Linjasto2021

Vanha suunnitelma: Hervanta

28.03.2018

Huom! Olemme julkaisseet koko seudun suunnitelman, josta voi käydä katsomassa seudun kaikkia linjoja. Teemme jatkossa muutokset koko seudun karttaan. Palautetta ja kommentteja kannattaa siis jatkossa jättää koko seudun luonnokseen.


Ensimmäisenä julkaisemme luonnoksen Hervannan linjastosta, johon voit tutustua oheisesta linkistä! Toivomme saavamme kaikenlaisia kehitysideoita varsinaista suunnitelmaa varten.

Linjastoluonnoksesta voi keskustella myös asukastilaisuudessa Hervannan kirjastossa maanantaina 9.4.2018 klo 17.30-19.

» Linjasto2021 - Hervanta

Tutustu suunnitelmaan! Linjasto2021, suunnitelmaluonnos: Hervanta

Julkiset kommentit julkaistaan tarkistuksen jälkeen tämän uutisen yhteydessä. Suoraan suunnitelmaan annetut kommentit menevät vain suunnittelijoiden nähtäväksi. » Kommentointiohjeet

Suunnitelmat tehdään luonnosten pohjalta ja niissä huomioidaan vaikutukset, joita syntyy raitiotien korvatessa bussilinjastoa. » Suunnittelun periaatteet

» Takaisin

Kommentointi

Pidäthän keskustelun asiallisena. Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua. Kritiikki on sallittua, mutta emme julkaise vihamielisiä tai alatyylisiä kommentteja, emmekä suoraan henkilöön kohdistuvaa arvostelua. Suunnittelijat seuraavat keskustelua päivittäin ja kommentoivat viestiketjuun tarvittaessa.

Kommentti:
Nimi:
 

Bussilinjan 4 lopettaminen tulee vaikeuttamaan ja hidastamaan kulkua Länsi-Hervannasta siis huonontaa selvästi joukkolikenteen tarjoamaa palvelua.

- pe 8. kesäkuuta 2018 09.36.15

Nyt tulee kaunis kiitos linjan 6 osalta. Voimaan tullut kulkureitti Vuolteekadun kautta Hatanpäänvaltatielle ja edelleen Keskustorille olisi varsin hyvä ratkaisu pysyvänäkin. Näin finninmäkeläiset pääsisivät jatkossakin sujuvasti keskustaan ja Tamperetalolle sekä Kalevankankaalle.

Tuomo Sulkava Finninmäki - ma 4. kesäkuuta 2018 22.39.57

Länsi-Hervannasta tarvitsisi olla esim. vastaava bussireitti kuin nyt ¤:nen on. Joten huonommin liikkuvat pääsisivät esim. lähemmäs linja-autoasemaa. Tai Iiresrannan /Viinikka /Nekala kulku olisi vaivatonta.

- to 31. toukokuuta 2018 15.06.11

Suunnittelun terveiset.
Olemme julkaisseet koko seudun suunnitelman, josta voi käydä katsomassa seudun kaikkia linjoja. Teemme jatkossa muutokset koko seudun karttaan. Palautetta ja kommentteja kannattaa siis jatkossa jättää koko seudun luonnokseen!
Kopioi tästä linkki selaimeesi: http://joukkoliikenne.tampere.fi/ohjeita-ja-tietoa/ratikka-tulee-mika-muuttuu/linjasto2021/linjastoluonnos-tampere-seutu.html

Leena, Linjasto 2021 - ke 30. toukokuuta 2018 09.28.02

Kuinkakohan linjan 6 kapasiteetti riittää, jos se jää ainoaksi keskustan yliopiston ohi meneväksi linjaksi. Täytyy myös huomioda, että tässä ehdotuksessa linjaa on jatkettu Lintuhyttiin asti, mikä kuormittaa kapasiteettia entisestään.

Henri - ma 28. toukokuuta 2018 16.42.35

Miten Lukonmäen eteläosasta vanhat ja huonosti liikkuvat jaksavat kulkea Hallilan ratikkapysäkille, kun matka pitenee huomattavasti, esim. Ikämiestenkadun loppupäästä matkaa tulee ainakin 1 km (ehkä linnunteitä mitattuna vähän vähemmän)? Bussi 6:n pysäkille on lähes sama matka ja lisäksi jyrkät mäet. Miten voidaan Lukonmäen eteläosan asukkailta ottaa pois kaikki nykyisin hyvät liikenneyhteydet?.
Säilyttäkää bussilinja 4, sen säilyttämistä ovat näköjään toivoneet monet muutkin, ja tietysti pysäkki Lukonmäki eteläinen. Alueelta työssä ja harrastuksissa käyvät, koululaiset, opiskelijat, perheet lastenvaunujen kanssa, rollaattorin avulla liikkuvat, eläkeläiset, kaikki me tarvitsemme paremmat yhteydet keskustaan kuin nyt on suunniteltu.

P.S - pe 25. toukokuuta 2018 23.01.52

Linja 5: Vuoreksesta ja Hervannasta suuntautuu paljon työmatka- ja opiskelijaliikennettä Taysin alueelle. Tällä hetkellä linja 5 palvelee hyvin juuri tätä asiakaskuntaa. Varsinkin nyt, kun Taysille saakka ajettavia vuoroja on lisätty.
Uuden suunnitelman mukaan linja 5 ei jatkossa ajaisi enää Taysille saakka vaan sen päätepysäkki olisi Hervannassa. Käytännössä Vuoreksesta Taysille töihin tai opiskelemaan menevä joutuu vaihtamaan kahteen kertaa kulkuvälinettä: Vuores- Hervanta bussi 5 VAIHTO1 Hervanta-Sampola 1.ratikka VAIHTO2 Sampola-Tays 2. ratikka. Ja kottin päin sama toisin päin. Erittäin hankalaa.
Tässä kohtaa herää kysymys miksi tämä tarpeellinen ja suosittu linja ollaan lopettamassa? Kaupungin läpi tulee uuden suunnitelman mukaan kulkemaan rinnatusten sekä busseja että raitiovaunuja. Lijan 5 poistamisen perusteluksi väliltä Hervanta -Tays ei riitä se, että Hervanta-Kaleva väliä alkaa liikennöimään raitiovaunu.

Työmatkalainen Vuoreksesta - pe 25. toukokuuta 2018 15.10.20

Linja 5: Vuoreksesta ja Hervannasta suuntautuu paljon työmatka- ja opiskelijaliikennettä Taysin alueelle. Tällä hetkellä linja 5 palvelee hyvin juuri tätä asiakaskuntaa. Varsinkin nyt, kun Taysille saakka ajettavia vuoroja on lisätty.
Uuden suunnitelman mukaan linja 5 ei jatkossa ajaisi enää Taysille saakka vaan sen päätepysäkki olisi Hervannassa. Käytännössä Vuoreksesta Taysille töihin tai opiskelemaan menevä joutuu vaihtamaan kahteen kertaa kulkuvälinettä: Vuores- Hervanta bussi 5 VAIHTO1 Hervanta-Sampola 1.ratikka VAIHTO2 Sampola-Tays 2. ratikka. Ja kottin päin sama toisin päin. Erittäin hankalaa.
Tässä kohtaa herää kysymys miksi tämä tarpeellinen ja suosittu linja ollaan lopettamassa? Kaupungin läpi tulee uuden suunnitelman mukaan kulkemaan rinnatusten sekä busseja että raitiovaunuja. Lijan 5 poistamisen perusteluksi väliltä Hervanta -Tays ei riitä se, että Hervanta-Kaleva väliä alkaa liikennöimään raitiovaunu.

Työmatkalainen Vuoreksesta - pe 25. toukokuuta 2018 13.16.39

Tätä koko hässäkkää katsoessa tulee mieleen, että Iidesrantaan saattaa Opiskelijankadulta päästä helpoimmin vaihtamalla Turtolassa ratikasta 10:iin. Suorempi linja 6 on meinaan sen verran pitkä ja kulkee niin harvoin, että bussiin ei enää Vaajakadulta välttämättä mahdu ja 6 myös kulkee tiheimmilläänkin vain 15 minuutin välein. Kyllä tulee nykyistä nelosta ikävä!

Vanhassa vara parempi - to 24. toukokuuta 2018 13.21.40

Linja 4 reitti länsi-hervannasta keskustaan tulisi säilyttää, sillä lastenvaunujen kanssa kuljettaessa mielummin käytetään bussia, joka tulisi lähempää kuin ratikkaa. Sekä myös nykyisen 32 linjan reitti, joka menee muroleenkadun pysäkin kautta tulisi säilyttää, sillä sillä pääsee hyvin TAYSsille, sekä hatanpäälle ilman vaihtamisia ja se on ollut suuri apu. Jos nämä linjat lopetetaan, eikä tilalle tehdä mitään, mikä menisi suoraan keskustaan kulkeminen vaikeutuu kovasti.

mietteliäs - to 24. toukokuuta 2018 13.01.58

Hatanpään sairaala on tärkeä kohde ja nimenomaan sairaalaan asti. Samoin TAYS. Näissä kommenteissa kerrotaan paljon työssäkävijöiden ja jonkin verran koululaisten/opiskelijoiden tarpeista, ja hyvä niin, mutta tämä nettikysely ei kata kaikkia bussin käyttäjiä tasapuolisesti. Vanhemmista ikäryhmistä on vaikeaa saada osallistujia tänne, vaikka tämä muuten on hyvä paikka esittää ajatuksia.

- ke 23. toukokuuta 2018 15.20.05

Hermiankadun liikennöinti vaikuttaa edelleen vähäiseltä. Edellisen luonnoksen jälkeen Hermiankadulle on lisätty linja 65, mutta vaihto ratikkaan ei tapahdu Hervannan vaihtopysäkeillä. Ainoa vaihtopysäkki on Turtolassa.
Hermiankatua liikennöivän linjan 38 puolen tunnin vuoroväli ei ole hyvä syöttöliikenteeseen ja aikataulussa pysyminen pitkällä linjalla epäilyttää.

OR - ke 23. toukokuuta 2018 12.40.39

Hyvä jos jatkossakin pääsee Messukylästä ja Lukonmäen alueelta Hervanataan (ei tarvitse käyttää bussin lisäksi ratikkaa), eikä linjaa 6 lakkauteta.
Tosin TaY:lle ei näy enää päsäevän TTY:ltä suoraan millään linjalla, kuten ei päinvastoinkaan (nykyinen 6) ?

- ma 21. toukokuuta 2018 10.46.28

Joukkoliikenteen näkökulmasta Hervanta on hyvin mielenkiintoinen alue, siellä on sekä paljon työpaikkoja että asutusta. Kysyntää on siis molempiin suuntiin. Nyt luonnoksissa on poikittaista suoraa liikennettä Hervantaan järjestetty mm. seuraavista suunnista: TAYS, Linnainmaa, Kaukajärvi, Hikivuori, Nokia, Pirkkala, Härmälä, Koivistonkylä, Muotiala, Lempäälä sekä Vuores ja Lukonmäki. Kaikilta alueilta suoraa yhteyttä ei voida rakentaa, mutta kuulemme mielellään kommentteja nyt havaituista vaikeista yhteysväleistä. Siivikkalasta Hervantaan on hyvä esimerkki yhteydestä, joka on vaikea.

Linjasto2021 suunnittelusta Riikka - pe 18. toukokuuta 2018 11.26.20

Vuohenojalle ehdottomasti saatava pysäkki. Ihmisiä valitettavasti joutuu käymään Hervannassa töissä, tämä ollut tärkeä vaihtopysäkki sinne päin mennessä ja tullessa. Ei kaikki matkat suuntaudu hervanta-keskustori väliä

vuohenoja - to 17. toukokuuta 2018 16.24.36

Joku linja yliopistolle/tampere-talolle pliis. Kuten aiemmista kommenteista käy ilmi Hervannan ja Lukonmäen alueella asuu paljon opiskelijoita. Lisäki yliopistojen yhdistymisen myötä hyvät kulkuyhteydet yliopistojen välillä on taattava. Miksi linja nro 9 ei voi kiertää Iiderannan kautta?

Yliopistolle päästävä - ke 16. toukokuuta 2018 20.00.30

Siivikkalasta Hervantaan Opiskelijankadulle menee kahdella bussilla jo nyt klo 6.44- 8 välillä yli tunti vaihtoineen. Jos työ alkaa klo 8 Hervannassa ja työmatkaan lisätään liittymäliikenteen vaihdot bussista ratikkaan Siivikkala- Lielahti ja Hervanta- Opiskelijankatu väleillä, odotteluineen, voi päivittäisen työmatkan pituus lisääntyä kohtuuttomasti. Silloin suunniteltu uudistus kannustaa perheessämme toisen auton hankkimiseen ja joukkoliikenteestä luopumiseen.

- ti 15. toukokuuta 2018 20.57.32

Onko mahdotonta säilyttää linjan 5 reitti Vuoreksesta Taysiin? Länsi-Hervannasta tulisi kaksi vaihtoa työmatkaan jos käyttää syöttöliikennettä. Jos taas kävelee kilometrin ratikalle jää silti vielä yksi vaihto. Onko ratikka vaihtoineen todella yhtä nopea kuin nykyinen vitonen?

- ti 15. toukokuuta 2018 19.35.39

Suora yhteys Hervannasta Viinikkaan on hyvä. Tietty ehdotetulla reitillä voi vähän aikaa kestää mutta tuskin kohtuuttomasti kuitenkaan.

Henri - pe 11. toukokuuta 2018 07.11.05

Voisiko Lintuhytin linja 6 mennä Ruskonkehää Hervannan valtaväylälle? Siis samaa reittiä kuin nykyinen 3B. Näin sillä pääsisi kätevästi ratikan päätepysäkille. Jos Näyttelijänkatu tarvitsee oman linjan, niin Hervannan sisäinen 300:n luulisi taipuvan pienellä pidennyksellä siihen tarpeeseen.

Lintuhytti - ke 9. toukokuuta 2018 22.39.42

Hei,
Vuohenohjan ratikkapysäkki on tällä hetkellä pysäkkivaraus. Tämän takia pysäkkiä ei näy kartalla.

Linjasto 2021 suunnittelusta Riikka - ke 9. toukokuuta 2018 09.09.02

Linja 5 uusi reittiehdotus kulkee Lahdenperänkatu-Hatanpään valtatie kautta joka on aamuisin ja iltapäivisin työmatka-aikoina todella ruuhkainen eli matka-aika Vuores - keskusta kestää vielä pidempään. Ei kannusta käyttämään joukkoliikennettä, päinvastoin.

Vuoreksen motti - ti 8. toukokuuta 2018 13.27.51

Vuohenojan pysäkki puuttuu kartasta. On kuitenkin suunnitelmissa ja muissa materiaaleissa? Vuohenojan pysäkki on tärkeä vaihtopysäkki Messukyläntien/Kalevantietä kulkeville busseille. Kartassa muitakin virheitä, esim. Turtolan pysäkki "Tutola". Pyytäkää konsulttia korjaamaan virheet.

Yliopistojen välinen yhteys säilytettävä, yhteysvälin tarve kasvaa kun yliopistot yhdistyvät.
Lukonmäki/Viiala/Messukylä, tarvitaan parempi ja suora yhteys keskustaan, rautatieasemalle, keskustorille ja muihin tärkeisiin keskustan itäpuolen kohteisiin. Linja 6 voisi jatkossakin kulkea Kalevantien kautta.

T - ti 8. toukokuuta 2018 13.22.39

Bussilinjan 3 lakkaaminen ratikkaliikenteen alkaessa herättää kysymyksiä myös Palvaanniemessä. Alueen koululaisten koulupolun mukainen koulu on nykyään Sammon koulu, jonne on suora yhteys bussilla 3. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan yhteys kuitenkin katkeaa ratikan myötä, koska Vuohenojalle ei jostain syystä aiota rakentaa ratikkapysäkkiä. Tämä hankaloittaa lasten kouluun pääsyä tuntuvasti, ja tietysti linjojen 3 ja 4 loppuminen heikentää Vuohenojan, Palvaanniemen ja Aakkulan alueen asukkaiden joukkoliikenneyhteyksiä muutenkin. Ongelmista selviäisi helpoiten rakentamalla ratikkapysäkki Vuohenojalle. Uskoakseni yksi pysäkki ei ole kohtuuton kustannuserä. Se ei myöskään hidastaisi ratikan liikennöintiä merkittävästi, jos se on pelkona, sillä ratikka ei siinä kohtaa liikennevaloristeyksen läheisyyden vuoksi kuitenkaan voi huristaa 70 km/h vaan matelee selvästi hiljempaa. Ylipäänsä vaikuttaa kaupungin kehittämisen kannalta oudolta, että alueen sadat asukkaat saavat katsella ratikan kulkua kotinsa ikkunoista mutta lähin pysäkki on 1,5 km:n päässä Prisman takana tai Turtolassa.

Sami - ma 7. toukokuuta 2018 23.27.02

Linja 4 länsihervannasta keskustaan tulisi säilyttää. Täältä kulkee paljon ikäihmisiä, vammaisia ja lastenvaunujen kanssa kulkevia, joiden on vaikea vaihtaa ratikkaan.

Eikku - ma 7. toukokuuta 2018 21.16.32

Kirjoitan nyt Finninmäen asukkaana. Linja 6 on ollut ainoa yhteys keskustaan julkisilla kulkuneuvoilla. Täällä asuu paljon opiskelijoita meidän eläkeläisten lisäksi, joten kulku yliopistolle ja keskustaan vaikeutuisi merkittävästi,jos linja 6 muutetaan kulkemaan Iidesrannan kautta Hämeenpuistoon ja edelleen Pyynikintorille. Tällä suunnitelmalla kulku keskustaan vaikeutuisi merkittävästi.Ei tunnu järkevältä pilata erittäin hyvin toimivaa linjaa. Se johtaisi väistämättä yksityisautoilun lisääntymiseen. Kalevankankaalle ja Tamperetaloon kulku kävisi lähes mahdottomaksi julkisilla kulkuneuvoilla.

Tuomo Sulkava Finninmäki - ma 7. toukokuuta 2018 20.11.28

Hei, katselin lauantain al:tä hervannan liikennejärjestelyistä raitsikan tullessa. Asumme näyttelijänkadulla. En nähnyt vaaleansinistä eli korvaavaa linjaa kyseiselle kadulle. Lähimmälle pysäkille taitaa tulla lähes kilsa matkaa? Täällä asuu kuitenkin paljon ikääntyvä ihmisiä, jotka varmaan mielellään käyttäisi raitsikkaa. Voikohan asialle tehdä jotakin?

Markku.w.vanhala@gmail.com - ma 7. toukokuuta 2018 14.17.57

Lukonmäki etelä on unohdettu suunnitelmista kokonaan. Lukonmäki etelän pysäkit poistetaan ja matkaa Hallilan ratikkapysäkille 1.5 km. ETTE VOI OLLA TOSISSANNE!! Linja 24:lla Lukonmäki etelästä Keskustorille 15 min aamulla. Ratikalla 45 minuuttia… Miksi ihmeessä joukkoliikenne Tampereella ei voi olla toimivaa kuten ennen ratikkaa? Ja vielä linja 6:kin pilataan täysin? Olen aina kulkenut työmatkani bussilla koska en halua hiilijalanjälkeni suurentuvan yksityisautoillen mutta kaipa on periaatteet pakko pyörtää ja ryhtyä autoilemaan. Lukonmäki etelän pysäkit takaisin suunnitelmiin niin voisin hidasta ratikkaa käyttääkin…

Sari G-P - ma 7. toukokuuta 2018 10.55.08

Kiitos linjan 6 reitistä Iidesrannan ja Hervannan väliseltä osuudelta. TTY:llä töissä käyvänä ja Iidesrannssa asuvana suuri +.
KIITOS!

Merja Ritola - ma 7. toukokuuta 2018 07.54.48

Linja 65 reitti ihmetyttää kovasti. En ole oikein saanut hervantaisena päähäni miksi 65 kulkee Härmälän läpi, kun palvelut ja työpaikat olisivat paremmin saavutettavissa reitillä Sarankulmankatu-Ilmailunkatu. Hervannasta varmasti useampikin kulkisi tätä suorempaa reittiä jo nyt, esimerkiksi Veskan kauppakeskukseen, jossa on useita kauppoja. Nyt aamuisin usein 65:lla kulkee kanssani monta ihmistä, jotka talsivat pitkän matkan Sarankulmankadun suuntaan.

Työmatkalainen - su 6. toukokuuta 2018 23.57.20

Ihan koululaisten ja muun syöttöliikenteen takia linjan 6 olisi hyvä kulkea reitti teekkarinkatu-ahvenisjärvenkatu-arkkitehdinkatu. Tämä on erittäin tärkeä linja koulua ja päiväkoteja käyville.

Nykyisen linjan 3 käyttäjä - su 6. toukokuuta 2018 21.44.17

Uudistuksen jälkeen bussilla numero 6 ei pääsisi enää rautatieasemalle eikä Hämeenkadun palveluihin. Onko ajateltu, että mennään bussilla 6 Hämeenpuistoon asti ja vaihdetaan siellä ratikkaan? Tampereen valtatie ja Hämeenpuisto ovat jo nyt ruuhkaisia ja nyt halutaan vielä bussitkin niihin ruuhkiin.

Miten rautatieasemalle ja Hämeenkadulle bussilla 6? - su 6. toukokuuta 2018 14.32.39

Jos suora bussilinja nro 4 Länsi-Hervannasta keskustaan poistetaan, vaikeutuu ihmisten elämä olennaisesti (liikuntarajoitteiset, lapsiperheet, koululaiset, työssäkävijät mm.) Aivan liian hankalaa päästä ensin syöttöbussiin (matkojen takaa) ja sitten vielä ehtiä ratikkaan.Miettikääpä esim. pyörätuolilla tai rollaattorilla kulkevia ihmisiä tai lapsiperheitä rattaineen ja vaunuineen. Älkää päästäkö Hervantaa kurjistumaan. Täällä on aikaisemmin ollut hyvät kulkuyhteydet joka paikkaan. Ratikan täytyy sujuvoittaa liikennettä ja kaiketi se on suunniteltu niitä varten, jotka sitä käyttävät. Pelkkä ratikkayhteys ei riitä, vaan tarvitaan suoria bussiyhteyksiä. Jättäkää bussilinja 4 kulkemaan niin kuin ennenkin.

PS su 6.5.2018 - su 6. toukokuuta 2018 08.45.03

Bussi nro 4 on erittäin tärkeä Länsi-Hervannalle.Pelkkä ratikka ei todellakaan riitä suuren väestömäärän takia. Töihin ja kouluun meno hankaloituu kohtuuttomasti puhumattakaan liikuntarajoitteisista tai vaunukansasta. Tähän asti täältä keskustaan on päässyt sujuvasti ja jos bussi poistetaan, kulkeminen Länsi-Hervannasta keskustaan hankaloituu kohtuuttomasti. Älkää huonontako palvelua. Liian monen elämä vaikeutuu, jos pelkkä ratikka ja syöttöbussit jätetään hoitamaan liikenneyhteyksiä.

PS su 5.5.2018 - la 5. toukokuuta 2018 20.37.13

Hyvät suunnittelijat, bussin 6 pitää ratikan käyttöönoton jälkeen ehdottomasti kulkea Kalevantietä mm.hautausmaan, yliopiston, työpaikkani, Tampere-talon ohi. Kehitelkää A-vyöhykkeelle (siis lähelle keskustaa oleville asuinalueille kuten Järvensivu) oma bussilinja. Me Hervantalaiset arvostamme nopeaa ja suoraa reittiä keskustaan työ- ja opiskelupaikoillemme.

Joukkoliikenteen ahkera käyttäjä Hervannasta - la 5. toukokuuta 2018 18.57.29

Matka-aika Länsi-Hervannasta linja-autoasemalle pitenee kohtuuttomasti, jos linjs 4 lopetetaan. Olen käyttänyt linjaa 4 (ja sitä edeltänyttä linjaa 23) liki 39 vuotta. Nykyisellään linja palvelee sujuvasti linja_autoasemalla; Ratinassa; poliisilaitoksells, Iidesrannassa; yliopistolla ja myöhemmin tulevalla kannella asioivia. Matka-aika nykyisin päätepysäkiltä linja-autoasemalle on parhaimmillaan alle 20 minuutin; syöttöbussi-ratikka-vaihtobussi -mallissa matka-aika yli kaksinkertaistuu hankaloittaen kohtuuttomasti etenkin vanhusten,liikuntarajoitteisten, lastenvaunumatkustajien liikkumista.
matjus

MATTI JUSSILA - la 5. toukokuuta 2018 14.39.26

Hervannasta on ehdottomasti säilytettävä suora yhteys yliopistolle. Erityisesti Tampere3:n toteutumisen jälkeen TTY:n ja yliopiston yhteistyö kasvaa, ja näinollen niin henkilökunnan kuin opiskelijoidenkin helppo liikkuvuus on taattava. Jos mikään linja ei kulje kalevantietä, jää myös kalevankankaan hautausmaa pimentoon. Sinne on päästävä hautajaisiin tai muuten hautoja katsomaan myös autottomana ja huonojalkaisena. Ehkä poistettava linja 4 voisi hoitaa tätä reittiä?

Kalevantietä yliopistolle jatkossakin. - la 5. toukokuuta 2018 11.47.07

Linjan 5 osuus Hervannasta Tays/Tamkille tulee säilyttää ja sitä pitäisi ajaa myös ruuhka-aikojen ulkopuolella. Lukuisat opiskelijat ja työssäkäyvät käyttävät juuri vitosta, koska sillä pääsee perille asti Taysille ja Tamkille.

Olisi järjetöntä esim. Vuoreksesta ajaa ensin Hervantaan, vaihtaa ratikkaan ja sitten vaihtaa vielä uudestaan ratikasta toiseen Kalevassa.

Vuoreksesta keskustan suuntaan menevä bussi on tuskallisen hidas vaihtoehto, sillä se koukkaa automiehenkadulta ylimääräisen lenkin.

Ossi - la 5. toukokuuta 2018 11.00.53

Ratikan reitti kulkee Hervannassa Insinöörinkatua pitkin. Hervanta on laajasti asutettu raitiotien länsipuolen osalta - itseasiassa valtaosa hervantalaisista aauu tällä puolen. Insinöörinkadulle, jossa ratikka kulkee, on taattava yhteydet busseilla. Hervanta on myös ikääntyvän väestön asuinpaikka, joille monesti kulkeminen jalan tuottaa vaikeuksia: tämä tarkoittaa aivan lyhyitäkin matkoja. Jos aiotaan vähentää nykyisistä bussireiteistä poikkikaduilla, pitää ne korvata tarpeeksi tiheillä palvelubussiyhteyksillä. Palvelubussiem pitää kulkea myös illalla ja viikonloppuisin - ei enää riitä, että vain arkisin klo 9-15 kuten nykyään.

Arto J. Heinämäki - la 5. toukokuuta 2018 10.34.05

Komppaan nimimerkkiä "ex-Herwuud", linjan 300 olisi voinut korvata yksikiskoisella ympyrälinjalla. Hervantaan päin tultaessa ratikka ajaisi Opiskelijankatua, kiertäsi "kehä 300" ja jatkaisi matkaa Duolta Keskustaan. Ehkä tulevaisuudessa? Komppaan nimimerkkiä myös ehdotuksessa, että joka toinen linjan 6 vuoroista kulkisi Kalevankankaan kautta ja joka toinen Iidesrannan kautta. Kattaisi näin isomman alueen.

nyx-Herwuud - la 5. toukokuuta 2018 10.23.40

Aamulehdessä (5.5.2018) annetaan ymmärtää, että vain linjat 3 ja 4 lakkautetaan. Haluaisimme tietää mitä tapahtuu linjalle 32? Linja on taannut helpon yhteyden erityisesti Hatanpään sairaalaan. Nykyisellä reitillään 32 on myös palvellut muitakin kuin päiväpoliklinikan ja sairaalan asiakkaita sekä sairaalan työntekijöitä. Pysäkki Ratinan kauppakeskuksen edessä on ollut etulyöntiasemassa jo lyhyen käyttönsä ajan! Tällä hetkellä suunnitelmista uupuu linja suoraan Ratinaan. Tällä hetkellä linja 32 yhdessä linjan 24 kanssa ovat ainoat Tampellan aluetta palvelleet bussit, nekin vain arkipäivisin. Missä linja, joka täyttää tämän tarpeen? Lisäksi Hervannassa asuu opiskelijoita ja kulttuurin harrastajia, joiden pääsy yliopistolle sekä Tampere Talolle on suunnitelmien mukaan estetty. Ratikka takaa nopean yhteyden, mutta vaihtoehtoisia reittejä on sen ohelle tarjottava. Lisäksi ratikan 7 minuutin sekä linjan 300 8 minuutin vuorovälit tuntuvat kummallisen pitkältä monien suurkaupunkien 2-5 minuutin vuoroväliin verrattuna.

Marketta ja Hannele - la 5. toukokuuta 2018 10.10.48

Eikö linjoja pitänyt karsia, Eikä lisätä? TAMK voi kävellä Kalevasta.

Vesa - la 5. toukokuuta 2018 09.11.52

Kuljen Etelä-Hervannasta TAYSille bussilla 5. Tämä linja tulee säilyttää, bussilla kulkee paljon työväkeä/opiskelijoita TAYSin alueelle. Tampereen suurimmastä lähiöstä Tampereen toiseksi suurimmalle työssäkäyntialueelle tulee olla helpot kulkuyhteydet. Suunnitelmat vaikeuttavat huomattavasti Etelä-Hervanta-TAYS välistä työmatkaliikkumista ja pidentävät työmatkaa ja -aikaa.Omalla autolla liikkuminen lisääntyy mikäli Etelä-Hervannasta ei ole bussiliikennettä TAYS-Vuores välillä. 3 vaihtoa työmatkan takia ei innosta käyttämään ratikkaa.

Järkeä - la 5. toukokuuta 2018 08.30.30

Kuljen Etelä-Hervannasta TAYSille bussilla 5. Tämä linja tulee säilyttää, bussilla kulkee paljon työväkeä/opiskelijoita TAYSin alueelle. Tampereen suurimmastä lähiöstä Tampereen toiseksi suurimmalle työssäkäyntialueelle tulee olla helpot kulkuyhteydet. Suunnitelmat vaikeuttavat huomattavasti Etelä-Hervanta-TAYS välistä työmatkaliikkumista ja pidentävät työmatkaa ja -aikaa.Omalla autolla liikkuminen lisääntyy mikäli Etelä-Hervannasta ei ole bussiliikennettä TAYS-Vuores välillä. 3 vaihtoa työmatkan takia ei innosta käyttämään ratikkaa.

Järkeä suunnitelmiin - la 5. toukokuuta 2018 08.13.45

Nokialta pitää jatkossakin päästä bussilla suoraan Hervantaan! Opiskelijat ja työssäkäyvät kulkevat nykyisellä 65N-linjalla.

- - la 5. toukokuuta 2018 07.30.10

Miten luulette Kanjoninreunalta pääsevän keskustaan töihin? Saa marssia kilometrin ratikalle ,vai??

Työläinen - pe 4. toukokuuta 2018 22.11.03

Minne bussiin mahtuvat Vuoreksen asukkaat, jos nro 5 täyttyy jo Hervannasta tulevista matkustajista?

Mari - pe 4. toukokuuta 2018 15.53.55

Hervannasta pitää päästä tulevaisuudessa kulkemaan vaihtamatta ja sujuvasti Kalevanharjun kautta yliopistolle ja hautausmaalle. Linja 6 ehdottomasti Kalevanharjua kulkemaan. Järvensivulle/Nekalaan/Muotialan aluielle oma linja, ei ole kiva että Hervannan busseista tehdään kaikkien asuinaluieden kokoomalinjaa, jolloin päätepysäkiltä tulevien matkustusaika pitenee.

Hervantalainen - pe 4. toukokuuta 2018 15.08.18

Mielestäni on todella omituista, ettei uudistuksen myötä Hervannasta pääse enää suoraan TAYSille, vaan olisi vaihdettava ratikkaa. Bussi nro 5 on tällä hetkellä aamuisin tupaten täynnä TAYSille meneviä työntekijöitä ja TAMKille meneviä opiskelijoita. Käytän kyllä mieluusti ratikkaa keskustaan mennessä mutta TAYSille ei pääse ratikalla suoraan.

Netta - pe 4. toukokuuta 2018 14.50.00

Etelä-Hervannan asukkaiden tilanne alueella Arkkitehdinkatu/Kotkansiipi huononee kyllä melkoisesti. Autottomana kulku keskustaan hankaloituu ja matka-aika pitenee entisestään, kun valittavana vain linja 5 tai pitkä kävelymatka ratikkapyskille. Vitosen vuorovälit viikonloppuisin ja iltaisin ihan ihan liian pitkät. Hervanta on asuinalueena ja väestömäärältään niin suuri, että ratikan lisäksi tarvitaan sujuvaa bussiliikennettä. Hervannan läpi kulkeva ratikka ei paljon laidoilla asuvia lohduta. Eipä tämä uudistus näytä ainakaan sujuvammaksi ja helpommaksi joukkoliikenteen käyttöä tekevän, päinvastoin.

EL - pe 4. toukokuuta 2018 14.38.32

Linjan 38 päätepysäkki pidettävä Atalassa. Jo ennen Koilluskeskusta bussissa on hyvin väkeä. Se on todella kätevä linja, jolla pääsee Koillis-Tampereelta Hervantaan töihin.

TK - pe 4. toukokuuta 2018 13.51.01

Pohjois-Hervannasta Hatanpäälle kulkemisesta huolehdittava, moni käy töissä ja sairaalassa. Nykyinen linja 4 palvelee hyvin Hatanpään pohjoisosan työntekijöitä. Varsinkin kun Vuohenojalla ei voi vaihtaa ratikasta bussiin.

HM - pe 4. toukokuuta 2018 13.39.17

Lukonmäestä on päästävä jatkossakin keskustaan Hervannan valtaväylää pitkin bussilla. Nykyisessä suunnitelmassa bussilinjat/Lukonmäen pysäkit poistuvat käytöstä. Ei kai kukaan tosissaan kuvittele, että Lukonmäen eteläosissa asuvat ihmiset menevät liityntäbussilla ratikkapysäkille ja siitä keskustaan? Suoraan ratikkapysäkille käveleminen ei ole vaihtoehto, kun matkaa tulee melkein 1,5 km...

MiisaK - pe 4. toukokuuta 2018 12.54.53

Aatelkaa nyt mitä painetta tämä lisää linjalle nro 5! Vuoreskin kasvaa jatkuvasti. Nyt tuohon harvaan kulkevaan bussiin tunkevat kaikki hervantalaiset (mm. Arkkitehdinkadun ja Kotkansiiven asukkaat) joiden kulku keskustaan blokataan sillä, että ratikan pysäkit ovat aivan liian kaukana. Ja hei - kyllä jäähallille ja TAYSin kulmille pitää myös päästä!

miettikäänytvielä - pe 4. toukokuuta 2018 12.21.19

Onneksi bussi nro 5 palvelee. Onkin sitten ratikan tulon jälkeen ainoa kulkuväline täältä ETELÄ-Hervannasta. Nyt täpötäytenä Samonkadun ihmisten takia hidasteleva kolmonen korvataan ratikalla... ei hyödytä mitään. Plus pysäkille saa kävellä ja kävellä.

E-H-Keskustori-väli kestää liian kauan - pe 4. toukokuuta 2018 12.14.16

Vuoreksesta ja mäyränmäestä olisi kiva päästä nopeasti keskustaan ja useasti. Myös viikonloppuisin

- pe 4. toukokuuta 2018 12.01.37

Miksi mikään bussi Hervannasta ei kulje yliopiston kautta? Tälläkin hetkellä suuri osa 6:n käyttäjistä on Hervannassa asuvia opiskelijoita. T3:n myötä liikkuminen kampuksien välillä lisääntyy, joten jos TTY:ltäkään ei pääse suoraan yliopistolle niin ihmettelen miten yhteistyötä kampusten välillä järjestetään. Vaikka ratikka tulee, se ei palvele koko Hervannan aluetta. 6 on ollut ainoa Hervannasta tuleva bussi, joka menee yliopiston ohi. ratikkakaan ei siitä mene niin miksi sitten jätetään koko yliopiston pysäkki unohlaan.

Hämmentynyt opiskelija - pe 4. toukokuuta 2018 11.29.53

Suunnitelman mukaan linja 6 on palaamassa takaisin Pyynikintorilta lähteväksi? Ja nyt kesäkuussa se siirretään Laukontorilta lähteväksi? Mitä ihmettä te siellä oikein mietitte? Mihin unohtui ne perustelut, joilla linja 6 siirretään nyt kesäkuussa Laukontorilta lähteväksi?

Ensio Litko - pe 4. toukokuuta 2018 10.57.30

Onko linjalle 24 mitään suunnitelmia. Nykyisellään se on todella toimiva ja hyvä linja päästä Hermiaan Keskustasta / Armonkalliolta / Tammelasta. Toivon mukaan tuota ei romuteta ja lisätoiveena esittäisin sen, että tuo kulkisi myös kesäisin.

Golgatalta - pe 4. toukokuuta 2018 10.55.11

Lisäyksenä edelliseen kommenttiini: Toivottavasti Iidesrannasta/Järvensivusta pääsee edelleen myös rautatieasemalle ja muualle Hämeenkadun itäpäähän. Varsinkin, kun linja 6 ei mene lähellekään Keskustoria. Eikö linja 6 voisi kulkea kuin linja 4 keskustan päässä? Tässä ehdotuksessa lähin pysäkki olisi Tietotalo (!). Vaihtaminenkaan ei näytä olevan kovin helppoa, koska pysäkit ovat kaukana toisistaan. Ratikka ei tässä ensimmäisessä vaiheessa palvele kovinkaan hyvin Iidesrannassa/Järvensivussa asuvia, eikä ehkä toisessakaan.

Sirkku - su 29. huhtikuuta 2018 20.57.33

Olen odottanut jännityksellä ja kauhulla uusia bussilinjoja, koska asun Iidesrannassa ja käyn töissä TTY:llä. Uusi linja 6 näyttää kuitenkin reittinsä puolesta hyvältä. Vuoroväli on kuitenkin liian harva, 10 minuuttia ruuhka-aikoihin on ehdoton. Sunnuntain 30 minuuttia on aivan liian harva. Ennen nykyistä linjan 4 viikonlopun 20 minuutin vuoroväliä bussit olivat jatkuvasti aikataulustaan reippaasti myöhässä ja kulkeminen oli hankalaa. Iidesranta/Järvensivu on lähellä keskustaa mutta kävelyä Keskustorille on kuitenkin yli kilometri ja viikonloppuisin käydään paljon keskustassa ja Ratinassa busseilla. Harkitkaa siis sunnuntaillekin lyhyempää vuoroväliä, toivoo autoton vuosilippulainen.

Sirkku - su 29. huhtikuuta 2018 20.39.32

Koko hyvin kattava linjaliikenne romutetaan turhan ratikan vuoksi. Ratikkarahoilla olisi saatu pitkä rivi vähäpäästöisiä busseja.
Omaa autoa ei ole, pitää siis muuttaa entisestä kauniista kotikaupungista. Metsät kadettu ja kalliot ammuttu...

Hannele - su 29. huhtikuuta 2018 13.43.33

Linjan 300 sijaan ratikkakiskot ois voinu pistää kiertämään ko. alueen vaikkapa vain yksiraiteisena ja osan vuoroista tekemään ko. lenkin ja palaamaan Duon kohdalta kaupunkiin päin. "Kehä-300".n asukkaat hyppäisivät/poistuisivat siis aina saman suunnan vaunuun. Koitin tätä ehdottaa jo silloin, kun kansa sai heittää ehdotelmia Herwuud-alueen ratikkakiskojen sijainnista.

ex-Herwuud - la 28. huhtikuuta 2018 11.46.11

Linja 6 voitaisiin aivan hyvin jo nyt suunnitella sellaiseksi, että joka toinen / joka kolmas vuoroista ajaisi Kalevankankaan kautta. Säilyisi/palautuisi suora yhteys Hervannasta isolle hautausmaalle sekä Yliopiston, Tre-talon ja Tullintorin alueille + myös tietysti uuden Areenan liepeille ja edelleen Ratina- ja Koskikeskusten tuntumaan ja siitä Keskustorin kautta länteen. Karttakuvasta näkee tämän merkittävän puutteen heti yhdellä silmäyksellä ja onkin mielestäni hämmästyttävää, että em. alueille pääsy suorilla yhteyksillä Hervannasta on kokonaan ohitettu / unohdettu tässä luonnoksessa!

ex-Herwuud - la 28. huhtikuuta 2018 11.34.57

Kuljen joka päivä B20 Hikivuorenkatu-Hervantakeskus älkää ihmeessä sitä linjaa lopettako.

Sara - ti 24. huhtikuuta 2018 21.11.49

Joka päivä kuljen B20 töihin, älkää sitä lopettako. Hikivuorenkatu- Hervantakeskus.

Sara - ti 24. huhtikuuta 2018 18.00.20

Miten on ajateltu jäähallilla kävijöiden kulku busseilla? Hallilla harrastaa paljon ihmisiä, joista suuri osa nuoria autottomia. Jos 32 lopetetaan, tämä tärkeä harrastuspaikka jää aivan pimentoon julkiselta liikenteeltä. Varmasti ne bussilla kulkevat kiekkojunnut vaativat jatkossa kyyditykset, jos on kuljettava ratikalla asti sohjossa kiekkokassia vetäen. Asiointiliikenne Hervannan reunoilta Hervannan keskustaan huononee, jos 32 lopetetaan, samoin kulku Hervannasta esim. Hatanpäälle vaikeutuu. Hervannan terveyskeskuksessa ei ole röntgeniä eikä Hervannan laboratoriossa tehdä kuin perustutkimukset, joten pitäisi olla hyvä yhteys Hervannasta Hatanpään näihin palveluihin. Hallilan pikkukoululaisten kulkeminen myös huolenaihe.

Kiakkoilija - ma 23. huhtikuuta 2018 22.04.33

On hyvä, että edes jollain bussilla pääsee Hervannasta Iidesrantaan ja Tampereen valtatielle, joihin ei ratikka ulotu. Itse ole töissä Iidesrannassa, johon matkustan bussilla. Se saisi tulevaisuudessakin kulkea nykyisen 4:sen reittiä. (Jos on ihan pakko, niin sitten edes tuo uusi 6:sen linja Iidesrantaan.) Kiitos.

Katri vuosilippulainen - ma 23. huhtikuuta 2018 21.36.44

Linja 4 kulkee nykyisin ihanteellista reittiä linja-autoasemalle Opiskelijankadun kautta. Se mahdollistaa matkustamisen yhdellä kulkuvälineellä ilman vaihtoja. (rollaattorit, lastenvaunut, matkatavarat, liikkumisrajoitteet ) Samasta syystä myös linja 32 pitää säilyttä. Sekä linjat 4 että 32 toimivat myös aikataulullisesti, joten matkustusaikakin on sopiva. Tarkoitushan lienee kuitenkin säilyttää hyvä palvelutaso,jonka me veronmaksajina rahoitamme.☺

Riitta - la 21. huhtikuuta 2018 13.43.36

Kannattaisiko harkita sitä, että 6 kulkisi edelleen Kalevantietä yliopiston kautta Vuolteenkatua Tampereen valtatielle ja 9 heittäisi Iidesrannan kierroksen kautta Hatanpää valtatietä Keskustorille? Säilyisi tuo yhteys Hervannastakin Lukonmäen kautta yliopistolle. Vaikka 3 periaatteessa nyt tarjoaa tuon mahdollisuuden nopeammin lähelle yliopistoa, niin siitä huolimatta 6 on täynnä aamuisin yliopistolle ja iltapäivisin siitä takaisin Hervannan suuntaan.

Messukyläläinen - ma 16. huhtikuuta 2018 22.25.45

Arkkitehdinkadulle pitää järjestää syöttöliikennettä ratikkareitille. Ehdotuksessa Arkkitehdinkatua palvelisi vain linja 5. Kotkansiiven alueella asuu noin 1000 ihmistä, eli linja 5 ei kyllä riitä. Linja 5 menee keskustassa vain linja-autoaseman kautta. Muu keskusta jää saavuttamattomiin!

Asukas - pe 13. huhtikuuta 2018 17.01.39

Kuinka Lintuhytistä on lasten tarkoitus päästä kouluun?

Lapsiperhe Lintuhytissä - pe 13. huhtikuuta 2018 14.56.02

Kuinka Lintuhytistä on lasten tarkoitus päästä kouluun?

Lapsiperhe Lintuhytissä - pe 13. huhtikuuta 2018 12.46.30

Sunnittelusta muistutellaan, että nyt esillä on ensimmäinen luonnos linjastosta vuodelle 2021. Luonnoksen kommentoinnin lisäksi kehitysajatukset ja uudet linjaehdotukset ovat tervetulleita.

Linjasto 2021 suunnittelusta Riikka - pe 13. huhtikuuta 2018 12.31.01

Kun katsoo tulevia suunnitelmia, ei voi olla miettimättä sitä tosiasaa, ovatko päättäjät lainkaan miettineet, mitä ratikkapohjaisen liikennöinnin keskeytykset tulevat vaikuttamaan välittöminä kerrannaisvaikutuksina koko kaupungin joukkoliikenteeseen? Joka tapuksessa, kallis ja epäkäytännöllinen kokeilu on tulossa, ja toivottavasti ei tule käymään niin kuin vuosikymmenten takaiselle rollikkaliikenteelle...

40-vuotta joukkoliikenteessä - to 12. huhtikuuta 2018 09.17.56

LINJA 5 (KESKUSTORI - PELTOLAMMI - VUORES - (ETELÄ)-HERVANTA - TAYS)
- Miksi kaupungin parhaan runkolinjan 5 yhteys Hervannasta TAYS:lle pitää lakkauttaa? Siksikö, että saadaan väkisin runnotulle ratikalle ja ratikkakeskeiselle joukkoliikenteelle väkisin käyttäjiä vai siksi, että saadaan lisää vaihtoja, odottelua ja pidennettyä matkustusaikoja?
- Ihmiset kulkevat päivittäin kaupungin sisäisen liikenteen busseilla myös ehtiäkseen rautatie- ja linja-autoasemille ja sieltä lähteviin jatkoyhteyksiin. Miksi linjan 5 reittiä ja matkustusaikaa keskustaan Koivistonkylän jälkeen on pidennettävä, eikä reittiä voi ajaa nykyisellään? Hyvä, kun nykyisillä vuoroväleillä ehtii keskustaan (etenkin linja-autoasemalle) kaukoliikenteen bussi- ja junavuoroihin.
ETELÄ-HERVANTA - HERVNTA - HALLILA - KOIVISTONKYLÄ - NEKALA - KESKUSTA
Jatkossa nähtävästi tällä välillä ei tule kulkemaan ainuttakaan bussilinjaa, jonka seurauksena ihmisten kulkuyhteys ko. alueen työpaikoille ja palveluihin (tai vastaavasti toisin päin) on kätevästi estetty. Ihmisiä asuu muuallakin kuin välittömästi ratikkareitin varrella. Matkustusajat pitenevät järjettömästi, jos pitää jatkossa kiertää keskustan kautta.
KESKUSTORI - HERVANTA - (ETELÄ-HERVANTA) - HERMIA - RUSKO
- Miksi reitti keskustaan kulkee jatkossa siellä täällä ja epäloogisesti täysin väärissä paikoissa?
- Onko olemassa jokin ideologinen peruste, miksi jäljelle jääviä bussilinjoja ei voida ulottaa edelleenkään Etelä-Hervantaan asti, edes linjan 65 päätepysäkkiä?
- Jatkossa näköjään TTY:n edestä ei kulje kuin yksi linja 65.
KOTITEHTÄVÄ
Miettikää nyt siellä Joukkoliikennepolitbyroossa "aikuisen oikeesti", mitä olemassa olevien toimivien bussireittien lopettaminen ja katkominen, sekä turhien vaihtojen määrän lisääntyminen tulee vaikuttamaan joukkoliikenteen käyttöön ja houkuttelevuuteen. Tilanne on jo nyt se, että matkustusajat kaupungin sisäisessä joukkoliikenteessä pitenevät entisestään (tähän vaikuttaa myös 30 km/h nopeusrajoituksen käyttöönotto). Miettikää myös, mikä ero on 1) ratikkakeskeisellä joukkoliikenteellä ja 2) ihmisten todellisilla matkustustarpeilla?! Kotitehtäväksi jää myös miettiä, miten laaja alue Hervanta kokonaisuudessaan on, ja paljonko ratikkareitin varrelta (esimerkikssi DUO:n ostoskeskuksen kohdalta) on matkaa Hervannan eri ääriosiin - itään ja länteen. Kun näitä suunnitelmia katselee, jopa vannoutunut 40-vuotta päivittäin kaupungin joukkoliikennettä käyttänyt ihminen harkitsee vakavasti OMAN AUTON hankintaa!! Mutta, sehän tämän puhtaasti ideologisin syin rakennettavan ratikan tavoite nähtävästi onkin....

40-vuotta joukkoliikenteessä - to 12. huhtikuuta 2018 09.12.49

Miten hoidetaan Pispalanharjun liikenne; nyt on päätetty että linja 31 jatkaa syksyllä 2018 Pyynikintorilta Pispalanharjulle. Tässä Linjasto 2021-suunnitelmassa linjaa 31 ei ole eikä myöskään linjaa 6 ole piirretty jatkamaan Pispalanharjulle. Onko tähän tulossa jokin muu ratkaisu vai jätetäänkö Ylä-Pispala kokonaan joukkoliikenteen ulkopuolelle?

Annamaija Saarela - ke 11. huhtikuuta 2018 17.10.38

Järvensivun asukkaille linjan 6 suunnitelma ei ole käytännöllinen. Tulevaisuudessa Järvensivulta ei pääsisi lainkaan suoralla yhteydellä Keskustorille tai Hämeenkadulle koska linja 6 kulkisi Hämeenpuiston kautta Pyynikintorille. Tästä johtuen myös linjan vaihtaminen muihin itään päin meneviin linjoihin vaikeutuu, koska kulkua ydinkeskustaan ei enää ole. Myös linjan 15 muutokset vievät yhteyden Keskustorille. Järvensivulla asuu kuitenkin paljon joukkoliikennettä käyttäviä henkilöitä sekä mm. opiskelijoita, lapsiperheitä ja eläkeläisiä jotka tarvitsevat hyvät yhteydet keskustaan.

Jussi - ke 11. huhtikuuta 2018 16.38.48

Saisiko linjan 5 Itä-Hervanta Pyynikki kulkemaan Hatanpään sairaalan kautta. Sinne on usealla asiaa, joko potilaskäyntiä tai omaisena tervehdyskäynnillä. Esimerkiksi siellä on iso laboratorio, johon pääsee ilman ajanvarausta (Hervannassa ei pääse ja varattavia aikoja on vähän) ja odotusaika ei muodostu niin suureksi kuten keskustassa ilman ajan varausta. Sairaalan potilaskäynnit ovat toisinaan sellaisia, että henkinen tai fyysinen kunto ei ole niitä parhaita, jolloin läheltä kulkevalle bussilinjalle on tarvetta. Samalla suunnalla on myös Sosiaalitoimisto ja Arboretum, joille löytyy käyttäjiä.

- ke 11. huhtikuuta 2018 12.56.41

Hermiankadulla työskentelee tuhansia ihmisiä, mutta linjasuunnitelman mukaan sieltä ei pääse keskustaan lainkaan. Linja 38 kulkee vain TAYSille. Kävelymatka Insinöörinkadun ratikkapysäkille on liian pitkä, etenkin sateella ja pakkasella. Tämä tulee lisäämään yksityisautoilua ja/tai vähentämään Hermian kiinnostusta työpaikkana. Miksi osa ratikoista ei voi kulkea aamulla ja työpäivän päätteeksi Hermiankatua, kun ratakin on rakennettu?

- ke 11. huhtikuuta 2018 10.49.42

Ihan mahtavaa, että linja 6 menisi Iidesrannan kautta ja vieläpä Pyynikintorille saakka! Plussaa siitä, että linja EI tee lenkkiä Hervannan sisällä (ja kuluta 10 minuuttia siinä).

Terveisiä Näyttelijänkadulta - ke 11. huhtikuuta 2018 10.04.47

Mihin on unohdettu Hallilan koululaiset? He saivat vuosi-pari sitten koululaisvuoron linja 32:een, jolla pääsi hyvin Hallilasta Kanjoniin ja Pohjois-Hervannan kouluun. Nyt tällaista linjaa ei ole lainkaan. 65 kiertämään näiden koulujen kautta? Linja 32 takaisin? Tai voisiko linja 12 jatkaa Hallilasta Länsi-Hervantaan koulujen kautta? Tällaisesta oli vähän puhe ratikkatilaisuudessa.

äiti - ke 11. huhtikuuta 2018 08.55.56

Ei tule yllätyksenä, että Lintuhytistä ei pääsekkään ratikan päättärille eikä myöskään lapet pohjois Hervannan koululle helposti. Pienelle koululaiselle 3 vaihtoa , bussi-ratikka-bussi per suunta! Ei hyvää päivää herätys nyt siellä suunnittelussa! Toinen asia on että kuinka lintuhytistä viedä lasta tarhaan? Yksikään tarhapaikka ei ole järkevien yhteyksien varrella. Nopeasti asunto myyntiin ja vetovoimamaiseen ympäristökuntaan muutto kun Tampereen kaupungille ollaan vain kuluerä

Lintuhytin asukas - ke 11. huhtikuuta 2018 07.47.31

Säilyttäkää Hervannasta suora bussilinja TAMKille/TAYSille.

Nette - ti 10. huhtikuuta 2018 19.47.56

Suunnitelma kaipaisi ehdottomasti jonkin muun bussin reitin kuin linjan 300 reitin kulkemaan lähempää Länsi-Hervantaa. Esimerkiksi linjan 6 reitin muuttaminen siten, että se kulkisi Ahvenisjärventien kautta auttaisi huomattavasti. Tämän lisäksi reitti olisi tärkeä saada kulkemaan lähemmäs keskustoria.

- ti 10. huhtikuuta 2018 13.36.50

Missä linjat 4, 20, 24, 32? Ei kaikkia voi korvata ratikalla. Onko ajateltu taas yhtään vaihtoja, eli kulkee esim. Hervanta-Kangasala väliä? Miksei Kangasalta voi tulla suoraa linjaa Hervantaan, esim. Saarenmaantien kautta? Sinne tulee koko ajan lisää asutusta, ja Hervannassa on aika paljon mm. opiskelupaikkoja ja työpaikkoja. Moni kulkee omalla autolla juurikin tuota kautta töihin Hervantaan/Ruskoon. Tai esim. 20 pääsee toiselle puolen kaupunkia suoraan, nyt on pakko vaihtaa keskustassa. Ja vaihdot ovat aina huonoja, kun aikatauluissa ei pysytä!! Ja silloin muutaman minuutin vaihtovälit eivät riitä, ja seuraavaa vuoroa saat odotella ties kuinka kauan.

- ti 10. huhtikuuta 2018 12.01.48

Bussi 10 pitäisi säilyä nykyisellä reitillä.

Päivikki syrjä - ti 10. huhtikuuta 2018 08.01.37

Bussi 10 pitäisi säilyä.

Päivikki syrjä - ti 10. huhtikuuta 2018 07.58.54

Kai Kaukajärven bussi 10 säilyy ennallaan.

Päivikki syrjä - ti 10. huhtikuuta 2018 07.55.29

Miten turvataan hervantalaisten sujuva matka Linja-autoasemalle. Nyt näyttää siltä, että ainoastaan linjalla 5 olisi pysäkki bussiaseman kohdalla, mutta se kiertää niin pitkän reitin, että ajoaika ilmeisesti olisi yli tunnin. Pyydän miettimään, miten saisi hervantalaisille mahdollisimman suoran yhteyden linja-autoasemalle! Täälläkin väestö ikääntyy, joten kävely ratikkareitin Koskipuistosta voi olla monille hankalaa.

Maria Malmi - ma 9. huhtikuuta 2018 20.29.43

Linja 5
Jo nyt matka-aika Vuoreksesta keskustaan on turhan pitkä. Muutokset keskustan päässä lisää matka-aikaa ja vähentää lunjan houkuttelevuutta. Vuonna 2021 Vuoreksessa on jo sen verran asukkaita, että täältä täytyy olla hyvät (=nopea) yhteydet keskustaan.

Antti - ma 9. huhtikuuta 2018 19.11.56

Miksi linja 6 ei menisi Arkkitehdinkadun, Ahvenisjärvenkadun ja Kanjonin alueen kautta keskustaan esim. Iidesrannan kautta, mahdollisuus hypätä ratikkaan esim. Kanjonissa.

Kirsti Säynäväjärvi - ma 9. huhtikuuta 2018 18.51.00

Miten on mahdollista, ettei keskustasta pääse suoraan Hermiankadulle? Hermiassa käy kuitenkin erittäin paljon ihmisiä töissä ympäri Tamperetta, mm. keskustasta. Tämä nyt esitetty linjaus on hämmentävä siinäkin valossa, että Hermiankadulla on kyllä raiteet ja siitä kai varikolle kulkee raitiovaunujakin, mutta pysäkkiä siinä ei ole. Mielestäni ajattelematonta suunnitelua. Toisekseen raitiotietyömaasta on ollut varsin paljon häiriötä Hermian alueella.

Masa - ma 9. huhtikuuta 2018 18.33.48

Olisi mukavaa, jos linja 32 säilyisi nykyisellään.

Marja Hervannasta - ma 9. huhtikuuta 2018 18.03.37

Hervannasta on ehdottomasti päästävä yliopistolle, siis esimerkiksi linjan 6 tulisi jatkossakin kulkea Kalevantietä. Iso osa keskustan yliopiston opiskelijoista asuu Hervannassa tai Lukonmäessä ja yliopiston ovien eteen pääseminen bussilla näiltä suunnilta on ehdottoman tärkeää!

Onneksi itse valmistun pian - ma 9. huhtikuuta 2018 17.37.07

Linjasto on pääpiirteissään oikean muotoinen, mutta joitain aiempaa huonommin palveltuja alueita on syntymässä. Parhaiten tuntemani tällainen on Hermiankatu: 30 minuutin vuoroväli 38:lle tarkoittaa, että vain yksi neljästä raitiovaunuvuorosta on kytketty Hermian suuntaiseen vaihtoyhteyteen. Itselläni hyväjalkaisena tämä ainakin aluksi varmaan tarkoittaisi kävelyä Mikontalolta työpaikalleni – mutta riittävän monen sateessa kastumisen tai huonosti hiekoitetulla jalkakäytävällä liukastumisen jälkeen alkaisin varmaan harkita auton ostamista. Hermia on merkittävä työssäkäyntialue, joten liikennemäärät Hermiankadulle eivät ole vähäiset.

Yksi äkkiseltään mieleen tuleva vaihtoehto olisi tarjota linjalle 38 jonkinlainen ”kaksonen”, joka voisi kulkea esim. Maustekatu–Rusko–TTY–Kanjoni–Nekala–Yliopisto–Keskustori -väliä. Hermian lisäksi tämä parantaisi Annalan seudun verkostoa, loisi uuden, helpon Nekala–Hervanta -yhteyden ja säilyttäisi suoran Hervanta-Yliopisto/Tulli -yhteyden. Vuorovälitahdistuksena tälle ”39:lle” voisi olla esimerkiksi kulkeminen ruuhka-aikojen täydennysvuorona 30 minuutin välein (luoden 15 minuutin vuorovälin reittien yhtymäkohdille), tai sitten ehkä hieman hankalasti muistettava 40 minuutin vuoroväli molemmille läpi päivän (20 minuutin yhteisvuoroväli).

Timo Kalliomäki - ma 9. huhtikuuta 2018 17.06.53

Näyttelijänkadulla asuvana pidän linjasta 6, joka palvelee jatkossakin kadun asukkaita. Toivottavasti kuitenkin busseille avattava kadunpätkä Ruskontieltä Näyttelijänkadulle pystytään jollain tapaa pitämään varattuna vain joukkoliikenteelle, jotta nytkin hankalasti liikennöitävästä Näyttelijänkadusta ei synny läpiajokatua.

Anu Aaltonen - ma 9. huhtikuuta 2018 16.23.28

Olisi kiva, jos Takahuhdintietä Hervantaan kulkevaa 32:sta ei poistettaisi

Jankassa - ma 9. huhtikuuta 2018 16.13.49

Hermian tilanteelle täytyy tehdä jotain. 30 minuutin välein kulkevat bussit + vaihto tai melkein kilometrin kävely ratikkapysäkille ei kannusta ketään ainakaan aloittamaan julkisen liikenteen käyttöä.

Itse olen kulkenut Epilä-Hermia -väliä päivittäin linjalla nro. 20. Tällä hetkellä aikataulun mukainen kesto ruuhka-aikaan tuolle matkalle on 46 minuuttia. Parhaimmillaan bussi on ollut perillä 35 minuutissa. Ratikan piti nopeuttaa matkoja, mutta tämän aineiston mukaan pelkästää Hermiasta Pyynikintorille kestää 45 minuuttia. Tähän päälle tulisi vielä toinen vaihto ja Pyynikintori-Epilä matka-aika.

Mirva - ma 9. huhtikuuta 2018 16.02.20

Henkilökohtaisia kokemuksiahan nämä...
Jankassa asuvana eläkeläisenä olen arvostanut linjan 25 palveluja, lähellä oleva päätepysäkki takaa aikataulussa pysyvyyden, pysäkillä ei tarvitse odotella ylimääräistä aikaa, ja istumapaikka on aina taattu, koko matkalle.
Miten on tarkoistus päästä Jankasta Pyynikille, Tahmelaan?
Ja toisaalta nopeasti ja kätevästi pääsee nykyisin linjalla 37 Satakunnankadulle, Vapriikkiin ja Finalysonin pysäkille. Tämäkin yhteys on siis poistumassa?
Ei kuulosta mukavalta!

- ma 9. huhtikuuta 2018 15.58.45

Onko Lintuhytin alueen koululaisten kulkemista Etelä-Hervannan kouluun huomioitu lainkaan? Pitkä koulumatka, joten bussilla olisi päästävä kouluun!

Kati M. - ma 9. huhtikuuta 2018 15.34.49

Linjan 6 linjaus vaikuttaa ihan järkevältä Lintuhytin päässä eikä tarvitse nyt kiertää koko Hervantaa turhaan. Mieluummin tietysti olisin halunnut ratikan päättärin lähemmäksi Lintuhyttiä. Toisaalta ihan sama, koska siirrymme nyt todennäköisesti käyttämään ainoastaan henkilöautoja.

Antero Koskinen - ma 9. huhtikuuta 2018 15.26.03

Miten Lintuhytistä on tarkoitus koululaisten päästä Etelä-Hervantaan kouluun?

Sonja Harmaala - ma 9. huhtikuuta 2018 15.22.34

Hermiankadulla ja Ruskossa on tuhansia työpaikkoja eikä näille alueille ole joukkoliikenneyhteyttä keskustan suunnalta lainkaan. Korjaava ratkaisu voisi olla linjan 6 loppupään ajaminen lenkkiä reittiä Hervannan Valtaväylä - Hermiankatu - Rusko - Ruskonkehä, josta se jatkuisi paluusuuntaan nykyistä reittiään. 10 minuutin vuoroväli on välttämättömyys, vai millä perustelette Hermiankadun ja Etelä-Hervannan palvelutason heikentämistä?

Vesa - ma 9. huhtikuuta 2018 14.25.17

Minua eniten kummastuttaa linja 6:n kohtalo. Toimiiko 15 minuutin vuoroväli, vaikka jo nyt ruuhka-aikoihin bussit ovat tupaten täynnä? Tosin, jos linja rampautetaan noin pois työmatkustus- ja opiskelumatkustuskäytöstä poistamalla reitti Yliopistolle, niin tilaa varmaan vapautuu, kun ihmiset siirtyvät yksityisautoiluun.

Opiskelijoita asuu Hervannan lähiseuduilla muuallakin kuin vain aivan Hervannan sydämessä, josta pääsee raitiovaunuun. On hyvä huomata, että vaikka karttasoftat sanovat, että kävelyä esimerkiksi Lukonmäestä on Valtaväylän varteen "vain" reilu kilometri, ei tämä pidä paikkaansa kuin hyvällä kesäsäällä. Metsän läpi ei voi oikoa, kun talvikunnossapitoa ei ole ja kävelyreittejä ei tosiasiassa aurata. En usko, että metsässä välimatkan hiihtäminen saa suurta suosiota, vaikka jokin suksipankki Valtaväylän pysäkin yhteyteen laitettaisiinkin.

Toki voidaan puhua syöttöliikenteestä ja robottibussien auttavasta otteesta tämän yhteydessä. Mutta ollaan ihan rehellisiä - syntyisi samanlainen ongelmakohta kuin Länsimetron loppupäässä. Suosittelen tutustumaan siellä olevien henkilöiden suhtautumista Espoon pään liityntäliikenteeseen - eli käytännössä siihen, kuinka se ei toimi. Vaikka jotain liityntäliikennettä saataisiinkin, liityntäbussi luultavasti kannattavuussyistä sujahtelisi sen verran pitkän kiertomatkan, että vaihtoineen ja sekoiluineen kokonaisuus ei toimisi. Vaihdoistakaan ei voi puhua, kun nyt suunnitellulla linjalla ole edes järkevää risteämää raitiovaunulinjan kanssa.

Ja auta armias, jos olisit ajatellut kulkea lapsen kanssa Messunkylän koululle yhdessä ja jatkaa siitä itse Yliopistolle asti. Kaipa nuoret opiskelijavanhemmat voidaan kokonaan jättää tältä alueelta pois julkisen liikenteen käyttäjistä. Sillä heihinhän tämä isolta osalta osuu. Muut voivat yrittää vaihtaa yksityisautoiluun, jos haluavat keskustaan. Tosin, tämäkin on kallis ja ilmastoa rasittava valinta. Jos tämä linjasuunnitelma pidetään, kannattaa varmaan tehdä jonkinlainen sopimus siitä, että bussikortilla saisi halvan parkin keskustasta/parkkihallista raitiovaunulinjan varrelta? Tästä voinee saada mallia Länsimetron yhteydessä tehdyistä samanlaisista valinnoista esimerkiksi Ison Omenan kauppakeskuksen kohdalla.

Ennen kaikkea - pidetään myös muu kuin pelkkä ydinhervanta yhteydessä edes Yliopistolle asti, jos keskustaan meitä ei voi enää päästää.

Älkää tappako Lukonmäkeä, Turtolaa ja Finninmäkeä - ma 9. huhtikuuta 2018 14.13.35

Hervannasta ei sitten näiden uusien linjojen kanssa pääse enää kätevästi kouluun TAMKkiin. Linjassa 300 ei ole mitään järkeä. Nykyinen 5 on loistava linja Vuoreksessa asuville, se voisi tosin jatkaa TAYSsille asti useammin.

opiskelija - ma 9. huhtikuuta 2018 13.49.40

Linja 6 voisi paremmin palvella syöttöliikenenttä, jos se kulkisi Näyttelijän alueelta (vaihto ratikkaan) Arkkitehdin kadun kautta Ahvenisjärventielle ja sieltä Opiskelijankadulta Ruovedenkadun kautta Kanjoninkadulle ja sieltä edelleen kaupunkiin päin. Näin Kanjoninkadun alueen asukkaat pääsisivät ratikan vaihtopysäkille Insinöörin kadulle. Nyt esitetyn linjasto suunnitelman mukaan Ruovedenkadun lopun ja Kanjoninkadun alueet jäävät kokonaan vaille syöttöliikenenttä.

Aimo Aitasalo - ma 9. huhtikuuta 2018 13.04.17

Henkilökohtaisia kokemuksiahan nämä...
Jankassa asuvana eläkeläisenä olen arvostanut linjan 25 palveluja, lähellä oleva päätepysäkki takaa aikataulussa pysyvyyden, pysäkillä ei tarvitse odotella ylimääräistä aikaa, ja istumapaikka on aina taattu, koko matkalle.
Miten on tarkoistus päästä Jankasta Pyynikille, Tahmelaan?
Ja toisaalta nopeasti ja kätevästi pääsee nykyisin linjalla 37 Satakunnankadulle, Vapriikkiin ja Finalysonin pysäkille. Tämäkin yhteys on siis poistumassa?
Ei kuulosta mukavalta!

- ma 9. huhtikuuta 2018 12.23.11

Hei,Hervannan osalla suunnitelmassa jää varsinkin pohjoinen Hervanta liian kauas syöttöliikenteestä.Pitää ottaa huomioon, että täällä(kin) väestö ikääntyy ja jalka ei nouse entiseen malliin.Tuo 400 metrin raja on monelle pitkä (ylittyykin?).Olisiko mahdollista saada kattava 8-muotoinen lenkki, joka toisi ja veisi matkustajia. Hervantakeskus tulee olemaan muutenkin keskeinen paikka, johon pitää päästä ratikalle tai muuten. Olen saanut lukuisia yhteydenottoja nykyisen 32-linjan säilyttämisestä.Hatanpään sairaalaan on pakko olla yhteys, nyt varsinkin kun se on osa TAYS:ia.Lopultakin tätä tärkeää poikkilinjaa on opittu käyttämään.Ei ole loogista kiertää Vuoreksen, Lakalaivan kautta. Samalla tulevat hallilalaiset ja koikkarilaiset palvelluiksi.Olen tänään 9.4. Hervannassa paikalla.Yst.terv. Anja Nummela, Tampereen Hervantalaiset, pj

- ma 9. huhtikuuta 2018 07.26.04

Yleisesti ottaen suunnitelma vaikuttaa Hervannan osalta kohtuullisen hyvältä tai ainakin oikean suuntaiselta.

Länsi-Hervannassa suurin kysymys on ollut varmistaa, että joka raitiovaunulta on synkronoitu vaihto kotiin. En osaa materiaalin perusteella sanoa, toteutuuko tämä linjalla 300, joka reittinsä puolesta vaikuttaa hyvältä. Voisitte hieman paremmin avata näitä niin saisitte laadukkaampaa palautetta tällaisten “onko nyt varmasti näin”-kyselyiden sijaan. Oletan, että linjan ajaminen kahteen suuntaan 15 minuutin vuorovälillä tarkoittaa yhteensä 7,5 minuutin vuoroväliä, joka on sama kuin ratikalla, jolloin yhteys joka ratikalle toteutuu. Mutta mikä on aamun 20 minuutin vuoroväli ja miten se sopii ratikan aikatauluihin? Ja mitä etua kahteen suuntaan kiertämisestä on? Haittapuolena se tekee kuviosta vaikeammin ymmärrettävän.

Linjojen 5 ja 6 reitit vaikuttavat minusta toimivilta. Olisi hyvä, jos linjan 300 saisi tahdistettua näiden aikataulujen kanssa niin, että Länsi-Hervannastakin on yhteys esimerkiksi Iidesrannan kautta keskustaan sujuvalla vaihdolla.

Linja 65 muuttuisi “oikeaksi” linjaksi, joka kulkee myös iltaisin ja viikonloppuisin. Tämä olisi tervetullut muutos, ja Hervanta-Hallila-yhteyksien toteuttaminen pääosin 65:lla on minusta hyvä ajatus. Hervannasta Härmälään ja Pirkkalaan olisi käyttökelpoinen yhteys.

Nekalan saavutettavuus Hervannasta sen sijaan näyttää heikolta. Tämä on nykyäänkin ongelma, Nekalassa esimerkiksi on merkittävä koulukeskittymä ja harrastuspaikkoja, joihin joukkoliikenteellä kulkeminen koetaan Hervannassa hankalaksi. Vaikka linja 10 (jota ei ole tällä kartalla) säilyisi, tilanne ei parane vaan päinvastoin huononee, kun Laulunmaan ratikkapysäkin rakentaminen pilasi ennestäänkin huonon vaihtopaikan tekemällä kävelymatkasta Valtaväylältä Nekalantielle sietämättömän pitkän ja vielä entistä suuremmilla korkeuseroilla. Hervannasta Nekalaan pitäisikin löytää toimiva yhteys, joka ei sisällä vaihtoa Laulunmaalla.

Avoimeksi jää, miten Hervannasta päästään Hatanpään sairaalalle. Itse varmaankin kävelisin linjalta 5, mutta monet pitävät sairaalan eteen asti vievää linjaa todella tärkeänä. Jos sellaista ei ole esittää, saatte varmaan jo 9.4. yleisötilaisuudessa vastaanne äänekkään linjan 32 puolustajat-joukon. Voisiko ratkaisuna olla linjan 5 koukkaaminen Hatapään puistokujan kautta?

Heikki Kerppilä - su 8. huhtikuuta 2018 19.14.51

En ymmärrä linjan 6 pitkää reittiä. Nykyinen lyhyt linjakin on jo vaikeuksia pitää aikataulussa. Olisi kiva jos linja kulkisi edes keskustan kautta. Kulku töihin tulee vaikeutumaan huomattavasti.

Pettynyt työmatkalainen - la 7. huhtikuuta 2018 22.05.36

En ymmärrä linjan 6 pitkää reittiä. Kuljen sillä töihin joka päivä keskustasta hervantaan päin. Aikaisemmin reitti kulki Lamminpäästä hervantaan ja bussi oli silloin koko ajan myöhässä. Nyt kun reittiä on lyhennetty linja on paljon toimivampi. Näin pitkässä linjassa myöhästelyt ovat enemmän sääntö kuin poikkeus.

- la 7. huhtikuuta 2018 22.02.03

Linja 5: Linjan aivan itäisimmässä päässä on ylitarjontaa erityisesti viikonloppuisin. Linjaus Hatanpään kautta parantaa yhteyksiä Hervannasta ja korvaa esim (poistuvaa?) linjaa 32, mutta edellyttää ainakin Hatanpään vt:n linja-autokaistoja ja vaikka ruuhka-ajan linja-autokaistoja Lahdenperänkadun osuudelle, jotta pidempi reitti ei pidennä kokonaismatka-aikaa liiaksi.

Runkolinjat painottuvat Hämeenkadun eteläpuoliselle keskusta-alueelle, ja vain 9 ollaan linjaamassa pohjois-keskustaan. Yksi runkolinja tulee linjata Ranta-Tampellan suuntaan (joka on alueena kasvanut merkittävästi linjaston tullessa käyttöön), vaihtoehtoina tähän esimerkiksi
- Linja 5 Koskipuistosta itään ja Lapintielle. Matkustajamäärät Keskustorin länsipuolella jäänevät pieniksi, ja liikenne on päällekkäistä raitiotien kanssa.
- Linja 6 Satakunnankadun ja Lapintien kautta. Linjasta muodostuisi osittain keskustan kehälinja, ja parantaisi Hämeenpuiston itäpuolisen keskustan saavutettavuutta esimerkiksi Iidesjärveltä ja Lukonmäestä. Esitetylllä linjauksella osittain päällekkäinen linjan 29 kanssa. Toisaalta yhteys Tampellasta ei ehkä ole loogisin mahdollinen, ja vaihto ratikkaan Hämeenpuistossa ei ole kovin sujuva.
- Linja 9 olisi myös mahdollinen samalla periaatteella kuin 5. Linjan voisi tarvittaessa päättää myös Särkänniemeen Ranta-Tampellan jälkeen. Tällöin linja 5 voisi ottaa ysin reitin Hämeenpuistoa pitkin.
- Linja 10

Linja 6: Onko erityinen syy, miksi reitti ei kulje Pohjois-Hervannassa linjan 5 tavoin Tutkijankadun kautta Tredua ja lukiota lähempänä? Reitti Etelä-Hervannassa on onnistunut.

Linja 300: Tässä on tällainen iso ongelma, että matkustajan pitää tietää, kummalle puolelle hän menee bussia odottamaan. Voihan tässä pilotoida jotakin majakkaa, jonka perusteella näkee välittömästi kummalta puolelta seuraava bussi lähtee, mutta tällaisenaan tämä ei toimi.

Linja 38: Luo hyviä poikittaisyhteyksiä pitkin Itä-Tamperetta.Onko Hermiasta tarkoitus kävellä noin 500-900 metrin matka ratikalle? Vähintäänkin linjalla 38 tulee olla vähintään 15 minuutin vuoroväli kl 6-17. Tällöinkin palvelutarjonta heikentyy merkittävästi nykyisestä.

Aleksi Kinnunen - la 7. huhtikuuta 2018 16.09.01

LInjan 6 vuorovälejä (kuten myös linjan 9 suunniteltuja vuorovälejä) hieman ihmettelen. Jos tällä hetkellä autot ovat täynnä ruuhka-aikaan 7 min ja 10 min vuoroväleillä, niin mitä tapahtuu, kun kummankin vuoroväli on 15 minuuttia? Todennäköistä vielä on, että Messukylänkadun pätkä ajetaan peräkkäin eli vuoroväli on todellakin 15 minuuttia.Toki Messukylänkatu ei ole se kaikkein väkirikkain osa tuota reitistöä mutta kuitenkin. Samoin yhdyn kommentteihin keskustan osalta. Miksi kierrellä keskustassa pitkiä reittejä? Jos ollaan menossa Tampereen valtatieltä Pyynikintorille, niin sinne kannattaa mennä joko Satamakatua tai Hämeenkatua.

Lauri - la 7. huhtikuuta 2018 00.28.56

Mihin on hukattu linja 12? Sen säilyttäminen oli keskustelussa ratikkatilaisuudessa. Hallilasta Norssiin kulkevat koululaiset jäävät vaille kunnollista kulkuyhteyttä kouluun.

Äiti - pe 6. huhtikuuta 2018 21.16.03

Toivon, että Hervannan ja Lempäälän keskustan välinen (ja vaikka Ideaparkin kautta kulkeva) linja, josta on ollut puhetta, tulee syksyllä 2018 käyttöön. Työmatka Hervannasta Lempäälään kestää pahimmillaan yli 1,5 tuntia, kun linjat 5, 50(A,B,C) ja 53 eivät mene fiksusti yhteen. Hervannasta ja Vuoreksesta kuitenkin kulkee paljon väkeä töissä Lempäälän puolella.

Verot maksan Tampereelle - pe 6. huhtikuuta 2018 13.50.24

Missä on bussi nro 32:n kaltainen linja, jolla on tähän asti turvattu hallilalaisten koululaisten koulumatka Kanjonin ja Pohjois-Hervannan kouluihin? Tai luonnoksen linja nro 65:n tulisi koukata Kanjoninkadun, Orivedenkadun ja Opiskelijankadun kautta ko. koulujen ohitse, niin saataisiin koululaisille turvallinen koulumatka niin kuin tähänkin asti. Ja aamuihin koululaisvuorot!

Teresa K. - pe 6. huhtikuuta 2018 13.12.16

Busseja Hervannasta Taysille liian vähän!

- pe 6. huhtikuuta 2018 13.10.20

Linjan 300 reitti ei oikein aukene tarkemmin tuota karttaa katsomalla. Se pitäisi selittää auki sanallisesti, jotta sitä olisi helpompi kommentoida. Joka tapauksessa ensiarvoisen tärkeää on, että jokaiselle ratikalle/jokaiselta ratikalta on liityntäyhteys, joten 7 minuutin vuoroväli linjalla 300 on välttämätön homman toimimiseksi.

Hervanta-TAYS -yhteysväli ei hoidu linjalla 38, joka sinällään tarjoaa hienoja täydentäviä yhteyksiä reittinsä varrella (mm. Hervanta-Kaukajärvi, Kaukajärvi-Koilliskeskus, Koilliskeskus-TAYS). Voisiko tähän karttaan lisätä liityntälinja 270:n (Koillis-Tampereen linjastoluonnoksesta), mikäli sen on tarkoitus toimia ratikan liityntäyhteytenä Hervannasta TAYSiin menijöille Rieväkadun liityntäterminaalista? Vai onko Hervanta-TAYS -välille suunniteltu jokin muu linjan 5 katkaisun korvaava suora yhteys? Tuntuu, että suunnitelmassa on yhden linjan mentävä aukko vielä. Linjojen 20, 5 ja 32 korvaaminen on jäänyt puolitiehen.

Hermian osalta pitäisi muuten myös tietää, mikä on ratikan liikennöinnin tilanne sinne? Pysäkkihän ymmärtääkseni päätettiin nyt rakentaa sinne, joten onko tarkoitus ajattaa puolet vuoroista sinne ja puolet Hervantajärvelle vai miten?

Anonyymi - to 5. huhtikuuta 2018 16.58.04

Linjan 5 bussit ovat ruuhka-aikoina tupaten täynnä välillä Vuores-Tays. Kapasiteetti ei siis olisi mitenkään vajaakäytöllä, vaikka vastaava suora linja kulkisi jatkossakin ruuhka-aikoina. Jos luen suunnitelmaa oikein, niin nopein yhteys olisi jatkossa kahden vaihdon yhteys (5 -> ratikka A -> ratikka B) - ei kuulosta ollenkaan hyvältä, koska matka-aika pitenee väistämättä reilusti. Pitkää linjaa 5 tuskin pystytte synkronoimaan ratikan aikataulujen kanssa, sillä linjan täsmällisyys on nytkin heikkoa.

Toinen Vuoreksen mies - to 5. huhtikuuta 2018 12.34.02

Nyssen suunnittelusta kommentoidaan:
Tässä vaiheessa esitetyt linjastoluonnokset ovat reittikatujen tarkkuudella. Luonnoksissa näkyvät vuorovälit ja pysäkkien paikat ovat osin vielä viitteellisiä. Kaikkien linjojen aikataulut suunnitellaan tarkemmin vasta suunnittelun edetessä.

Linjan 38 päätepysäkki on ratikkapysäkin yhteydessä.

Tarkennamme ja muutamme luonnoksia saamamme palautteen perusteella. Huomaathan, että linkin takaa voi löytyä jo muuttunut suunnitelma.

Linjasto 2021 suunnittelusta Riikka - to 5. huhtikuuta 2018 10.04.16

Linjan 5 käyttäjänä olen erittäin hämmentynyt keskustan muutoksesta. Mielestäni on väärin jätää Viinikan liittymä välistä, ja ajaa Vihilahden kautta. Vuoreksessa varsinkin on paljon opiskelijoita, jotka jäävät Tietotalolla pois. Arkisin Tietotalon pysäkki on yksi suosituimmista, sillä yliopistolaisten lisäksi sitä käyttävät lukiolaiset ja työssäkäyvät.

Vuoreksenmies - ke 4. huhtikuuta 2018 18.56.08

Vuohenojan ratikkapysäkki ehdottomasti toteutettava. Se on suunnitelmissa tällä hetkellä vain varauksena. Itse olen laskenut tulevaisuuden liikkumiseni Hervantaan pitkälti tuon pysäkin varaan, vaihto Messukyläntieltä bussista. Uskomatonta mikäli tätä ei toteuteta. Muutenkin ihmisillä on erilaisia liikkumistarpeita. Kaikki liikenne ei kulje vain ja ainoastaan lähiöistä keskustorille.

Myöskin Hermiankadun surkea tilanne huomioitava. Suunnitelmissa bussi kerran puolessa tunnissa. Ratikkalinja ajaa läpi, mutta pysäkkejä ei tulossa. Käsittämätöntä. Tuhansien ihmisten työ/opiskelupaikat vieressä.

Marko - ke 4. huhtikuuta 2018 10.19.44

Linja 5: Pitäisi säilyttää suora yhteys Vuores-Hervanta-Tays. Esim. niin että 5A Itä-Hervantaan ja 5B TAYSiin. Lisäksi vuoroväli voisi olla 10 min tiheimmillään. Neljän vuoden päästä ollaan kuitenkin tilanteessa jossa linjan vuoroväli on oltava nykyistä tiheämpi. Näin ollen vuorovälit haaroilla 20min tiheimmillään.
Linjat 4, 6 ja 300: Linjan 6 ehdotettu reitti keskustassa on täysin järjetön eikä palvele oikeastaan ketään. Tekisin mielummin niin että muuttaisin linjan 4 reitiksi: Hermia - Teekkarinkatu - Opiskelijankatu jne. keskustaan. Tällä tavalla linja 300 olisi turha ja suorat yhteydet keskustasta Länsi-Hervantaan säilyisivät.
Linja 38: Säilyttäisin nykyisen reitin Atalasta mutta ehdotetulla tavalla liittäisin siihen linjan 20 reittiosuuden Hikivuori-Hervanta.

Eero Aronpuro - ti 3. huhtikuuta 2018 17.09.36

Eikö olisi älykkäämpää kääntää Linja 6 Teekkarinkatua Länsi-Hervantaan, niin tulisi sinnekin yksi suora yhteys? Nyt kaikki kolme suoraa yhteyttä (5,6 ja A) menee etelästä. Liityntälinja 300 voisi tulla Opiskelijankadun jälkeen Länsi-Hervannasta Lindforsinkatua Hervantakeskukseen ja jatkaa siitä Näyttelijänkadulle ja Lintuhyttiin.

Jussi-Pekka Penttinen - ti 3. huhtikuuta 2018 10.24.15

hei älkää nyt vaan hikivuoren 20 linjaa lopettako...millä ihmiset sitten pääsee töihin ja eteenpäin

anne-mari tuominen hikivuorenkatu 29 - ma 2. huhtikuuta 2018 07.35.47

Missä on linja 32, joka on erittäin tärkeä kuljettaessa Hervannasta Hatanpäälle.

Kaija Tuuna - su 1. huhtikuuta 2018 10.46.55

Ratikka pusäkki Hermian alueelle. Tai Bussi linja kulkemaan keskusta Hermia välillä. Kyseessä on kuitenkin yksi Tampereen suurimmista yritys keskistymistä.

Mikko Salonen - la 31. maaliskuuta 2018 10.19.26

Linja 20 reitti on säilytettävä! Ei ole järkeä että suunnitelman mukaan 38 kiertää kehää pienellä alueella. Kuljen 20 päivittäin töihin hallilaan. Ja viikonloppusin sillä pääsee kätevästi citymarkettiin ja muotialaan.

satu - la 31. maaliskuuta 2018 09.19.11

Palautteeni koskeen raitiolinja B:n aikataululuonnosta. Kaupungin keskeisin runkolinjaväline ja pääasiallinen TAYS:n suunnan väline ei voi palvella lauantaisin ja sunnuntaisin niin harvoin kuin luonnostelmassa ehdotetaan. Puolen tunnin vuoroväli lauantaisin ja sunnuntaisin on aivan liian harva. Vartin vuoroväli on hyväksyttävissä sunnuntaisin, lauantaisin päivällä sekin tuntuu liian harvalta. 60 min vuoroväli jo klo 21 alkaen ei ole hyväksyttävä kumpanakaan iltana. Jos vuoroväli on noin harva, on parempi lopettaa liikennöinti kokonaan ja hoitaa se pelkästään busseilla tuohon aikaan (mitä en pidä järkevänä). Raitioliikenteen perusajatus aikatauluvapaasta tiheästä metromaisesta liikenteestä vesittyy täysin tuollaisilla vuoroväleillä. Lisäksi mielestäni sekä A- että B-linjan aikataulujen tulisi olla synkronoitu niin, että vaihto linjalta toiselle onnistuu lyhyellä odotuksella kellonajasta riippumatta. Järjestelmän selkeyden ja käytettävyyden kannalta on mielestäni edellytys, että aikataulut ovat molemmilla linjoilla samat, yöliikennettä lukuunottamatta.

Anonyymi - pe 30. maaliskuuta 2018 20.03.28

Miksi Linja 38 ei päädy ratikan päätepysäkille ?

Jari Välimaa - pe 30. maaliskuuta 2018 18.11.17

Jos linjaa 300 ei liikennöidä samalla 7,5min vuorovälillä kuin ratikkaa, sen käyttöaste tulee jäämään todella pieneksi. Mitä järkeä sitä linjaa sitten on edes perustaa? Laittakaa mieluummin 5 ja 6 kiertämään linjan 300 katuja pitkin, saavatpa alueen asukkaat edes suoran bussiyhteyden keskustaan ja alueelle samalla vaivalla yhtä tiheällä vuorovälillä kulkeva linja. Toinen ongelma linjalla 300 on vuoroväli klo 20:00 jälkeen. Se on niin mahdollisimman epälooginen ratikan vuorovälin kanssa ja tekee täysin mahdottomaski synkronoida vaihtoja ratikan kanssa sulaviksi.

Toinen, miksi linjaa 38 ei päästetä TAYSin ratikan vaihtopysäkille?

Näyttää nyt vahvasti siltä, että liityntälinjoja ei ollut alunperinkään tarkoitus suunnitella kunnollisiksi lupauksista huolimatta. Tämän perusteella alkaa myös vaikuttamaan siltä, että vaihtoja ratikan ja bussien välillä tuskin saadaan synkronoitua, vaan matkustajat joutuvat sitten odottelemaan sen varttitunnin toista liikennevälinettä. Miksi edes perustaa umpi surkeita, vajaavaisesti toimivia lityntälinjoja, kun niitä kuitenkaan ei kukaan tule käyttämään. Ihmiset kyllä tiedostavat, että matka-aika ei lyhene surkeasti toimivalla liityntälinjalla verrattuna muutaman sadan metrin kävelyyn ratikkapysäkille. Oikeastaan parempi ja selkeämpi olisi, kun Hervannasta poistettaisiin yksinkertaisesti kaikki bussilinjat ja jätettäisiin vain yksi ratikkalinja nykyiselle linjalle. Säästyy kustannuksia ja kaupunginosan joukkoliikennejärjestelmä yksinkertaistuu.

Timo Ojala - pe 30. maaliskuuta 2018 17.50.46

Pidän perusajatuksesta. Etenkin linjan 6 vienti Tampereen Valtatien - Hämeenpuiston kautta on järkevän tuntuista. Mutta kumpi reitti keskustan päässä, Satakunnankatu vai Satamakatu. Tuo 38 reitti mietityttää, mutta ajatus varmaan selkeytyy, kun näkee myös Koillis-TAmpereen suunnitelmat.

Juha Vahvelainen - to 29. maaliskuuta 2018 14.23.22