Linjasto2021

Linjastoluonnos: Koillis-Tampere

05.04.2018

Vuorossa on luonnos koillisen Tampereen linjastosta. Toivomme saavamme kaikenlaisia kehitysideoita varsinaista suunnitelmaa varten. Tarkempi aikataulusuunnittelu tehdään myöhemmin, nyt näytettävät vuorovälit ja pysäkkipaikat ovat viitteellisiä.

Linjastoluonnoksesta voi keskustella myös asukastilaisuudessa Koilliskeskuksessa tiistaina 10.4.2018 klo 18-19.45.

» Tutustu suunnitelmaan: Linjasto2021 - Koillis-Tampere

Tutustu suunnitelmaan! Linjasto2021, suunnitelmaluonnos: Koillis-Tampere

Julkiset kommentit julkaistaan tarkistuksen jälkeen tämän uutisen yhteydessä. Suoraan suunnitelmaan annetut kommentit menevät vain suunnittelijoiden nähtäväksi. » Kommentointiohjeet

Suunnitelmat tehdään luonnosten pohjalta ja niissä huomioidaan vaikutukset, joita syntyy raitiotien korvatessa bussilinjastoa. » Suunnittelun periaatteet

» Takaisin

Kommentointi

Pidäthän keskustelun asiallisena. Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua. Kritiikki on sallittua, mutta emme julkaise vihamielisiä tai alatyylisiä kommentteja, emmekä suoraan henkilöön kohdistuvaa arvostelua. Suunnittelijat seuraavat keskustelua päivittäin ja kommentoivat viestiketjuun tarvittaessa.

Kommentti:
Nimi:
 

Sinällään uusi 7 on piristävä veto, mutta tarvitseeko jokaisen linjan kierrellä ohi keskustan. Jotenkin ei välttyä siltä ajatukselta, että näiden uusin bussilinjojen tärkein tehtävä on toimia syöttöliikenteenä ratikkaan myös niissä tapauksissa, kun linja sinällään kulkee keskustan ohi kaupungin toiselle puolelle. Kuka esim. haluaa enää matkustaa 29:llä Linnainmaalta Raholaan, kun bussi meinataan laittaa koukkimaan täyttä siksakkia Tekun ja Pyynikintorin välillä. Tuo siksak tulee olemaan todella aikaa vievää, kun bussi viettää 1-2 minuttia Kaupinkaudun teennäisissä mutkissa, sitten 1-2 minuttia Tammelan koulun kulmilla, sitten jonotellen Rautatienkadun yläpäässä ja madellen koko Rautatienkatu toiseen päähän, tietenkin ratikkaa aseman valoissa väistellen, mistä edetään uuteen Ratinan sumppuun matamaan loppukruunun tullessa Hämeenpuistossa. Kyllä mitali pitää jakaa jokaiselle, joka jaksaa istua tämän linjan kyydissä päästä päähän. Matka kestää, m utta et pääse mistään mihinkään.

Tuntuu todella hasssulta, että Hämeenkatu pitää siivota lähes tyhjäksi busseista, ja laittaa muut kuin hervantalaiset kiertelemään pitkin sivukatuja, Hervannastahan kun toki pääsee jatkossakin 5:lla Hämeenkadulle. Nyt kun Hämeenkadulla lähtee muu liikenne pois häiritsemästä, niin bussit jonottelevat Hämeenpuiston, Ratinan, Rautatienkadun ja Satakunnankadun ruuhkissa. Ei näin.

Kovin skeptisesti suhtaudun, enkä liene ainoa, tähän syöttöliikenteen toimimiseen. Jos Hämeenkadulta haluan päästä Linnainmaalle (ex. linja 17:n reitille), minun pitää ensin ajella raitiovaunulla Kalevan Prismalle, ja siellä sitten värjötellä pysäkillä odottamassa, koska bussi 7 suvaitsisi saapua. Aikatauluun voidaan kirjoittaa mitä tahansa vaihtoyhteyksistä, mutta yhteys on vain joka kolmennelta/viidenneltä ratikalta ja suuresti epäilen, että esim. linja 17 tai 29 pysyy noissa Tampereelle tyylillä kasattavissa autoruuhkissa aikataulussaan. Ja mikään ei ole todellakaan ole turhauttavampaa kun aamusta aamuun vaihtaa Prisman /Taysin pihassa ratikkaan pelkille seisomapaikoille ja sitten illalla edellisen bussin perävalot nähtyään seisoskella vaihtopysäkillä odottamassa.

Summasummarum: kuten joku täällä sanoikin, nyt yritetään näillä mutkitteluilla palvella kaikkia pikkukatujenkin varrella asuvia, ja lopulta ei sitten palvella ketään kunnolla. Rohkeasti vaan lisää liikennettä näissäkin suunnitelmissa Hämeenkadulle. Ja miettikää nyt vielä oikeasti, kuinka paljon busseja mahtuu sujuvasti reitille Rautatienkatu-Ratina-Hämeenpuisto. Siellä alkaa jo olla aika ahdasta nytkin, ja tuntuu että puolet kaupungin linjoista sysätään sinne sekaan.

IH Mettelen - ti 17. huhtikuuta 2018 23.47.28

Vaikka en itse juuri käytä linjaa 17 enää nykyään (tässä suunnitelmassa linja 7), joskus Jankassa paljon linjaa 17 käyttäneenä olen hieman yllättynyt ettei Vehmaisten suunnalta tuo matkanteko ole yhtään sen nopeampaa tulevaisuudessa kuin nytkään. Tässäkin voisi harkita jonkinlaista aamulla ja iltapäivällä (arkisin) liikennöivää "7X" reittiä Vehmainen- Leinolankatu- Aitolahdentie-Koilliskeskus-Teiskontie-TAYS josta edelleen Keskustorille. Pysäkitkin voisivat olla ns. "harvemmassa", eli linja pysähtyisi VAIN Vehmaisten / Leinolankadun pysäkeillä, josta eteenpäin muilla avainkaduilla / alueilla olisi vain yksi pysäkki suuntaansa matkanteon nopeuttamiseksi. Tässä voisi olla ihan kilpailukykyinen vaihtoehto sille ettei tarvitse kiertää "puoli kaupunkia" päästäkseen keskustaan linjalla 7, ja vaihtoyhteys ratikkaan olisi myös olemassa. Nämä ns "X" linjat olisivat myöskin erittäin arvokas työkalu suunnittelijoiden työkalupakissa, vaikka on vääjäämättä asiakkaita joilla menevät ns puurot ja vellit sekaisin eri linjojen ja niiden reitti / kirjainvariaatioiden kanssa. Huolellisella brändäyksellä (esim linjalla ko. linjalla liikennöivät bussit voisivat poiketa maalaukseltaan muista alueen linjoista, korostaakseen eroavaisuuksia runkolinjan sekä pikalinjan välillä) ja hyvällä tiedottamisella / "promoamisella" näistäkin pikalinjoista voisi saada ihan toimivia ratkaisujakin.

Mielestäni tällaisten pikalinjojen tulisi keskittyä vain takaamaan nopein mahdollinen yhteys paikkojen X ja Y välillä joista muutoin matka-aika olisi normaaleissa olosuhteissa huomattavasti pidempi, joka muutenkin on pikavuorojen ensisijainen tehtävä. Näitä voitaisiin harkita myös muillakin, pidemmillä linjoilla joiden matka-aika on pidempi.

vakiomatkaaja - ma 16. huhtikuuta 2018 23.21.10

Laittaisin 29:n kääntymään Pappilankadulta oikean sijaan vasemmalle Hintsankadulle ja siitä Sammon valtatielle kohti Kalevaa. Takahuhdinkadulla/tiellä välillä Hintsankatu - Ali-Huikkaantie ei Hintsankadun risteyksen lisäksi ole kuin yksi pysäkki Irjalankadun risteyksen lähellä, ja siitäkin kohdasta on joka tapauksessa lyhyt matka sekä Sammon valtatielle että Irjalan aukiolle. Täten ajo Takahuhdinkadun asuinalueen läpi on ihan turha, mutta Sammon valtatien kautta kulku olisi varmastikin käytännöllisempi reitti pappilalaisille, menisi se sitten suoraan Kalevaan tai kääntyisi esimerkiksi Ali-Huikkaantielle.

Jii - ma 16. huhtikuuta 2018 17.02.18

Linja 29 on suunniteltu liikaa nykytilanteen mukaan, jolloin se yrittää palvella liian monia hajanaisia alueita eikä näin palvele yhtäkään kunnolla. Sen pitäisi jatkossa palvella paremmin Pappilan, Takahuhdin, Irjalan ja Huikkaan puolta Koilliskeskukseen päin ja samalla toimia syöttönä ratikalle. Uudenkylän ja Kissanmaan puoli tarvitsee oman linjansa.

Takahuhdinkadulta tervehdys - ma 16. huhtikuuta 2018 10.48.53

Takavuosina naurettiin vitseissä itäblokin traktoreita tyyliin toimii upeasti paperilla, mutta pellolla eivät toimi mitenkään. Syöttöliikennesuunnitelmista ratikkaan (mm. linjat 28 ja 900) voi olettaa syntyvän yllämainitun vitsin kaltainen lopputulos. Kannattaisi miettiä, millaiset asiakkaiden toiveet ja kulkutarpeet ovat -ne kun saattavat olla ja todennäköisesti ovatkin aivan jotakin muuta kuin ratikan palveleminen ja oman matkanteon vaikeuttaminen. Ei mitään vaihtoja ja pidemmille linjoille voisi suunnitella pikavuoroliikennettäkin (tätä on esim. 28:lle toivottu moneen kertaan). Itse siirryn välittömästi omaan autoon, jos 28 tai 900 menevät vaihdollisiksi.

- su 15. huhtikuuta 2018 23.39.51

Miten suunnitelmissa on varauduttu uuteen nopeusrajoituspolitiikkaan? Linja 29 näyttäisi itäpuolella köröttelevän pitkän matkan tulevalla 30 km/h alueella (lisättynä todennäköisten hidasteiden vaikutus) ja keskustan päässä on tulossa vielä lisää kiertelyä eikä edes päädytä ydinkeskustaan. Erityisesti Pappilan palvelutaso näyttäisi näin heikkenevän olennaisesti kun harvennettuun vuoroväliin lisätään matkan pidempi kesto. Onko jatkossa ylipäätään järkevää ajaa Takahuhdintietä/katua päästä päähän, olisiko kuitenkin järkevämpää tarjota tiheämpi ja nopeampi syöttöliikenne ratikkaan tasapuolisesti eri alueilta?

ei-pappilalainen - su 15. huhtikuuta 2018 21.49.06

Kuten moni muukin on kommentoinut, linjalle 9 ei varmasti riitä 15 minuutin vuoroväli.

Käsittämättömältä tuntuu, ettei Vuohenojalle ole tulossa ratikkapysäkkiä! Voisi kuvitella Vuohenojan toimivan melko vilkkaanakin vaihtopaikkana (bussista ratikkaan) Kangasalan/Messukylän/kaukajärven suunnasta tuleville.

Onneksi on oma auto - la 14. huhtikuuta 2018 22.33.43

Miten on tarkoitus Irjalassa asuvien päästä Koilliskeskuksen palveluihin? Takahuhdin alueen posti siirtyi juuri Kaukajärvelle. Miten sinne pääsee? Alueella asuu paljon iäkkäitä ihmisiä. Asiointia on palveluihin muuallekin kuin keskustaan, jonne kulkuyhteys ilmeisesti paranee kun nykyisen bussin 80 vuoroväli paranee nykyisestä puolesta tunnista 15 minuuttiin.

Nainen Takahuhdista - la 14. huhtikuuta 2018 08.59.55

Syöttöliikennesuunnitelmat ratikkaan linjoilla 28 ja 900 ovat täysin epäonnistuneita ja toteutuessaan vain haittavat matkantekoa; vaikea uskoa, että nämä todellisuudessa toimisivat. Onneksi on oma auto, niin ei tarvitse joukkoliikennettä tämän suunnitelman toteudutta enää käyttää. Masentavaa, että koko suunnitelman lähtökohtana näyttää olevan, että suorat ja vaihdottomat yhteydet halutaan näemmä pilata vaihtopelleilyllä jonkun suuruudenhullun ja veronmaksajille tuhottoman kalliin ratikkavillityksen vuoksi. Uskotteko itsekään tämän vaihtosekoilun toimivuuteen? Vähissä taitavat olla näiden vaihtojen puolesta liputtavat (tulevat entiset) asiakkaanne.
Oma kysymys myös on, että joutuvatko vaihtoyhteysautot vielä jonottamaan liian ahtaille pysäkkialueille, kun useampi syöttöliikenneauto on samassa paikassa yhtä aikaa. Ja tuloksena taas matka-ajan pidentyminen. Syöttöliikennesuunnitelma on sanalla sanoen surkea ja lisää yksityisautoilua.

- pe 13. huhtikuuta 2018 18.43.59

Linjan 38 reitin saa selkeimmin näkyviin, kun valitsee sen oikeanpuoleisesta linjalistasta. Yhteys Linnainmaalta Hervantaan on luonnoksessa säilytetty.

Linjasto 2021 suunnittelusta Riikka - pe 13. huhtikuuta 2018 12.18.12

Linja 7 reittimuutos vaikuttaa hyvältä. Kalevassa voi vaihtaa ratikkaan, jos tahtoo, mutta muutoin päässee nopeammin keskustaan. Nykyisellään linja 17 poimii kaikki Sammonkadun matkaajat kyytiin, joten matka aika Leinolan suunnalta keskustaan on aamuisin mahtavat 40 min (!!!). Omalla autolla pääsee puolet nopeammin. 15 min vuoroväli on parannusta nykyiseen 20-30 min vuoroväliin. Toivon, että päivällä ratikasta bussiin (leinolan suuntaan) vaihtavien lasten ei tarvitse hytistä pysäkillä turhan pitkään talvisin.

Leinolalainen - pe 13. huhtikuuta 2018 09.31.32

Hyvä, että Haapalinnan suunnalta pääsisi Hämeenpuistoa pitkin lähemmäksi Työväen teatteria.Linjaa 26 ei saa muuttaa kulkemasta Hämeenkadun kautta. Sen vuoroja voisi myös lisätä kulkemaan 20 min välein, niin kuin vuosia sitten oli. Arkiaamuisin on niin täyttä, että saa seistä jo Peurankadulta lähtien.

Bussillakulkija - to 12. huhtikuuta 2018 14.25.27

Todella ikävää jos nykyinen 38 reitti poistuu kokonaan. Se on mielestäni erittäin paha virhe, koska täältä linnainmaaltakin kulkee ihmisiä esimerkiksi tty:lle ja poikaystävälleni se on nopein reitti töihin nekalaan (vaihto kaukajärvellä 10). Mielestäni ei voi olla liikaa vaadittu, että arkisin pääsee puolentunnin välein suoraan Hervantaan. En ole kertaakaan onnistunut käyttämään 38 ollen ainoa kyydissä oleva, linjaa kyllä käytetään. Kauheasti ei lohduta vaihtaa sporaan jossain kalevan abc:n tienoilla, koska samassa ajassa olisi jo hervannassa.

Toinen asia on 1 vuorotiheys. Toivottavasti tuo 15min on ollut vain helpoin laittaa, koska vaikka niitä nykyään menee n.7min välein ruuhka-aikaan, ovat ne useimmiten täyteen bookattuja viimeistään taysin kohdalla ja myös koskikeskukselta tulee bussi uudelleen täyteen eli sporan tuleminen ei estä ylibookkausta.

Salla - to 12. huhtikuuta 2018 09.32.27

Näitä kommentteja luettuani ja sekä Hervannan että Koillisen alueen suunnitelmia päällekkäin ihmetelleenä pohdin vain sitä, että Kaukajärven, Hikivuoren, Viialan, Finninmäen, Annalan ja Messukylän asukkaat eivät millään hyödy raitiotiestä. Perustelen tätä sillä, että matka-ajat pitenevät, jos aletaan kulkea noista kaupunginosista kohti Hervantaa, josta sitten ratikalla keskustaan. Toisaalta näiden kaikkien kaupunginosien vuorotarjonta keskustan suuntaan on nyt supistettu 15-20 minuuttiin jopa ruuhka-aikoina. Asia on eri, jos Vuohenojan pysäkki toteutetaan. Tästä ei tosin ole merkkiäkään eli kaikkien näiden kaupunginosien asukkaat katsovat 10-15 vuotta vierestä, kun toiset matkustavat ratikalla 7 minuutin vuoroväleillä keskustaan Tästä ihan vakava ja asiallinen varoitus: yksityisautoilu tulee lisääntymään. Perusteina käytän sitä, että matka-ajat pitenevät, autot ovat aina vain täydempiä ja myöhästymiset lisääntyvät.

Messukyläläinen - ke 11. huhtikuuta 2018 20.14.18

Minkäänlaiset vaihdot ratikkaan tai muutenkaan vaihdolliset yhteydet eivät tule toimimaan, joten linjat 28 ja 900 pitäisi ajaa keskustaan ilman vaihtoja ratikkaan. Varsinkin, jos matkaketjuun tulee useita vaihtoja, niin ainakin allekirjoittanut valitsee suoraan ja kyselemättä joukkoliikenteen sijaan nopeamman ja sujuvamman matkanteon omalla autolla. En kerta kaikkiaan usko, että ratikka olisi niin nopea tai upea, että matkaika enää pysyisi näiden suunniteltujen syöttöliikenne / vaihtoyhteyksien kanssa järjellisenä.
Joukkoliikenteen suunnittelussa taitaa nyt olla hiukan ylioptimistinen käsitys asiakkaiden halukkuudesta vaihtoyhteyksiin ratikka-ajelun vuoksi sekä vaihtoihin liittyviin hankaluuksiin. En usko, että ratikka olisi niin erinomainen keksintö, että se lisäisi kenenkään innokkuutta matkanteon hankaloittamiseen ja matka-ajan selvään pidentymiseen saati vaihtoyhteyksien epävarmuuteen.

- ke 11. huhtikuuta 2018 10.55.36

matkustan nykyisin linja 1 Holvastista Keskustaan - matka-aikaan kuluu n 20-25 minuuttia . hidastuuko minun matkani keskustaan, kun joudun vaihtamaan ratikkaan keskussairaalan pysäkillä. Minulla on usein myös kantamuksia mukanani vai pääsenkö myös suoraan bussilla keskustaan. huolestunut huonojalkainen !!

mummeli 74 v - ti 10. huhtikuuta 2018 17.54.25

Yhteys Atalasta Hervantaan säilytettävä!

38 vakimatkustaja - ti 10. huhtikuuta 2018 16.10.12

Kommentteina suunnittelusta:
Linjojen vuorovälit ovat vielä viitteellisiä ja tarkempi aikataulusuunnittelu tehdään hieman myöhemmin. Kaikkia linjoja ei taloudelliset reunaehdot huomioon otettaessa pystytä liikennöimään ratikan kanssa samalla vuorovälillä. Nyt tullut palaute vuoroväleistä otetaaan mielellään vastaan ja luonnoksia on jo tarkennettu ja tullaan vielä tarkentamaan niiden osalta.

Suunnitelmat esitetään vielä toistaiseksi alueellisina ja tulemme myöhemmin julkaisemaan myös suunnitelman, jossa näkyvät kaikki muutokset. Työstetään kuitenkin tässä vaiheessa yhdessä alue kerrallaan.
Linjan 10 perään on myös kyselty, joten käykää kurkkaamassa viimeisin luonnosjulkaisu Koivistonkylä-Viinikka alueesta!

Linja 270 on luonnosteltu nykyisen linjan 80 korvaajaksi Irjalaan. Ylöjärven yhteydet ovat toistaiseksi vasta suunnittelijoiden työpöydillä, julkaisemme lisää heti kun saamme luonnoksia tehtyä.

Nyssen väki lukee kommentteja säännöllisesti ja muokkaamme suunnitelmia niiden perusteella sekä välillä kommentoimame ja vastaamme kysymyksiin tännekin. Tällä viikolla keskitymme keskusteluun kasvotusten. Eilen Hervannassa, tänään Koilliskeskuksella ja torstaina Koiviston koululla.







Linjasto 2021 suunnittelusta Riikka - ti 10. huhtikuuta 2018 13.58.54

Eikö olisi järkevää tehdä linjat linjasta 1 eteenpäin, eikä numeroita sieltä täältä

Kulkija - ti 10. huhtikuuta 2018 11.46.20

Vastataanko tällä palstalla näihin kysymyksiin? Edes, että asiaa mietitään. Vai onko tämä palsta asiakkaiden keskinäinen keskustelukerho? Pyyntö, suhtautukaa aikataulusuunnittelussa vakavasti asiantuntijoiden eli linjaa käyttävien kysymyksiin.

"Jos 90 vuorot ei lisäänny ratikan myötä, niin kohta ne voi lopettaa kokonaan, kun vuorot joskus ja jouluna ei sovi enää kenenkään työ- ja kouluaikoihin" - ti 10. huhtikuuta 2018 10.45.48

Linjalla 1 Vatialaan päin mentäessä bussin koukkaus Kimakallionkautta ihmetyttää. Miksi nykyiselläänminkä takia nykyinen reitti isompaa tietä pitkin vaihdettaisiin siihen, että Vatialan suuntaan menevät bussit laitetaan ajamaan melko rauhallista ja kapeampaa katua pitkin, kun ajaminen Orimuskatua pitkin kuitenkin toimii.

Kati - ti 10. huhtikuuta 2018 10.26.53

Korvaako 270 linjan 80 Irjalassa? Onko jatkossa Ylöjärveltä suoraa yhteyttä TAYSiin?

- ti 10. huhtikuuta 2018 10.15.32

Koko suunnitelmasta jää nyt sellainen olo, että sen sijaan, että (turha) ratikka palvelisi tamperelaisia, niin tamperelaiset laitetaan palvelemaan ratikkaa. Ylimääräisillä ja hankalilla vaihdoillako mm. linjoilta 28 ja 900 tämä veronmaksajille liian kalliis ja muutenkin turha ratikkaprojekti yritetään saada näyttämään järkevältä. Onko joku joskus nähnyt toimivan vaihtoyhteyden paikallisliikenteessä? Epäilen, että lopputulos on vain matkan hidastuminen ja yhden jos toisen siirtyminen omaan autoon.

- ti 10. huhtikuuta 2018 09.03.06

Annalassa asuvana voin todeta ettei tuo 15 min väli tule riittämään missään tapauksessa mikäli matkustajamäärät pysyvät samoina kuin tällä hetkellä, olkoonkin kyseessä sitten suuntaa antava vuoroväli.
Siitä saatiin jo kokemusta viime syksynä, kun koulujen alusta huolimatta mentiin vielä hetki kesä-aikatauluilla, jolloin autot tupaten täynnä aamulla sekä iltapäivällä ja jotkin vuorot tuolloin yli 10 minuuttia myöhässä. Tämä aiheutti erilaisia ongelmia jo tuolloin, joten en usko että 15 minuutin väli riittää ruuhkassa, optimaalinen vuoroväli näillä menijämäärillä on 7-10 minuutin väli ruuhkassa, ja mielellään vielä nuo 2-akseliset bussit pois sieltä linjalta kokonaan kun ei niillä ole mitään virkaa kun pahimmillaan ovat olleet etuovelle asti täynnä aamulla kun tullaan Maustekadulta Juvankadun pysäkeille. Keskipäivällä 15 minuutin väli on enemmän kuin riittävä. Ja mikäli vuoroväli olisi pyhisin tuon 60 minuuttia, voisin melkein kirjaimellisesti kävellä kauppareissulta kotiin siinä ajassa Annalaan ennenkuin 9 on edes saapunut takaisin Annalaan. 20-30 minuutin väli pyhisin kuulostaisi realistisemmalta.

vakiomatkaaja - ma 9. huhtikuuta 2018 23.55.10

Vaihdot linjoilta 900 ja 28 ratikkaan eivät innosta. Yleensä vaihdot toimivat paikallisliikenteessä koko lailla huonosti. Linjan 28 matka-aika on jo nykyään aika tuskastuttavan hidas (pikavuoroja ei toiveista huolimatta ole saatu), joten vielä lisähidastus näillä vaihdoilla johonkin täysturhaan ratikkaan ei ainakaan innosta joukkoliikenteen käyttöön.

- ma 9. huhtikuuta 2018 16.03.15

Onko estettä ajaa Teisko-TAYS busseja pienemmällä kalustolla, että saadaan kohtuulliset vuorovälit? Tampere haluaa profiloitua kestävän kehityksen kaupunkina ja bussikaluston mitoittaminen oikein olisi järkevää, eikä vuorojen harventaminen kohtuuttoman pitkäksi, jolloin oma auto on ainoa vaihtoehto, ellei ole nuori, sairas tai autoton. Onko kohtuullista toivoa ruuhka-aikaan TAYSille puolen tunnin vuoroväli ja hiljaiseen aikaan 1-2 tunnin vuoroväli ? Jatkoyhteys TAYSilta keskustaan ratikalla on niin nopea, että kokonaismatka-aika lyhenee, jos pikkubussit kulkevat rittävän usein ja Orivedentietä, kuten nytkin. Panostakaa asiantuntevaan aikataulusuunnitteluun !

KK - ma 9. huhtikuuta 2018 14.50.05

Vuohenojan ratikkapysäkki pitää rakentaa (nykyään se on pelkkä pysäkkivaraus), jotta Messukyläntien busseista (erityisesti runkolinja 9) pääsee vaihtamaan ratikkaan ilman kilometrin kävelymatkaa.

T.A. - ma 9. huhtikuuta 2018 14.46.58

Missä nykyinen linja nro 10?? Korvaako sen joku uusi linja vai onko suunnittelussa unohdettu kokonaan Viialan, Turtolan, Muotialan ja Nekalan asukkaat? Linja 10 on palvellut hyvin keskustaan kulkijoita.

AJ - ma 9. huhtikuuta 2018 12.58.06

Hervannasta ja Annalan suunnista olisi suora yhteys Tays:lle, ettei tarvi mennä keskustan kautta

Hk - ma 9. huhtikuuta 2018 10.16.31

Linja 1 ei toimi heilurilinjana, vaan se pitäisi pilkkoa kahdeksi eri linjaksi. Heilurilinjana se ei pysy aikataulussa ja on epäluotettava.

Mikko - ma 9. huhtikuuta 2018 09.51.05

Ymmärrän että kaikki linjat eivät voi kulkea koko matkaa Hämeenkadun päästä päähän, mutta erityisesti linjan 7 reitti on todella huono. Sehän kiertää keskustan mahdollisimman kaukaa. Myös linjan 29 reitti mutkittelee aivan liikaa.

Tässä luonnoksessa linjat on jaettu sinne tänne keskustan sivukaduille, joilla bussi kulkee harvalla vuorovälillä. Aikaisemmin puhuttiin, että ratikka lisää vaihtoja esim. Hervannassa ja Taysin päätepysäkillä. Nyt kuitenkin vaihtoja on tulossa runsaasti myös keskustaan. Kun aikaisemmin on päässyt suoralla bussilla 20 minuutissa perille, tulevaisuudessa matka kestää tuplasti kauemmin ja joutuu käyttämään kolmea bussia tai kahta bussia ja ratikkaa.

Masa K. - ma 9. huhtikuuta 2018 08.19.47

Aika jänmä, että nykyinen 32 poistettaisiin, kun aina täynnä väkeä 😕

E - su 8. huhtikuuta 2018 17.45.54

Arkiaamuisin 7-9 välillä täytyy linjan 29 vuoroväli säilyttää entisellään eli niin että bussi kulkee vartin välein. Alueelta on todella paljon bussilla työssäkäyviä.

Minna - su 8. huhtikuuta 2018 15.17.02

Irjalan alueelta kulku keskustaan vaikeutuu. Esim palvelutalolta lähtevä linja 270 olisi tarkoituksenmukaista ajaa rautatieaseman kautta keskustorille. Esim. Junalle meno Irjalan keskiosista ja Turtolasta nykyisen reitin 80 alueelta ei enää onnistu julkisilla.

Maria Valtonen - su 8. huhtikuuta 2018 13.36.40

Linja 1: Vuorovälit tulee säilyttää vähän nykyisellä tasolla. Sakkokierros Vatialan suuntaan Leinolassa Kimakallionkadun kautta hämmentää (tekninen virhe?)

Linja 7: Onnistunut kokonaisuus. Sujuvat vaihdot ratikkaan kummassakin päässä Hämeenkadulle meneville ja toisaalta hyviä suoria yhteyksiä eteläiseen keskustaan, yliopistolle jne.

Runkolinjat painottuvat Hämeenkadun eteläpuoliselle keskusta-alueelle, ja vain 9 ollaan linjaamassa pohjois-keskustaan. Yksi runkolinja tulee linjata Ranta-Tampellan suuntaan (joka on alueena kasvanut merkittävästi linjaston tullessa käyttöön), vaihtoehtoina tähän esimerkiksi
- Linja 5 Koskipuistosta itään ja Lapintielle. Matkustajamäärät Keskustorin länsipuolella jäänevät pieniksi, ja liikenne on päällekkäistä raitiotien kanssa.
- Linja 6 Satakunnankadun ja Lapintien kautta. Linjasta muodostuisi osittain keskustan kehälinja, ja parantaisi Hämeenpuiston itäpuolisen keskustan saavutettavuutta esimerkiksi Iidesjärveltä ja Lukonmäestä. Esitetylllä linjauksella osittain päällekkäinen linjan 29 kanssa. Toisaalta yhteys Tampellasta ei ehkä ole loogisin mahdollinen, ja vaihto ratikkaan Hämeenpuistossa ei ole kovin sujuva.
- Linja 9 olisi myös mahdollinen samalla periaatteella kuin 5. Linjan voisi tarvittaessa päättää myös Särkänniemeen Ranta-Tampellan jälkeen. Tällöin linja 5 voisi ottaa ysin reitin Hämeenpuistoa pitkin.
- Linja 10

Linja 29: Vuoroväli ei ole riittävä arkisin Kissanmaalle. Lännessä puuttuu vaihtomahdollisuus ratikkaan (Hämeenpuistossa periaatteessa mahdollinen, mutta kömpelö). Luo hyviä poikittaisia yhteyksiä keskustaan, esimerkiksi Tammelasta eteläosiin ja Amuriin.

Linja 38: Vuoroväli on liian harva. Kaikilla linjan osuuksilla on nykyisin parempi vuoroväli. Arkisin ainakin valittuina aikoina 15 min on ehdoton. TAYS:n alueella linja voisi kiertää Arvo Ylpön kadun kautta vaihtoterminaalin jälkeen, mikäli vain saadaan kohtuullisesti aikatauluteknisesti toimimaan.

Linja 250: Ihan OK, reitti Rissosta keskustaan muuttuu aika mutkaiseksi, kompensoitunee vuorovälitihennyksillä.

Linja 270: Ilmeisesti ensisijainen reitti Hervannasta TAYS:aan on ratikka Rieväkadulle ja vaihto tähän? 7,5 min vuoroväli ruuhka-aikoina voisi olla perusteltu TAYS:n ja Rieväkadun välillä, tosin tuskin siitä idempänä. Reitti on hyvä. Linja tulisi ajaa ainakin Rieväkadun suuntaan ajettaessa Vieritien vaihtoterminaalin kautta (Teiskontieltähän tulee sellainen ramppi), jolloin Irjalasta on sujuva vaihto ratikkaan. Mutta miten keskustasta tulevalta ratikalta vaihdetaan bussiin kohti Irjalaa?

Linja 900: Vuorovälit heikkenevät kohtuuttomasti, vaikka kehityksen pitäisi olla päinvastainen kun matkaan tulee vaihto.

Aleksi Kinnunen - la 7. huhtikuuta 2018 16.06.13

Monelta osin näyttää hyvältä, mutta riittääkö linjan 9 välitytkyky 15 min vuorovälillä?

Juha - la 7. huhtikuuta 2018 10.09.39

Nykylinjastossa viikonloppuisin pullonkaula on pohjois-etelä suuntainen liikenne Täytyy tarkemmin tutkia linjastoa, miten se on korjattu uusissa reiteissä

Antto Hautamäki - pe 6. huhtikuuta 2018 21.39.50

Miten on tarkoitus päästä Finlaysonin alueelle esim leffaan, kun oikein mikään bussi ei mene hämeenkatua tai finlaysonin ohi?

miten leffaan - pe 6. huhtikuuta 2018 17.45.53

hei rakkaat päättäjät ...älkää vaan lopettako linjoja 9 ja 20 koska täällä annalan takamaalla on paljon asukkaita kenellä ei mahd.omaaan autoon ...minä taka annalassa

tuominen anne-mari hikivuorenkatu 29 b 45 33710 tre - pe 6. huhtikuuta 2018 17.10.33

Vaikka kuljen Lielahdesta töissä Kalevankankaan suunnassa, huomaan ratikan vaikuttavan niin, että kolmosella en enää pääsekään Lielahdesta töihin ja jos vaihtaisin numero 9-bussiin Keskustorilla, on sen vuoroja suunnitelmassa vähennetty. Huomioittehan siis että kaikille ei ole mitään hyötyä ratikasta ja silti pitää töihin päästä toiselta puolelta kaupunkia.

Tuija - pe 6. huhtikuuta 2018 16.31.44

Linja 29 tekee keskustan kohdalla varsin suuren mutkan. Myös pyynikintori kierretään kovin kaukaa. Missä ratikkaan vaihtamisen on suunniteltu tapahtuvan lännestä tullessa? Tuulensuussa?

Raholalainen - pe 6. huhtikuuta 2018 16.25.26

Mihin on hävinnyt runkolinja 10?

T.A. - pe 6. huhtikuuta 2018 15.17.35

Onnistuuko koko Tampereen linjastoluonnoksen julkaisu kerralla. Olisi helpompi hahmottaa kokonaisuutta kun näkisi mitkä linjat jatkavat liikennöintiä ja mitkä esim. Kulkevat itä-länsisuunnassa.

Hessu - pe 6. huhtikuuta 2018 13.25.15

Mikä linja kulkee jatkossa Nekalan (kartassa Jokipohja, Nekala ja osin Viinikka) kautta, jota voisi verrata nykyiseen 10:n reittiin?

RN - pe 6. huhtikuuta 2018 13.07.38

Saamiemme kysymysten johdosta tarkennamme: Linjastoluonnoksissa näkyy esitystavan selkeyden vuoksi kullekin linjalle vain yksi reitti. Yksityskohtaisessa suunnittelussa voimme myöhemmin luoda linjalle esimerkiksi linjan päässä toisistaan poikkeavia reittivariaatioita. Tällaisia linjoja ovat muun muassa luonnoksessa näkyvät linjat 9 ja 900. Annalassa ja Teiskon suunnalla on nykyisinkin useampaa reittiä käytössä. Eli Nysset jatkossakin Maisansaloon ja Maustekadulle.

Linjasto2021 suunnittelusta Riikka - pe 6. huhtikuuta 2018 12.59.19

Jos oikein karttoja katselin, niin Petsamoon ja Käpylään ei jatkossa enää pääsisi bussilla. Voiko olla totta? Alueella paljon vanhustentaloja ja toisaalta paljon koululaisia. Koululaisille voidaan ostaa mopoautoja tai vastasvia, kutta vanhuksista ei ole enää oman auton käyttäjiksi.

Tero Kuronen - pe 6. huhtikuuta 2018 12.56.39

Älkää poistako Maustekadun pysäkkejä linjalta 9. Tuolta entisen päätepysäkin takaa tulee todella pitkä matka bussille - ei tule onnistumaan esimerkiksi ikäihmisiltä. Olkaa kilttejä, älkää muuttako toimivaa systeemiä ja linjaa. Ratikka ei ole vielä näille peränurkille tulossa. Mitä enemmän liikennettä siirretään vain pääreiteille, sitä enemmän ihmiset vaihtavat autoon. Kukaan ei kävele 2km bussille, se on varma.

Hanna Tuokko - pe 6. huhtikuuta 2018 10.16.20

Kiinnostavaa on, että Koillis-Tampereeseen kuuluu myös Tampereen kaakkoisin kulma.

- pe 6. huhtikuuta 2018 10.05.01

Teettekö suunnitelmat myös Luoteis-Tampereelle?

Luoteistamperelainen - to 5. huhtikuuta 2018 20.02.25

Suunnitelma vaikuttaa ensisilmäyksellä aika toimivalta! Keskeiset vaihdottomat runkoyhteydet säilyvät (1, 7, 8, 9) ja liityntäyhteydet luovat aivan uudenlaisiakin ja hyödyllisiä yhteyksiä. Esim. 250 mahdollistaa loistavat koululaisyhteydet Rissosta ja Mäentakusenkadulta/Koilliskeskukselta Takahuhdin kouluun (Ristinarkun pysäkiltä), 270 mahdollistaa Kissanmaan asukkaille yhtydet kahdelle eri ratikkapysäkille ja Prisman alueelle.

Samoin reittimuutokset linjoilla 7 (entinen 17) ja 29 luovat uusia hyödyllisiä yhteyksiä. Esimerkiksi linjan 7 varrella koko reitin pituudelta Kalevasta itään avautuu uusi suora yhteys linja-autoasemalle ja Ratinan kauppakeskukseen. Linjan 29 uusi reitti tarjoaa reittinsä varrella asuville yhteydet mm. Tammelantorille (korttelin päässä), Tammelan kouluun ja Klassillisen kouluun, Tammela-Ratinan kauppakeskus/linja-autoasema -yhteyden ja tuo Ratinalaisille myös suoran Ratina-Rautatieasema -yhteyden.

Jatkosuunnittelussa pidän tärkeänä, että liityntälinjojen aikataulut sovitetaan huolellisesti ratikan aikatauluihin. Vartin välein kulkeva liityntälinja on liian harva keskustasta ratikalla pois päin kuljettaessa, koska silloin joka toisella ratikalla tultaessa on odotettava 7 minuuttia vaihtopysäkillä. Jos Rieväkadun vaihtoterminaalista itään suuntaava voi käyttää sekä linjaa 7 että 250 (Kaleva-Linnainmaan paloasema -välillä asuvat), niin tällöin vartin vuoroväli riittää, mikäli jokaisesta ratikasta on synkronoitu vaihtoyhteys joko linjalle 7 tai 250. Linjan 270 aikataulu vaikuttaa ratikan päiväajan aikatauluihin nähden liian harvalta, mikäli linjalla on tarkoitus palvella myös Hervanta-TAYS -yhteysväliä ratikan liityntäliikenteenä.

Anonyymi - to 5. huhtikuuta 2018 17.27.04

En tykkää kyllä ollenkaan, jos reitti Leinolan ja Linnainmaan kautta Hervantaan (38) otetaan pois.

Janne Petäjä - to 5. huhtikuuta 2018 16.50.04

Linja 9: miten ajattelitte 15 minuutin vuorovälin riittää, kun jo nykyisellään linjaa ajetaan parhaimmillaan 7-8min vuorovälillä ruuhka-aikoina? Linja näyttäisi pysyvän ennallaan, eikä asuntorakentaminen Kaukajärvellä näytä loppuvan. Asetelma ei oikein näytä uskottavalta. Sama juttu oikeastaan kaikkien niiden linjojen osalta, jotka nyt tulevat korvaamaan jonkun tiheästi liikennöidyn runkolinjan.

Miksi edes laittaa mitään (varttitunnin) vuorovälejä näkyviin, jos toisaalla on mainittu vuorovälien olevan vain suuntaa-antavia? Tällä aiheutatte ainoastaan turhaa suuttumusta ja sekaannusta yleisössä. Edelleen, varsinkin liityntälinjat toimivat kunnolla vain, jos niillä on ratikan kanssa sama vuoroväli, ja synkronointi liikennevälineiden kanssa on oikeasti toimiva liityntäpysäkeillä.

Linja 900: eikö tätä nyt voisi laittaa kulkemaan suoraan Keskustorille, koska se liikennöi tiheimmilläänkin vain tunnin välein? Tunnin välein liikennöivä, satunnainen bussi ei aiheuta kohtuutonta häiriötä ratikkaliikenteelle, eikä tuki Hämeenkatua. Liityntälinjana tällainen ei vain toimi ja siitä tulee vain tyhjänä kulkeva kuluerä kaupungille.

Linjat 250 ja 270: Suosittelen yhdistämään nämä yhdeksi linjaksi. Molemmat päättyvät Kalevan Prismalle ja niille on hahmoteltu suunilleen samaa vuoroväliä. Linjojen yhdistäminen ei siis vaatisi lisää kalustoresursseja. Samalla koillisen kaupungin poikittaisyhteydet paranisivat. Yleensäkin tulisi tarkastella, jos usean samalle liityntäpysäkille päättyvän linjan saisi yhdistettyä yhdeksi linjaksi.

Timo Ojala - to 5. huhtikuuta 2018 16.49.40