo teidän mainospuhe paremmuudesta. Ihan oikeasti jos tuo muutos toteutuu, niin saatte aika tehokkaasti asiakkaat karkotettua takaisin autoiluun, pyöräilyyn tai ihan vaan kotona istumiseen... Mummo tuskin lähde kävelemään Suupantorilta Kyöstinpolulle, jolle nyt pääsee 1B:llä tai 1C:llä. Taitaa Kyöstiltäkin olla aika pitkä matka sinne vaikka jatkossa 1 sinne kulkisikin, mutta eihän se palvele, kun on sitä muuallakin asutusta kuin "Kyöstin" K-kaupalla.

Jyri Väätäinen - su 30. elokuuta 2020 16.06.12

Näinkö parannetaan lentokenttää että otetaan koko lentokenttäbussi pois ohjelmistosta, ja vaikeutetaan vielä vapaa-ajan sujuvuutta sekä työmatkailua? Kyläbussi, joka jatkossa muutaman kerran päivässä lentokentän kautta käy ei varmaan hirveästi lohduta muita kuin taksiyrittäjiä.

Jyri Väätäinen - su 30. elokuuta 2020 15.13.42

Asun linjan 1B alueella ja oli suuri järkytys että se menee jatkossa Kurikan kautta linjala 14! Kurikan reittiä en itse tarvitse, vaan Naistenmatkantietä pääsee nopeiten kaupoille ja linja jättää Lidlin kohdalle Prismaan (Prisma Pirkkala). Helpottaa kauppareissuja, vaikka olenkin vielä nuori (ikää 30), niin ei kyllä kiinnostaisi kauppakassien kanssa kävellä Citymarketille. Ratikka on lähinnä huonontanut linjastoa valitettavasti. Lisäksi minulle on tärkeää että työasioissa pääsen joustavasti vaihtamaan linjaan 26 arkisin ja tähän saakka se on ollut erittäin hyvin mahdollista.

Jos jatkossa Vaitista (VTK)-reittiä täytyy lähteä Pirkkalan Prismaan niin että menee vielä Kurikan ja jää Citymarketilla, niin kyllä aion jatkossa kauppareissut ihan polkupyörällä tehdä. Kyllä sinne Prismaan Naistenmatkantietä on vuosikymmeniä menty. Perustelu että se parantaa Kurikan palveluita, ei oikein vakuuta. Siellä se on nytkin toiminut ihan ok linjan 11C toimesta.

Lauantaina ja etenkin sunnuntaina voisi aiemminkin linjat alkaa Vaitista kuin yhdeksän jälkeen. Eräs asuu Kyöstissä ja kyllä on työmatkailu tehty vaikeaksi jo nyt. Siellä lauantaina nyt pääsee vielä jotenkin, kiitos muutoksista. Mutta sunnuntaina on ihan turhaa edes haaveilla työhön pääsystä ellei halua ensin hikoilla 30 min kävellessä Suupantorille...

LISÄKSI. Kartta näyttää ettei jatkossa esim. suorabussia kulje Turkkiradan teollisuusalueen tai sieltä siis Vaittiin päin ja vastaavasti Vaitista turkkiradalle. Ovatko esim. omakotitaloalueiden asukkaat Turkkiradalla pakotettuja jatkossa kävelemään Kyöstille K-kauppaan että Tampereelle tulee ratikka? Entä ko. teollisuusalueiden työssäkäyvät, saavatko myös kävellä? 1C muuttuu vaihdolliseksi, niin se on aika huonoa, joutuu vaan odottelemaan, kun työmatkat busseilla on jo muutenkin pitkiä. Tästä EI voi tykätä, kun KTV (Kyösti, Takamaa, Vähäjärvi) / VTK putoaa pois tai muuttuu vaihdolliseksi. Nyt kotiin on päässyt ja tutuille ihan kummasta päästä tahansa, ellei bussia jatku. Silloin on osannut jäädä aiemmin.

Lisäksi jos lentokentälle ei pääse enää viikonloppuisin, on sekin käsittämätöntä. Ja arkenakin aika vähän vuoroja. Kerrotte huomioivanne kyläläisten tarpeet, työmatkalaisten tarpeet, mutta onko huomioitu lentäjien tarpeet? Lentokenttävuorot eivät nytkään oikein synkkää koneiden kanssa, niin miten jatkossa, kun tarjonta vain huononee? Olisi lisääkin kerrottavaa, mutta otan hengähdystauon ja lähetän myöhemmin varmasti lisää.

Jyri Väätäinen - su 30. elokuuta 2020 14.43.36

On näköjään päätetty tuhota suora työmatkayhteys Tampereen keskustasta Turkkiradan teollisuusalueelle.

Juha - su 30. elokuuta 2020 10.40.30

Näin ne ajat muuttuvat. Ei ole kauaa siitä kun lentoasemalle suunniteltiin ratikkaa. Nyt tässä suunnitelmassa sinne ajaisi pari kertaa päivässä tuo nykyinen koululaislinja 63. No, taksit kiittävät sitäkin vähää asiakasmäärää joka pirkkalasta/-aan lentää...

Vähintään yhtä kummallinen on tuo 670. Meinaavat sitten että asiakkaat viitsivät vaihtaa bussia partolan cittarin kohdalla tai ajaen ensin suupantorille...

Eppu - su 30. elokuuta 2020 08.10.53

Pereellä asuvien matka-aika siis pitenee 10-15 min keskustaan päin, kun aina Toivion kautta ???

***Nysse vastaa: Yhteys Pereeltä arkipäivisin ruuhka-aikoina Tampereen suuntaan paranee, kun linja 11 liikennöi usein ja tarjoaa yhteyden Tampereen keskustaan.***

Marjo Saarikoski - su 30. elokuuta 2020 07.46.37

Pirkkalasta linja kolmostietä ylöjärvelle joka kääntyisi esim soppeenmäen liittymästä soppeentietä Soppeenmäelle

- la 29. elokuuta 2020 15.26.08

Onko pelkkä koululaislinja 63 todella riittävä yhteys lentoasemalle?

***Nysse vastaa: Yhteydet lentokentälle suunnitellaan erikseen, kun tiedetään millä aikataululla lentoliikennettä lisätään. Tavoitteena on kehittää lentokenttäkuljetuksia esim. kutsuohjattuna palveluna.***

? - la 29. elokuuta 2020 07.47.34

Miksi Pirkkalassa ei ole ollenkaan sisäistä joukkoliikennettä? Linja voisi olla Kyösti-suupantori-Kurikka-sarankulma/Ikea. Tai lentokenttä-suupantori-pere-härmälä

Pirkkalainen - pe 28. elokuuta 2020 21.05.32

Miten linja 11B/C käy

***Nysse vastaa: Linjat 11B ja 11C lakkautetaan ja korvataan muilla yhteyksillä.***

Käyttäjä - pe 28. elokuuta 2020 20.59.44

Miksi linja 14 pitää kiertää kaikki pikkutiet, kun voisi mennä suorinta tietä

Pere - pe 28. elokuuta 2020 20.59.19

Linjalle pitäisi liikennöidä tiheämmin

Hk - pe 28. elokuuta 2020 20.56.58