Nysse ratikka tulee - miten matkustus muuttuu?

Miten joukkoliikenteen suunnittelu etenee? Koska näen jotain suunnitelmia omasta bussilinjastani?

Koko joukkoliikennelinjaston yleissuunnittelua tehdään vuosina 2018-2019. Tällöin varataan aikaa myös vuorovaikutukseen, kuten palautekyselyihin ja esittelytilaisuuksiin. Päätökset linjastoista tehdään seudullisessa joukkoliikennelautakunnassa vuonna 2020 raitioliikenteen käynnistyessä vuonna 2021.

Mitä nyt tiedetään tulevasta joukkoliikenteestä? Häviävätkö kaikki bussit kaupungista kun ratikka tulee?

Eivät häviä. Raitiotien kanssa päällekkäistä bussiliikennettä karsitaan, mutta suurin osa nykyisistä linjoista säilyy. Raitiotie tulee osassa 1 Pyynikintorilta Hervantaan ja TAYS:lle. Tulevat muutokset joukkoliikennejärjestelmään kohdistuvat pääosin raitiotien vaikutusalueen linjoihin.

Joutuvatko kaikki tulevaisuudessa vaihtamaan?

Eivät joudu. Valtaosalla matkustajista tilanne säilyy nykyisen kaltaisena. Liityntäliikennettä on suunniteltu Hervantaan, Rieväkadun pysäkille ja TAYS:lle. Liityntälinjoilla on aina aikataulutettu vaihto ja pysäkkiympäristöt on suunniteltu helpottamaan vaihtoa. Lisäksi linjat toimivat myös yhteytenä alue- tai alakeskukseen liityntätehtävänsä lisäksi.

Millä lipulla pääsee ratikkaan ja paljonko se maksaa?

Raitiotie tulee osaksi Tampereen seudun joukkoliikennettä eli siellä käy aivan samat lipputuotteet kuin busseissakin. Hinta on myös sama kuin matkustettaessa A-B-vyöhykkeillä bussissa.

Bussiin on välillä hankalaa päästä lastenvaunujen kanssa. Miten tämä onnistuu ratikassa?

Raitiovaunut ovat matalalattiaisia. Vaunun lattian korkeus katutasosta on 35 cm ja myös laiturit tehdään samaan korkeuteen. Laitureille tulee luiskat molempiin päihin, joten raitiovaunuihin pääsee omatoimisesti niin pyörätuolilla, rollaattorilla kuin lastenvaunuilla.