Linjasto2021

Linjastoluonnos: YöNysset

17.07.2018

Olemme saaneet paljon kyselyitä siitä, miten YöNysset tulevat vuonna 2021 kulkemaan. Olemme tehneet luonnoksen aiempien palautteiden perusteella ja toivomme edelleen aktiivista kommentointia linjastoluonnoksesta.

» Tutustu suunnitelmaan: Linjasto 2021 - YöNysset

Yönysseluonnos

Julkiset kommentit julkaistaan tarkistuksen jälkeen tämän uutisen yhteydessä. Suoraan suunnitelmaan annetut kommentit menevät vain suunnittelijoiden nähtäväksi. » Kommentointiohjeet

Suunnitelmat tehdään luonnosten pohjalta ja niissä huomioidaan vaikutukset, joita syntyy raitiotien korvatessa bussilinjastoa. » Suunnittelun periaatteet

» Takaisin

Kommentointi

Pidäthän keskustelun asiallisena. Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua. Kritiikki on sallittua, mutta emme julkaise vihamielisiä tai alatyylisiä kommentteja, emmekä suoraan henkilöön kohdistuvaa arvostelua. Suunnittelijat seuraavat keskustelua päivittäin ja kommentoivat viestiketjuun tarvittaessa.

Kommentti:
Nimi:
 

Voisin vielä tarkentaa tuota Y7 ehdotusta siten, että linja voisi jatkaa Linnainmaalta Aitolahdentietä edelleen esimerkiksi Olkahiseen, jossa viimeinen pysäkki olisi Lennosto, tai Vastarannankatu. Ilmeisesti nykyinen linja (ei tässä suunnitelmassa) 137 päättää juurikin Vastarannankadun pysäkille iltapäivällä, joten sekin voisi olla yksi ratkaisu että tuonne alueelle saadaan edes jotain kumipyörää liikkumaan auringon ollessa horisontin takana. Itse en tiedä missä tuo 137 uparinsa tekee lähtiessään takaisin tai varikolle, mutta kaiketi mahdollista on tuokin tehdä vaikka Nurmi TB:llä.

Toinen, hieman eksoottisempi vaihtoehto, joka voisi koskea linjaa 280 sekä tuota ehdottamaani Y7 pidennystä voisi olla se että linjat ajettaisiin Nivarinkadun kautta. Tämä voisi houkutella enemmän käyttäjiä Olkahisen alueelta. Toki tästäkin voisi olla jokin reittivariaatio, tai vaihtoehtoisesti linja 900 kulkisi suoraan Aitolahdentietä kuten ennenkin, eli sekään puoli ei jäisi vaille tarjontaa. Nivarinkadulla voisi vaikka 2 pysäkkiparia suuntaansa. Ensimmäinen pysäkkipari voisi olla Jenseninkadun ja Nivarinkadun risteyksessä, kirkon tuntumassa ja jälkimmäinen Nivarinkadun "jälkipuoliskolla", jolloin saataisiin katettua suurin osa asuintaloista alueella. Vaikka tuo 280 ei tässä suunnitelmassa olekaan läsnä niin kaiketi mainitsemisen arvoinen asia tämäkin, enkä näe miksei tätäkin kautta tuota voisi kommentoida, kun kuitenkin "kuulevia korvia" löytyy molempien suunnitelmien parista.

Vakiomatkaaja - pe 10. elokuuta 2018 20.59.17

Kun tuo Y28:n poisjäänti tuntuu monia kismittävän, täysin aiheesta ja tuo eri kaupunginosien niputtaminen yhden linjatunnuksen alle näemmä on pakollista lipputulojen toivossa, niin olisiko mahdollista sitten pidentää Y7 Sorilaan asti? Joko suoraan 280:n reittiä tai Atalan lenkin kanssa? Sammonkadun "sakkolenkki" voittaa laahustamisen Atalan perukoilta esimerkiksi Olkahiseen, tai siitä pidemmälle, unohtamatta Aitolahdentiellä asuvia.

Ja jos suunnittelijat tekevät muutoksia tuohon karttaan,niin olisiko mahdollista saada ne näkyviin, esimerkiksi jonkin historia / muutoslokin + päivämäärän kanssa. Täällä on kuitenkin kiinnostuneita ihmisiä seuraamassa näitä juttuja, ja olisi myös uusille kasvoille hyödyllistä nähdä mitä muutoksia ollaan ajan mittaan tehty ;)

Vakiomatkaaja - pe 10. elokuuta 2018 13.45.26

Kenen kuningasälynväläys on poistaa Y28? Totaalisen älyvapaa ratkaisu.

Haloo!! - pe 10. elokuuta 2018 12.04.36

Tosiaan, aika erikoista, kun Y28 reitti poistetaan. On ollut hyvä, kun on palvellut myös Atalalaisia tasavertaisesti. Suunnitellulla linjalla tulee Atanväylän varrella asuvilla pitkät kävelymatkat yöaikaan..

Tuotatuota - to 9. elokuuta 2018 19.54.39

Y28? Missä? On aika pitkä matka kävellä Atalan päätepysäkiltä Sorilaan tai Ruutanaan. Toivottavasti tässä on nyt jokin virhe.

mitä - to 9. elokuuta 2018 13.28.31

4Y pitää ilman muuta säilyttää, koska muuten Hervannan ja Nekalan välillä ei pääse jatkossa öisin kulkemaan (vaihtaminen ei yöllä pitkien vuorovälien vuoksi toimi). Lisäksi ilman 4Y:tä myös Hallilan saavutettavuus yöaikaan huononee merkittävästi.
Y10 ja Y0 eivät riitä korvaamaan nykyistä 4Y-linjaa.

Henkka - ke 8. elokuuta 2018 22.22.16

Ihan mahtavaa, jos vihdoinkin pääsisi Järvensivulle ja Iidesrantaan yöbussilla!

Ninni - la 4. elokuuta 2018 21.39.53

Jännä ettei ensi vuosikymmenelläkään edelleenkään pääse Sarankulman kokoiselle työssäkäymisalueelle ilta-, yö, ja aikasiin aamuvuoroihin tai niistä pois julkisilla. Työpaikka muutti tuonne muutama vuosi sitten ja oon siitä lähtien odottanut, että jossain vaiheessa pystyis työmatkansa kulkemaan julkisilla ja luopumaan autosta, mutta turha toivo vissiinkin. Eipä sinne päiväsaikaankaan turhan hyvin pääse, vaikka on iso työssäkäymisalue jossa on ihmisiä töissä kaikkiin aikoihin.

pakkoautoilija - to 2. elokuuta 2018 15.27.45

Tohloppi - Lamminpää on unohdettu YöNysseistä kokonaan. Tohloppiin ei ole yöbussia tullut sitten linjan 13 lopettamisen jälkeen. Tesomalle tulee kyllä, mutta vielä olisi matkaa ennekuin olisi Tohlopissa. Kävellenkö vai siirtyäkö oman auton käyttöön.?

Ei palvele nysse - to 2. elokuuta 2018 12.59.13

Y28 voisi kyllä olla mukana uusissakin suunnitelmissa. MIkähän tässä on, etttä Tasanne-Kumpula-Olkahinen-Sorila / Ruutana -seudulle kaikki uudet suunnitelmat ovat pelkkiä heikennyksiä. Y28:n lopettaminen ja päivävuoroissa suunniteltu sietämätön ratikkaanvaihto-syöttöliikennefarssi. Yllämainittua seutua koskevat suunnitelmat ovat niin päivävuorojen kuin yöliikenteenkin osalta yksiselitteisesti ala-arvoisia mutta surkeita.

- to 2. elokuuta 2018 09.45.52

Miksi Y8 menee itään eikä länteen, kuten päivälinja 8? Ja Y10 joka ei päivällä kulje Tesomalle päinkään kulkee muka sinne yöllä? On varmaan virhe vain noissa numeroissa?

Piia - ke 1. elokuuta 2018 20.33.58

Y28 linja takaisin ! Oli melkoinen yllätys ettei P.Pesän (palkkansa ansainnut) hyvin aktivoimien kesätapahtumien riennoista enää päässytkään yöllä nyssellä kotiin.
Miksi linnainmaalle ohjataan 3 nyssen yövuorot, mutta yhtään ( edes 1 krt./h) ei riitä atala-tasanne-kumpula-kolmela-olkahinen-sorila alueelle. Näinkö myös uusille, tuleville tamperelaisille, Lamminrahkan veronmaksajille tullaan ennakkomarkkinoimaan toimivia joukkoliikenneyhteyksiä. Onko Tampereella jatkossa tarkoitus tappaa keskustan elävöittäminen, jos ihmisten liikkuminen rajoitetaan ratikan aikataulujen mukaiseksi eli päättymään klo 23 aikoihin. Muuttakaa nykyinen Y8 Y28:ksi ja kulkemaan entistä reittiä Sorilaan asti.

Koilismaan tietäjä - ke 1. elokuuta 2018 17.45.19

Siis miten voidaan pilata koko aitolahdentien joukkoliikenne tällä tavoin. Eiko tuo Y8 oikeasti voisi jatkaa esimerkiksi Olkahiseen/Nurmiin, jotta sieltäkin pääsisi viikonloppuisin kotiin? Matkaa vaikkapa Olkahisiin tulee kuitenkin lähemmäs 3 kilometriä mitä ei yöllä ole mukava kävellä. Näyttää olevan selkeä linjaus että Aitolahdentien varrella asuvia Tamperelaisia ei enää jatkossa tarvitse joukkoliikenteen palvella.

Käsittämätöntä - ma 23. heinäkuuta 2018 16.09.21

Y80 on turha kiertää yöllä Lielahden Prisman kautta. Ainakaan toistaiseksi Prisma ei ole auki 24/7 enkä nyt tiedä onko keskellä yötä muutenkaan tarvetta päästä maitokauppaan. Kohtalaisen paljon olen käyttänyt Y busseja eikä koskaan Lielahden kauppa-alueella ole kukaan jäänyt pois. Sen sijaan Ylöjärvi jatkuu keskustasta vielä pitkälle Asuntilaan ja Metsäkylään. Mites näiden alueiden yöliikenne.

Anna - su 22. heinäkuuta 2018 13.10.53

Täytyy liittyä joukkoon ja todeta tuo Y28:n puuttuminen negatiivisena. Y8 on taas vähän kuin se kolmas pyörä, joka vähän turhaan hyysää Y1 menemällä lähes identtistä reittiä, ainoana poikkeuksena Piettasenkatu, joka varmasti voisi pärjätä ilman omaa yölinjaa suuremmassa kuvassa, eikä Atalakaan jäisi täyteen paitsioon jos Y28 tekisi tuon tutuksi tulleen lenkin Atalan kautta.

Y1:n ongelma on taas se että auto tulee Vatialasta. Ehkä voisi olla parempi vaihtoehto pidentää Y7 (joka päättää Linnainmaalle) Leinolaan, linjan 37 ex päätteelle Leinolaan. Näin ollen se voisi kompensoida Y8:n poissaoloa, ja tarvittaessa mennä vaikka Piettasenkadun kautta mikäli sinne yölinja todella tarvitaan. Näin ollen Y28 voisi ottaa Atalan, Olkahisen ja Sorilan haltuun, ja näin ollen Y8 ei edes tarvita.

Vakiomatkaaja - su 22. heinäkuuta 2018 11.56.12



Näyttää Itä / Koillis-Tampereella olevan samaa jatkumoa kuin koko linjasto 2021 suunnitelma eli pilataan bussiyhteydet. Aika pitkä pätkä näyttäisi jäävän Atalasta Sorilan suuntaan ilman bussiyhteyksiä. Ensin ollaan pilaamassa ko. alueen bussiyhteydet päivisin joksikin toimimattomaksi syöttöliikenteeksi ja näemmä 28Y ollaan lakkauttamassa.

- pe 20. heinäkuuta 2018 09.37.02

se juuri näin ei pappilan läpi tarvitse yöbusseja ajella - pe 20. heinäkuuta 2018 15.21.51

Ennen pääsi Nokian yöbusseilla eri puolille kaupunkia, Kankaantaakse, Lähdeniittyyn, Harjuniittyyn ja Siuroonkin asti. Nyt sitten meinataan, että edelleenkin kaikki bussit jäävät linja-autoasemalle. Sama ongelma näyttää olevan Ylöjärvellä. Miksi tällainen todella merkittävä palvelun heikennys aiotaan tehdä?

Juha - pe 20. heinäkuuta 2018 13.32.08

Mihin katosi Y28? Kaupunki laajenee Teiskon suuntaan mutta yöbussia ei suunnitella palvelemaan alueiden asukkaita. Y8 ei palvele mitenkään pidemmällä asuvia, miksi linja ei jatku Sorilaan asti? Yövuoroja kaupungista Sorilaan olisi tarpeellista olla viikolla ainakin edes yksi heti puolenyön jälkeen lähtevä, ja viikonloppuisin klo 23 jälkeen ja klo 01 jälkeen lähtevät vuorot. Tuntuu että kaikki resurssit kohdennetaan keskustaan ja niille alueille joihin pääsee useammalla linjalla tai jopa ratikalla.

Olkkulainen - pe 20. heinäkuuta 2018 11.24.20

Linjat Y 7 ja Y 10 näyttävät ajavan mukavasti länteen päin. Onko lähtöaika (alk. klo 00:00 ja tunnin välein) linjan toisen pään aikoja vai Keskustorin aikoja? Jo on Keskustorin aika, voisko linjoja porrastaa mitenkään, kun ajavat kuitenkin pitkän matkan samaa reittiä?

Päivi Tyni - pe 20. heinäkuuta 2018 11.09.00

Mihin unohtui Y28? Kaupunki laajenee vauhdilla Teiskon suuntaan, mutta uusien ja vanhojen asuinalueiden asukkailla ei ole suunniteltu yöbussia ollenkaan. Y8 ei palvele mitenkään kauempana asuvia.Yövuoro on erittäin tarpeellinen, se mahdollistaa kaupungin iltamenoihin osallistumisen niiltäkin joilla ei ole mahdollisuutta käyttää omaa autoa. Vuoroja ei tarvitsisi olla useita, viikolla olisi hyvä olla edes yksi puolenyön tuntumassa lähtevä, ja viikonloppuna ainakin klo 23 jälkeen ja klo 01-02 lähtevä vuoro. Tuntuu siltä että kaikki resurssit kohdennetaan keskustaan ja niihin kaupunginosiin joihin pääsee useammalla linjalla tai jopa näppärästi uudella ratikalla.

Atalan takanikin asuu ihmisiä - pe 20. heinäkuuta 2018 10.13.26

Näyttää Itä / Koillis-Tampereella olevan samaa jatkumoa kuin koko linjasto 2021 suunnitelma eli pilataan bussiyhteydet. Aika pitkä pätkä näyttäisi jäävän Atalasta Sorilan suuntaan ilman bussiyhteyksiä. Ensin ollaan pilaamassa ko. alueen bussiyhteydet päivisin joksikin toimimattomaksi syöttöliikenteeksi ja näemmä 28Y ollaan lakkauttamassa.

- pe 20. heinäkuuta 2018 09.37.02

Eli tarkoittaako tämä sitä, että 28y joka aikaisemmin kulki myös viikonloppuaamuisin, että pääsi klo 7 töihin lakkaa kulkemasta?

Ei järkeä - pe 20. heinäkuuta 2018 08.17.34

Y70 saisi ajaa Siuroon asti.

MM - pe 20. heinäkuuta 2018 04.00.33

Janka-linnainmaa busseja sausi mennä vielä klo 3 jäkkeen pe ja la koska ravintolat on auki 4.30 saakka.

Nina - pe 20. heinäkuuta 2018 01.36.50

Aitolahdentietä pitäisi päästä Atalan läpi Tasanteelle ja Sorilaan päin. Siinä jää pitkä pätkä ilman kyytiä.

A - pe 20. heinäkuuta 2018 00.31.36

Kiva että Ylöjärvelle pääsee jatkossa arkiöisinkin!

S - to 19. heinäkuuta 2018 21.31.11

Olisi mielenkiintoista tietää, miksei linja Y80 jatka luonnoksessa enää Haavistolle Ylöjärvellä. Ovatko Ylöjärven yövuorojen matkustajamäärät muka vähäiset? Minä ainakin olen nähnyt yövuoroilla tulevan nykyisin oikein kunnon määrän ihmisiä ihan Haavistollekin saakka.

?? - to 19. heinäkuuta 2018 19.08.47

Nimimerkille "Nokian takana on muutakin kuin metsää": Pahoin pelkään, ettei Siuroon ja Linnavuoreen tulla ikinä saamaan yöliikennettä, koska matkustajamäärät ja vuorot ovat päivisinkin kovin vähäiset.

- to 19. heinäkuuta 2018 19.05.41

Hallilaan ei mene yöbussia ja Lukonmäkeen kaksi? On Hallilassa myös yksityisautottomia, jotka jäävät kaipaamaan Y4-nysseä.

Outi - to 19. heinäkuuta 2018 19.02.34

Ois kiva jos Mumtisiltaan asti pääsisi yölläkin arkena joka mahdollistaisi yötöiden vaataanottamisen.

Asdfghj - to 19. heinäkuuta 2018 17.32.25

Leinola-Linnainmaa akselista jää suuri osa kauaksi Y linjasta, jos Y7 ei kulje Leinolankatua. Tämä tulee korjata.

- to 19. heinäkuuta 2018 16.27.47

Hervantaan yöbusseja tarvittais myös sunnuntaisin klo 2 jälkeen, edes kerran tunnissa, kiitos!

Aleksandr Diment - to 19. heinäkuuta 2018 16.22.04

Hei,suosittelen huomioimaan myös torstain ja perjantain välisen yön vuorot. Joka torstaisin on tunnetusti aina paljon opiskelijabileitä ja kaupungilla liikkuu todistetusti saman verran väkea, kuin esimerkiksi perjantain ja lauantain välisenä yönä. Kannattaa siis lisätä vuoroja myös lingoille, jotka suuntaavat keskustasta asutuskeskuksiin, missä on paljon opiskelija-asuntoja ja vuokra-asuntoja, kuten Hervanta, Härmälä, Linnainmaa, Ruotula, Kaleva, Kissainmaa, Kaukajärvi sekä Janka.

Arttu - to 19. heinäkuuta 2018 15.39.58

Miksi Tahmelaan ei mene yhtäkään yöbussia?

Tahmela - to 19. heinäkuuta 2018 14.56.45

Taas/vieläkin puuttuu yöliikenne (ja sunnuntailiikenne) linjalle 79A/B Linnavuoreen, Pursoon ja Siuroon. Nämä lisättävä. Lisäksi linjan 1 katkaiseminen Pirkkalan keskustaan jättää suuren osa asuinalueesta (Vähäjärvi, Kyösti) palvelun ulkopuolelle.

Nokian takana on muutakin kuin metsää. - to 19. heinäkuuta 2018 14.29.36

Kaarilankin kautta voisi edes joku bussi kaartaa. Niin moni menee epilän kautta

Johanna - to 19. heinäkuuta 2018 13.04.07

Kiva, kun Lapinniemeenkin ajatellaan yönysseä!

Onerva Tala - to 19. heinäkuuta 2018 12.45.01

Siis ihan oikeastiko Atalaa pohjoisemmas ei yöbusseilla pääse? Mihin unohdettiin Tasanteen, Olkahisten ja Sorilan asukkaat? Kyllä Y8 voisi hyvin jatkaa nykyisen Y28 reittiä Atalasta Sorilaan asti.

Atalan asukas - ke 18. heinäkuuta 2018 09.10.29