Usein kysyttyä


Mihin voin ilmoittaa rikkinäisestä pysäkkikatoksesta?

Pysäkin rikkinäisistä katoksista ja täysistä roskakoreista voi ilmoittaa

» nettilomakkeella

» sähköpostilla

Muista lisätä ilmoitukseen pysäkin nimi ja numero.

Miten Nella Nettilatauspalvelu toimii?

Nella Nettilatauspalvelu on Tampereen joukkoliikenteen verkkokauppa. Palveluun pitää luoda käyttäjätili, jotta sitä voi käyttää. Käyttäjätilille voi lisätä vaikka koko perheen matkakortit.

Lippu ostetaan valitulle matkakortille Nellassa. Ostos maksetaan verkkopankkitunnusten avulla. Lippu latautuu matkakortille, kun matkustat Tampereen joukkoliikenteen bussilla. Matkakortti käytetään normaalisti bussin kortinlukijassa kyytiin noustessa. Kerta riittää - laite lataa lipun ja veloittaa maksun samalla käytöllä. Ota kortti pois laitteelta vasta, kun olet saanut valo- ja äänimerkin. Arvolippu latautuu matkakortille myös uimahallien ja kuntosalien laitteilla, joissa Tampereen matkakortti kelpaa maksuvälineenä.

Ostosten tiedot pysyvät bussilaitteilla kaksi viikkoa. Jos et ehdikään matkustaa määräaikana bussilla, voit käydä lataamassa lipun matkakortille asiakaspalvelussa kahden kuukauden kuluessa. Määräaika on asetettu, jotta ostosten tiedoista kertyvä data ei hidastaisi liikaan bussilaitteiden toimintaa.

Miten vyöhykkeet asetetaan Nellassa lippua ostettaessa?

Nella-nettilatauspalvelussa valitaan vähintään kaksi vierekkäistä vyöhykettä, joille arvoa halutaan ladata. Yleisin vyöhykevalinta on A-B, joka oikeuttaa matkustamaan Tampereen alueella, vaikka matkustaisit vain vyöhykkeellä A.

Onko vaihtoaika vyöhykkeillä A-B lyhempi kuin muilla vyöhykkeillä?

Vaihtoaikaa ei ole sidottu tiettyihin vyöhykkeisiin, vaan vyöhykkeiden määrään. 1-2 vyöhykkeen matkoilla vaihtoaika on 1 tunti, olivat vyöhykkeet sitten vaikkapa A-B tai C-D. 3-6 vyöhykettä sisältävillä matkoilla vaihtoaika on 2 tuntia, olivat vyöhykkeet sitten vaikkapa B-E tai A-F.

Matkustan vain yhdellä vyöhykkeellä, mutta en löydä sellaista hintaa?

Pienin ostettava lipputuote on aina kahden vyöhykkeen lippu. Jos matka tapahtuu pelkästään yhden vyöhykkeen sisällä, se maksetaan kahden vyöhykkeen lipulla. Matka ei silti tule kalliimmaksi, sillä kahden vyöhykkeen hinnat vastaavat aikaisemman vyöhykejärjestelmän vyöhykkeen 1 hintoja.

Jos matkaa kulkee vyöhykkeillä C-B-A-B-C, onko kyseessä kolmen vai viiden vyöhykkeen matka?

Jos matka suuntautuu esimerkiksi Pirkkalan lentokentältä Vatialaan eli liikut vyöhykkeillä C-B-A-B-C, matkaan kuluu kolme vyöhykettä (A-B-C). Matkasta maksetaan sen mukaan, monenko vyöhykkeen alueella matka kulkee, ei sen mukaan, montako kertaa vyöhykeraja ylittyy.

Missä saan matkustaa lastenvaunujen kanssa maksutta?

Lasta lastenvaunuissa tai -rattaissa kuljettava saa matkustaa maksutta kaikilla vyöhykkeillä, A-F. Turvallisuussyistä lapsen on oltava lastenvaunuissa tai -rattaissa koko matkan ajan.

Voiko matkakortilla maksaa myös muualla kuin bussissa?

Henkilökohtaiselle matkakortille ladatulla arvolipulla voi maksaa uimahalli- ja kuntosalimaksuja Tampereella, Nokialla ja Ylöjärvellä. Tampereella myös haltijakohtaiselle matkakortille ladattu arvolippu kelpaa liikuntapalveluissa. Huomioithan, että liikuntapalveluiden hinnat ja ikärajat poikkeavat joukkoliikenteen käytännöistä.

Voiko matkakortilla maksaa kaverinkin matkan?

Matkakortille ladatulla arvolipulla voi maksaa kaverinkin matkan, jos hän kuuluu kanssasi samaan tai alempaan ikäryhmään. Matkakortti käytetään tällöin bussin kortinlukijassa kahdesti (tai niin monta kertaa, kuinka monesta matkustajasta maksaa).

Kortinlukija lukee matkakortilta ensin oman matkasi (esim. kausilippu, opiskelijan tai seniorin alennettu arvolippuveloitus), toinen matka menee arvolipulta ikäryhmäsi normaalihinnalla.

Mitä eroa on henkilökohtaisella ja haltijakohtaisella Tampereen matkakortilla?

Henkilökohtaisen matkakortin voi hankkia henkilö, jolla on suomalainen henkilötunnus. Matkakortille on tarjolla laajemmat palvelut, kuten nettilataus, sulkupalvelu ja kadonneen kortin korvaaminen.

Haltijakohtaisen kortin voi hankkia kuka tahansa, sillä asiakastietoja ei tallenneta. Kortille tallennetaan ainoastaan ikäryhmä

Missä voin tarkistaa matkakorttini saldon?

Kaikkien matkakorttien saldot voi tarkistaa bussin kortinlukijasta, kun maksat matkaasi. Voit pyytää myös kuljettajalta saldotositteen. Tositteen saa myös kaikilta jälleenmyyjiltä. Henkilökohtaisen matkakortin saldoa voi seurata lisäksi Nella Nettilatauspalvelussa.

Voinko ladata uuden kausilipun matkakortille ennakkoon?

Kyllä voit. Uusi lippu käynnistyy vasta, kun vanha lippu on käytetty loppuun. Uusi kausi käynnistyy, kun matkustat seuraavan kerran bussilla. Uuden lipun voi ostaa myös vaikka keskellä lomaa.

Miksi 50 euron seteli ei kelvannut bussissa?

Kuljettajien vaihtokassat ovat turvallisuussyistä pienet, siksi asiakkaiden toivotaan maksavan matkansa pienemmillä rahoilla. Suurten setelien aitoutta ei myöskään voida todentaa bussissa.

Voiko bussissa maksaa pankki- tai luottokortilla?

Busseja ei ole varustettu pankki- tai luottokorttilaitteilla. Paikallisliikenteessä aikataulut ovat tiukkoja, maksukortilla maksaminen saattaisi hidastaa liikenteen etenemistä. Tampereen joukkoliikenteen sinisissä busseissa matkat voi maksaa matkakorteilla tai käteisellä

Voiko matkakortille ostaa latausta bussissa?

Ei voi. Matkakortille voi ostaa lipun Nella Nettilatauspalvelussa, asiakaspalvelussa tai jälleenmyyjillä.

Miksi opiskelijan etuudet saa vain henkilökohtaiselle matkakortille?

Opiskelijan liput ovat henkilökohtaisia eli lipuilla saa matkustaa vain matkakortin omistaja. Henkilökohtaista matkakorttia hankittaessa asiakkaan tiedot tarkistetaan väestötietojärjestelmästä. Näin voidaan todentaa myös etuuteen vaadittavat asuintiedot.

Haltijakohtaiselle matkakortille ei voi ladata henkilökohtaisia lippuja, koska asiakastietoja ei tallenneta.

Miksi yli 30-vuotiaan on esitettävä opintotukipäätös haettaessa opiskelijan etuuksia?

Myönteinen Kelan opintotukipäätös on työkalu yli 30-vuotiaan päätoimisen opiskelun toteamiselle. Käytäntö perustuu Tampereen kaupunginvaltuuston 30.5.2001 tekemään päätökseen. Etuuden piiriin kuuluvien rajoittaminen on taloudellinen kysymys, sillä alennuksista koituu kustannuksia. Ikärajoitusta sovelletaan, koska suurin osa päätoimisista opiskelijoista on alle 30-vuotiaita.

Samaa käytäntöä sovelletaan myös muissa Suomen suuremmissa kaupungeissa. Muiden tahojen myöntämät koulutus-, opinto- tai työmarkkinatuet eivät oikeuta joukkoliikenteen opiskelija etuuksiin. Tarkempaa tietoa päätöksistä voi tiedustella Tampereen kaupungin kirjaamosta tai kaupunginarkistosta.

Saavatko vaihto-opiskelijat opiskelijan etuudet?

Opiskelijan etuudet voi saada vain henkilökohtaiselle matkakortille, jonka hankkimiseksi asiakkaalla tulee olla suomalainen henkilötunnus. Henkilötunnusta haettaessa on käännyttävä maistraatin puoleen.

On hyvä huomioida, että kaikki alle 25-vuotiaat saavat matkustaa nuorten lipuilla, jotka ovat yhtä edullisia kuin opiskelijoiden liput. Nuorten lipun voi ladata myös haltijakohtaiselle matkakortille, jonka voi hankkia ilman henkilötunnusta

Peritäänkö rollaattorin kanssa keskiovesta bussiin nousevalta maksu?

Kyllä, matka pitää käydä maksamassa etuovella. Turvallisen matkan sujumiseksi suosittelemme avustajan käyttöä tai erinomaista palvelua tarjoavia PALI-palvelubusseja.

Saanko seniori-alennuksen automaattisesti, kun täytän 65 vuotta?

Kyllä saat, seniorietuus päivittyy Tampereen matkakortille automaattisesti iän mukaan.

Kaikki 65 vuotta täyttäneet henkilöt ovat oikeutettuja alennukseen kello 9-14. Etuus on voimassa kaikilla vyöhykkeillä (A-F).

Saako kaksi eläkeläistä alennuksen klo 9-14, kun he matkustavat samalla kortilla?

Eivät saa. Seniorialennus kohdistuu vain ensimmäiselle matkustajalle, toiselta matkustajalta menee normaali aikuisen maksu.

Voiko samalle matkakortille ladata sekä arvoa että kuukausilipun?

Kyllä voi. Esimerkiksi Nella-nettilatauspalvelussa voit valita ostoskoriisi useamman tuotteen, eli ladata arvolipun ja lisäksi ostaa kausilipun. Kahden tuotteen lataaminen on mahdollista myös asiakaspalvelussamme

Miten matkakortti lapselle hankitaan? Miksi matkakortin hankkiminen Nellan kautta ei onnistu?

Lapselle matkakortin hankkiminen onnistuu Joukkoliikenteen asiakaspalvelusta Frenckelistä. Vanhemman tulisi muistaa ottaa mukaan lapsen Kela-kortti, jotta lapsen henkilöllisyys saadaan tarkistettua lippua ostettaessa.

Nella Nettilatauspalvelussa edellytetään vahvaa tunnistaumista esim. pankkitunnuksilla, minkä vuoksi lapselle kortin ostaminen ei Nellasta onnistu

Miten menettelen, jos arvolipun oletusvyöhykkeet ovat B-C ja haluan matkustaa vyöhykkeillä A-B?

Jos arvolipun oletusvyöhykkeet ovat BC ja matkustus tapahtuu AB-vyöhykkeillä, poikkeavasta matkasta pitää kertoa kuljettajalle. Anna matkakortti kuljettajalle ennen maksamista. Uudessa lukijalaitteessa valitse "maksa poikkeusmatka". Kuljettaja asettaa matkalle oikeat vyöhykkeet.

Seuraavalla matkalla vaihtoajan jälkeen matkakortti toimii jälleen oletusvyöhykkeiden BC mukaisesti.

Miksi en pysty päivittämään osoitetietojani Nellassa?

Asiakasrekisterimme koostuu niin henkilötiedoista kuin matkakorttitiedoistakin. Jotta rekisterissä ja matkakortilla olevat tiedot eivät olisi eriävät, tietojen päivitys on tehtävä matkakortille ja rekisteriin yhtä aikaa. Tästä syystä tiedot haetaan väestötietojärjestelmästä, kun matkakorttia käsitellään asiakaspalvelussamme.

Netissä ostamani lippu ei latautunut bussissa. Miksi jouduin maksamaan kertamaksun?

Jos lippu ei lataannu kortinlukijassa, kuljettaja yrittää latausta omalla laitteellaan. Jos lippu ei edelleenkään lataudu, matkustajalle myydään kertalippu, sillä kuljettaja ei näe laitteiltaan onko kortille ostettu lippu netissä.

Nettilatauksen voi tehdä kuka tahansa ja mille tahansa kortille - esim. vanhemmat lapsen kortille tai kaveri toisen kaverin kortille. Matkustajalla, joka lippua bussissa aktivoi, ei välttämättä siis ole älypuhelinta tai muuta todistetta lippuostoksesta. Matkakortilla kannattaakin pitää muutaman matkan puskurirahasto.

Käteismaksusta voi hakea korvausta asiakaspalvelussa. Reklamaatiot käsitellään aina tapauksittain. Jos voidaan todeta, että kyseessä on ollut laite- tai tiedonsiirtovika käteismaksu hyvitetään kuittia (kertalippua) vastaan.

Matkustajaa ei ilman hyvää syytä kuljeteta maksutta, mutta kuljettaja voi käyttää tilanteessa harkintaa. Erityisesti lasten kohdalla kuljettajat huolehtivat, että lapsen matka jatkuu turvallisesti lippuongelmista huolimatta. Jos matkustaja otetaan kyytiin ilman matkalippua, ilmoitetaan asiasta mahdollisesti kyytiin nousevalle lipputarkastajalle.

Voiko AB-arvolipun "päivittää" ABC-arvolipuksi maksamalla esim. ylijäävän hinnan?

Arvolipun vyöhykkeitä pystyy muuttamaan Nella Nettilatauspalvelussa ostoksen yhteydessä eli jos ostaa esim. 10 €, voi määrittää vyöhykkeet uudestaan. Latauspisteet ja asiakaspalvelumme pystyvät muuttamaan vyöhykkeet ilman ostoa.

Kuljettaja saa muutettua oletusvyöhykkeitä matkan ajaksi: poikkeusmatkan maksaminen.

Saako polkupyörää kuljettaa bussissa?

Kyllä saa, jos bussissa on sille tilaa. Pyörä nostetaan kyytiin keskiovesta ja sijoitetaan keskisyvennykseen. Ruuhka-aikoina (esim. työ- ja koulumatkaliikenteessä) polkupyörän kuljettaminen ei ole suositeltavaa.

Polkupyörästä on maksettava oman maksun lisäksi oman ikäryhmän mukainen maksu arvolipulla tai käteisellä. Taittopyörästä ei peritä maksua, jos se tuodaan bussiin taitettuna kädessä kantaen. Klo 00-04.40 veloitetaan lisäksi yömaksu sekä matkustajasta, että polkupyörästä.

Esimerkki 1 » Opiskelija matkustaa 2 vyöyhykkeen matkan polkupyörän kera. Hän maksaa matkansa arvolipulla käyttämällä Nysse-kortin kahteen kertaan kortinlukijassa. Ensimmäinen veloitus on opiskelijahinta 1,36 €. Toinen veloitus on aikuisten hinta 1,88 €, sillä polkupyörä ei ole oikeutettu opiskelija-alennukseen.

Esimerkki 2 » Isä nousee bussiin kahden lapsensa kanssa, joista 2-vuotias istuu rattaissa ja 4-vuotias liikkeella potkupyörällä. Kaikki voivat nousta bussiin keskiovesta maksutta, sillä lasta rattaissa kuljettava sekä mukana olevat alle 7-vuotiaat saavat matkustaa maksutta.

Esimerkki 3 » Matkustaja matkustaa 3 vyöhykkeen matkan mukanaan polkupyörä. Hän maksaa matkansa kausilipulla. Arvolipulla ei ole saldoa, joten hän maksaa polkupyörästä ikäryhmänsä mukaisen maksun käteisellä

Mitä teen, kun olen unohtanut Nella-käyttäjätunnuksen?

Unohtunutta käyttäjätunnusta ei voida palauttaa käyttöön turvallisuussyistä. Jos käyttäjätunnus unohtuu, on luotava uusi käyttäjätunnus ja rekisteröidyttävä sillä uudestaan palveluun.

Unohtuneen salasanan voi sen sijaan palauttaa Unohtuiko salasana?- linkin kautta.

Ostin lipun asiakaspalvelusta, mutta liput eivät näy vielä Nellassa. Eivätkö järjestelmät keskustele keskenään?

Kun ostokset tehdään asiakaspalvelussa, tiedot päivittyvät Nellaan, kun myyntilaite latauspisteessä suljetaan. Pääsääntöisesti tiedonsiirto tapahtuu päivän päätteeksi.

Miksi bussi ei tullut pysäkille?

Pysäkkiaikataulut ovat ohjeellisia arvoja, eivätkä täten aina toteudu täsmällisesti. Bussi voi olla myöhässä erilaisten teknisten tai inhimillisten syiden vuoksi. Pahimmassa tapauksessa kaikki tekijät sattuvat yksiin ja viiveiden suuruus kasvaa entisestään.

Aikataulut ovat muodostettu tarkoituksella tiukoiksi, jotta bussit eivät ajaisi etuajassa. Satunnaisesti vuoroja jää ajamatta teknisten vikojen vuoksi - tällöin on odotettava seuraavaa vuoroa tai mentävä mahdollisuuksien mukaan vaihtoehtoisella bussilla. Tekniset viat ovat äkillisiä, joten niistä tiedottaminen on valitettavasti hyvin haastavaa - ja usein myöhäistä seuraavan vuoron jo paikkaamaan tilannetta

Voinko saada korvauksen, jos bussia ei tullutkaan?

Satunnaisesti vuoro voi jäädä ajamatta esimerkiksi teknisten vikojen tai ulkopuolisten syiden vuoksi. Onnettomuudet tai vaikeat keliolosuhteet voivat myös estää kokonaan vuoron ajamisen. Tampereen joukkoliikenne ei korvaa yksittäisen vuoron väliin jäämisestä aiheutuneita kuluja eikä mahdollisia välillisiä menetyksiä.

Miksi bussit tulevat pysäkille aina yhtäaikaa? Eikö vuoroja voisi tasoittaa paremmin?

Linjojen vuorovälit niiden yhteisillä reittiosuuksilla pyritään porrastamaan mahdollisimman tasaisiksi. Joillekin osuuksille näitä epätasaisuuksia kuitenkin tulee.

Eri suunnista liikennöitävät linjat saapuvat päätepysäkeilleen (esim. Tampereen keskustaan) samoihin aikoihin varsinkin työ- ja koulumatkaliikenteessä, kun perille halutaan päästä näihin samoihin aikoihin. Tämä mahdollistaa myös suunniteltuihin vaihtoyhteyksiin ehtimisen. Näin yhteisille reittiosuuksille osutaan päätettä lähestyttäessä samaan aikaan ja niin bussijonoja sitten syntyy.

Aikataulut on suunniteltu matkustajien tarpeita kuunnellen. Suunnittelussa on huomioitava linjojen toisistaan poikkeavat pituudet ja vuorovälit sekä kustannustehokkuus. Näiden lisäksi pakkaa sekoittaa vielä muun liikenteen ja keliolosuhteiden aiheuttamat tekijät.

Miten tulkitsen aikatauluja?

Paperisissa aikatauluissa ilmoitetaan terminaalin tai linjan pääteaseman täsmällinen lähtöaika. Terminaali voi olla esim. Keskustori, josta lähdetään täsmällisesti linjan toiseen päähän. Ensimmäisessä sarakkeessa väripohjalla on lähtötunti (tai usean tunnin yhdistelmä), seuraavissa sarakkeissa lähtöminuutit.

Miksi bussit eivät näy Lissussa tai mobiilisovelluksissa?

Jos vika koskee yksittäistä bussia, se johtuu bussin laitteen häiriöstä. Uuden kaluston kohdalla laite saattaa olla vielä asentamatta bussiin. Jos useampi bussi ei näy järjestelmässä, on syynä luultavimmin tietoliikenneongelma, tällaiset korjataan yleensä nopeasti. Viikonloppuisin korjaukseen voi kulua aikaa enemmän kuin arkena.

Miksi bussit eivät noudata pysäkillä olevia aikatauluja?

Pysäkillä olevat, paperille tulostetut aikataulut kertovat bussin arvioidun ohitusajan. Ne perustuvat keskimääräisiin toteutuneisiin ajoaikoihin. Liikenteen sujuvuus ja mahdolliset ruuhkat vaikuttavat bussien ajoaikoihin, minkä vuoksi pysäkille ei aina ole mahdollista saapua aikataulun mukaisesti.

Onko busseissa ilmastointia? Miksi bussissa on kuuma?

Bussien sisälämpötiloja säädellään eri tavoin bussin iästä riippuen. Toisissa busseissa ilmastointi on automaattinen, toisissa manuaalinen ja osassa ilmastointia ei ole ollenkaan.

Vanhemmissa busseissa kuljettaja voi säätää bussin sisälämpötilan haluttuun asteeseen. Näissä busseissa ei ole jäähdytysilmastointia, joten lämpöisellä säällä matkustamossa voi tulla kuuma.

Valtaosassa uusia busseja matkustamon lämpötila on säädetty kesällä +22 °c. Talvella matkustajilla on enemmän vaatetta yllä, joten lämpötila on säädetty +18 °c.

Matkustamon lämpötilan jäähdytykseen tuo haastetta suurten ovien toistuva availu pysäkeillä. Jäähdytys ei välttämättä pysy lämmönvaihtelussa mukana, joten toisinaan ilmastoidutkin bussit ovat kesähelteillä kuumia.

Kuumaa helpottaakseen matkustajien ei missään tapauksessa tule avata itse bussin kattoluukkuja, vaan ilmoittaa tilanteesta kuljettajalle. Kattoluukut ovat hätäuloskäyntejä ja voivat väärin avattuina rikkoutua tai irrota kokonaan. Korjauskustannukset jäävät tällöin matkustajalle.

Matkustusmukavuuteen liittyvä palaute kannattaa antaa bussissa suoraan kuljettajalle tai myöhemmin nettilomakkeella.

Miksi digipalveluissa näkyy aikatauluja sekä kellonaikoina että minuutteina?

Aikatauluissa näkyy minuuttimäärä silloin, kun bussi on kiinnittyneenä reaaliaikaiseen seurantajärjestelmään.

Toisinaan bussin seurantalaitteissa tai koko järjestelmässä voi olla häiriöitä ja silloin näytetään bussin suunnitelmallinen, arvioitu saapumisaika kellonaikamuodossa.

Häiriöitä järjestelmään aiheuttavat tietoverkkojen katkokset ja katvealueet. Bussilaitteisto voi irrota järjestelmästä esim. tärinän vuoksi huonokuntoisilla tieosuuksilla tai työmaa-alueilla.

Voiko ulkopaikkakuntalainen hankkia Tampereen matkakortin?

Kyllä voi. Satunaiseen matkusteluun Tampereella voi hankkia myös vuorokausilipun, johon voi ladata matkustuspäiviä aina Tampereella oleskellessa. Lisätietoa vuorokausilipusta löytyy täältä.

Voiko vuorokausilipun ladata uudelleen?

Kyllä, mutta uutta vuorokausilippua ei kannata ladata ennen kuin vanha on kulunut loppuun, sillä uusi lataus kumoaa vanhan.