Linjasto2021

Linjastoluonnos: Hervanta

28.03.2018

Ensimmäisenä julkaisemme luonnoksen Hervannan linjastosta, johon voit tutustua oheisesta linkistä! Toivomme saavamme kaikenlaisia kehitysideoita varsinaista suunnitelmaa varten.

Linjastoluonnoksesta voi keskustella myös asukastilaisuudessa Hervannan kirjastossa maanantaina 9.4.2018 klo 17.30-19.

» Linjasto2021 - Hervanta

Tutustu suunnitelmaan! Linjasto2021, suunnitelmaluonnos: Hervanta

Julkiset kommentit julkaistaan tarkistuksen jälkeen tämän uutisen yhteydessä. Suoraan suunnitelmaan annetut kommentit menevät vain suunnittelijoiden nähtäväksi. » Kommentointiohjeet

Suunnitelmat tehdään luonnosten pohjalta ja niissä huomioidaan vaikutukset, joita syntyy raitiotien korvatessa bussilinjastoa. » Suunnittelun periaatteet

» Takaisin

Kommentointi

Pidäthän keskustelun asiallisena. Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua. Kritiikki on sallittua, mutta emme julkaise vihamielisiä tai alatyylisiä kommentteja, emmekä suoraan henkilöön kohdistuvaa arvostelua. Suunnittelijat seuraavat keskustelua päivittäin ja kommentoivat viestiketjuun tarvittaessa.

Kommentti:
Nimi:
 

Kannattaisiko harkita sitä, että 6 kulkisi edelleen Kalevantietä yliopiston kautta Vuolteenkatua Tampereen valtatielle ja 9 heittäisi Iidesrannan kierroksen kautta Hatanpää valtatietä Keskustorille? Säilyisi tuo yhteys Hervannastakin Lukonmäen kautta yliopistolle. Vaikka 3 periaatteessa nyt tarjoaa tuon mahdollisuuden nopeammin lähelle yliopistoa, niin siitä huolimatta 6 on täynnä aamuisin yliopistolle ja iltapäivisin siitä takaisin Hervannan suuntaan.

Messukyläläinen - ma 16. huhtikuuta 2018 22.25.45

Arkkitehdinkadulle pitää järjestää syöttöliikennettä ratikkareitille. Ehdotuksessa Arkkitehdinkatua palvelisi vain linja 5. Kotkansiiven alueella asuu noin 1000 ihmistä, eli linja 5 ei kyllä riitä. Linja 5 menee keskustassa vain linja-autoaseman kautta. Muu keskusta jää saavuttamattomiin!

Asukas - pe 13. huhtikuuta 2018 17.01.39

Kuinka Lintuhytistä on lasten tarkoitus päästä kouluun?

Lapsiperhe Lintuhytissä - pe 13. huhtikuuta 2018 14.56.02

Kuinka Lintuhytistä on lasten tarkoitus päästä kouluun?

Lapsiperhe Lintuhytissä - pe 13. huhtikuuta 2018 12.46.30

Sunnittelusta muistutellaan, että nyt esillä on ensimmäinen luonnos linjastosta vuodelle 2021. Luonnoksen kommentoinnin lisäksi kehitysajatukset ja uudet linjaehdotukset ovat tervetulleita.

Linjasto 2021 suunnittelusta Riikka - pe 13. huhtikuuta 2018 12.31.01

Kun katsoo tulevia suunnitelmia, ei voi olla miettimättä sitä tosiasaa, ovatko päättäjät lainkaan miettineet, mitä ratikkapohjaisen liikennöinnin keskeytykset tulevat vaikuttamaan välittöminä kerrannaisvaikutuksina koko kaupungin joukkoliikenteeseen? Joka tapuksessa, kallis ja epäkäytännöllinen kokeilu on tulossa, ja toivottavasti ei tule käymään niin kuin vuosikymmenten takaiselle rollikkaliikenteelle...

40-vuotta joukkoliikenteessä - to 12. huhtikuuta 2018 09.17.56

LINJA 5 (KESKUSTORI - PELTOLAMMI - VUORES - (ETELÄ)-HERVANTA - TAYS)
- Miksi kaupungin parhaan runkolinjan 5 yhteys Hervannasta TAYS:lle pitää lakkauttaa? Siksikö, että saadaan väkisin runnotulle ratikalle ja ratikkakeskeiselle joukkoliikenteelle väkisin käyttäjiä vai siksi, että saadaan lisää vaihtoja, odottelua ja pidennettyä matkustusaikoja?
- Ihmiset kulkevat päivittäin kaupungin sisäisen liikenteen busseilla myös ehtiäkseen rautatie- ja linja-autoasemille ja sieltä lähteviin jatkoyhteyksiin. Miksi linjan 5 reittiä ja matkustusaikaa keskustaan Koivistonkylän jälkeen on pidennettävä, eikä reittiä voi ajaa nykyisellään? Hyvä, kun nykyisillä vuoroväleillä ehtii keskustaan (etenkin linja-autoasemalle) kaukoliikenteen bussi- ja junavuoroihin.
ETELÄ-HERVANTA - HERVNTA - HALLILA - KOIVISTONKYLÄ - NEKALA - KESKUSTA
Jatkossa nähtävästi tällä välillä ei tule kulkemaan ainuttakaan bussilinjaa, jonka seurauksena ihmisten kulkuyhteys ko. alueen työpaikoille ja palveluihin (tai vastaavasti toisin päin) on kätevästi estetty. Ihmisiä asuu muuallakin kuin välittömästi ratikkareitin varrella. Matkustusajat pitenevät järjettömästi, jos pitää jatkossa kiertää keskustan kautta.
KESKUSTORI - HERVANTA - (ETELÄ-HERVANTA) - HERMIA - RUSKO
- Miksi reitti keskustaan kulkee jatkossa siellä täällä ja epäloogisesti täysin väärissä paikoissa?
- Onko olemassa jokin ideologinen peruste, miksi jäljelle jääviä bussilinjoja ei voida ulottaa edelleenkään Etelä-Hervantaan asti, edes linjan 65 päätepysäkkiä?
- Jatkossa näköjään TTY:n edestä ei kulje kuin yksi linja 65.
KOTITEHTÄVÄ
Miettikää nyt siellä Joukkoliikennepolitbyroossa "aikuisen oikeesti", mitä olemassa olevien toimivien bussireittien lopettaminen ja katkominen, sekä turhien vaihtojen määrän lisääntyminen tulee vaikuttamaan joukkoliikenteen käyttöön ja houkuttelevuuteen. Tilanne on jo nyt se, että matkustusajat kaupungin sisäisessä joukkoliikenteessä pitenevät entisestään (tähän vaikuttaa myös 30 km/h nopeusrajoituksen käyttöönotto). Miettikää myös, mikä ero on 1) ratikkakeskeisellä joukkoliikenteellä ja 2) ihmisten todellisilla matkustustarpeilla?! Kotitehtäväksi jää myös miettiä, miten laaja alue Hervanta kokonaisuudessaan on, ja paljonko ratikkareitin varrelta (esimerkikssi DUO:n ostoskeskuksen kohdalta) on matkaa Hervannan eri ääriosiin - itään ja länteen. Kun näitä suunnitelmia katselee, jopa vannoutunut 40-vuotta päivittäin kaupungin joukkoliikennettä käyttänyt ihminen harkitsee vakavasti OMAN AUTON hankintaa!! Mutta, sehän tämän puhtaasti ideologisin syin rakennettavan ratikan tavoite nähtävästi onkin....

40-vuotta joukkoliikenteessä - to 12. huhtikuuta 2018 09.12.49

Miten hoidetaan Pispalanharjun liikenne; nyt on päätetty että linja 31 jatkaa syksyllä 2018 Pyynikintorilta Pispalanharjulle. Tässä Linjasto 2021-suunnitelmassa linjaa 31 ei ole eikä myöskään linjaa 6 ole piirretty jatkamaan Pispalanharjulle. Onko tähän tulossa jokin muu ratkaisu vai jätetäänkö Ylä-Pispala kokonaan joukkoliikenteen ulkopuolelle?

Annamaija Saarela - ke 11. huhtikuuta 2018 17.10.38

Järvensivun asukkaille linjan 6 suunnitelma ei ole käytännöllinen. Tulevaisuudessa Järvensivulta ei pääsisi lainkaan suoralla yhteydellä Keskustorille tai Hämeenkadulle koska linja 6 kulkisi Hämeenpuiston kautta Pyynikintorille. Tästä johtuen myös linjan vaihtaminen muihin itään päin meneviin linjoihin vaikeutuu, koska kulkua ydinkeskustaan ei enää ole. Myös linjan 15 muutokset vievät yhteyden Keskustorille. Järvensivulla asuu kuitenkin paljon joukkoliikennettä käyttäviä henkilöitä sekä mm. opiskelijoita, lapsiperheitä ja eläkeläisiä jotka tarvitsevat hyvät yhteydet keskustaan.

Jussi - ke 11. huhtikuuta 2018 16.38.48

Saisiko linjan 5 Itä-Hervanta Pyynikki kulkemaan Hatanpään sairaalan kautta. Sinne on usealla asiaa, joko potilaskäyntiä tai omaisena tervehdyskäynnillä. Esimerkiksi siellä on iso laboratorio, johon pääsee ilman ajanvarausta (Hervannassa ei pääse ja varattavia aikoja on vähän) ja odotusaika ei muodostu niin suureksi kuten keskustassa ilman ajan varausta. Sairaalan potilaskäynnit ovat toisinaan sellaisia, että henkinen tai fyysinen kunto ei ole niitä parhaita, jolloin läheltä kulkevalle bussilinjalle on tarvetta. Samalla suunnalla on myös Sosiaalitoimisto ja Arboretum, joille löytyy käyttäjiä.

- ke 11. huhtikuuta 2018 12.56.41

Hermiankadulla työskentelee tuhansia ihmisiä, mutta linjasuunnitelman mukaan sieltä ei pääse keskustaan lainkaan. Linja 38 kulkee vain TAYSille. Kävelymatka Insinöörinkadun ratikkapysäkille on liian pitkä, etenkin sateella ja pakkasella. Tämä tulee lisäämään yksityisautoilua ja/tai vähentämään Hermian kiinnostusta työpaikkana. Miksi osa ratikoista ei voi kulkea aamulla ja työpäivän päätteeksi Hermiankatua, kun ratakin on rakennettu?

- ke 11. huhtikuuta 2018 10.49.42

Ihan mahtavaa, että linja 6 menisi Iidesrannan kautta ja vieläpä Pyynikintorille saakka! Plussaa siitä, että linja EI tee lenkkiä Hervannan sisällä (ja kuluta 10 minuuttia siinä).

Terveisiä Näyttelijänkadulta - ke 11. huhtikuuta 2018 10.04.47

Mihin on unohdettu Hallilan koululaiset? He saivat vuosi-pari sitten koululaisvuoron linja 32:een, jolla pääsi hyvin Hallilasta Kanjoniin ja Pohjois-Hervannan kouluun. Nyt tällaista linjaa ei ole lainkaan. 65 kiertämään näiden koulujen kautta? Linja 32 takaisin? Tai voisiko linja 12 jatkaa Hallilasta Länsi-Hervantaan koulujen kautta? Tällaisesta oli vähän puhe ratikkatilaisuudessa.

äiti - ke 11. huhtikuuta 2018 08.55.56

Ei tule yllätyksenä, että Lintuhytistä ei pääsekkään ratikan päättärille eikä myöskään lapet pohjois Hervannan koululle helposti. Pienelle koululaiselle 3 vaihtoa , bussi-ratikka-bussi per suunta! Ei hyvää päivää herätys nyt siellä suunnittelussa! Toinen asia on että kuinka lintuhytistä viedä lasta tarhaan? Yksikään tarhapaikka ei ole järkevien yhteyksien varrella. Nopeasti asunto myyntiin ja vetovoimamaiseen ympäristökuntaan muutto kun Tampereen kaupungille ollaan vain kuluerä

Lintuhytin asukas - ke 11. huhtikuuta 2018 07.47.31

Säilyttäkää Hervannasta suora bussilinja TAMKille/TAYSille.

Nette - ti 10. huhtikuuta 2018 19.47.56

Suunnitelma kaipaisi ehdottomasti jonkin muun bussin reitin kuin linjan 300 reitin kulkemaan lähempää Länsi-Hervantaa. Esimerkiksi linjan 6 reitin muuttaminen siten, että se kulkisi Ahvenisjärventien kautta auttaisi huomattavasti. Tämän lisäksi reitti olisi tärkeä saada kulkemaan lähemmäs keskustoria.

- ti 10. huhtikuuta 2018 13.36.50

Missä linjat 4, 20, 24, 32? Ei kaikkia voi korvata ratikalla. Onko ajateltu taas yhtään vaihtoja, eli kulkee esim. Hervanta-Kangasala väliä? Miksei Kangasalta voi tulla suoraa linjaa Hervantaan, esim. Saarenmaantien kautta? Sinne tulee koko ajan lisää asutusta, ja Hervannassa on aika paljon mm. opiskelupaikkoja ja työpaikkoja. Moni kulkee omalla autolla juurikin tuota kautta töihin Hervantaan/Ruskoon. Tai esim. 20 pääsee toiselle puolen kaupunkia suoraan, nyt on pakko vaihtaa keskustassa. Ja vaihdot ovat aina huonoja, kun aikatauluissa ei pysytä!! Ja silloin muutaman minuutin vaihtovälit eivät riitä, ja seuraavaa vuoroa saat odotella ties kuinka kauan.

- ti 10. huhtikuuta 2018 12.01.48

Bussi 10 pitäisi säilyä nykyisellä reitillä.

Päivikki syrjä - ti 10. huhtikuuta 2018 08.01.37

Bussi 10 pitäisi säilyä.

Päivikki syrjä - ti 10. huhtikuuta 2018 07.58.54

Kai Kaukajärven bussi 10 säilyy ennallaan.

Päivikki syrjä - ti 10. huhtikuuta 2018 07.55.29

Miten turvataan hervantalaisten sujuva matka Linja-autoasemalle. Nyt näyttää siltä, että ainoastaan linjalla 5 olisi pysäkki bussiaseman kohdalla, mutta se kiertää niin pitkän reitin, että ajoaika ilmeisesti olisi yli tunnin. Pyydän miettimään, miten saisi hervantalaisille mahdollisimman suoran yhteyden linja-autoasemalle! Täälläkin väestö ikääntyy, joten kävely ratikkareitin Koskipuistosta voi olla monille hankalaa.

Maria Malmi - ma 9. huhtikuuta 2018 20.29.43

Linja 5
Jo nyt matka-aika Vuoreksesta keskustaan on turhan pitkä. Muutokset keskustan päässä lisää matka-aikaa ja vähentää lunjan houkuttelevuutta. Vuonna 2021 Vuoreksessa on jo sen verran asukkaita, että täältä täytyy olla hyvät (=nopea) yhteydet keskustaan.

Antti - ma 9. huhtikuuta 2018 19.11.56

Miksi linja 6 ei menisi Arkkitehdinkadun, Ahvenisjärvenkadun ja Kanjonin alueen kautta keskustaan esim. Iidesrannan kautta, mahdollisuus hypätä ratikkaan esim. Kanjonissa.

Kirsti Säynäväjärvi - ma 9. huhtikuuta 2018 18.51.00

Miten on mahdollista, ettei keskustasta pääse suoraan Hermiankadulle? Hermiassa käy kuitenkin erittäin paljon ihmisiä töissä ympäri Tamperetta, mm. keskustasta. Tämä nyt esitetty linjaus on hämmentävä siinäkin valossa, että Hermiankadulla on kyllä raiteet ja siitä kai varikolle kulkee raitiovaunujakin, mutta pysäkkiä siinä ei ole. Mielestäni ajattelematonta suunnitelua. Toisekseen raitiotietyömaasta on ollut varsin paljon häiriötä Hermian alueella.

Masa - ma 9. huhtikuuta 2018 18.33.48

Olisi mukavaa, jos linja 32 säilyisi nykyisellään.

Marja Hervannasta - ma 9. huhtikuuta 2018 18.03.37

Hervannasta on ehdottomasti päästävä yliopistolle, siis esimerkiksi linjan 6 tulisi jatkossakin kulkea Kalevantietä. Iso osa keskustan yliopiston opiskelijoista asuu Hervannassa tai Lukonmäessä ja yliopiston ovien eteen pääseminen bussilla näiltä suunnilta on ehdottoman tärkeää!

Onneksi itse valmistun pian - ma 9. huhtikuuta 2018 17.37.07

Linjasto on pääpiirteissään oikean muotoinen, mutta joitain aiempaa huonommin palveltuja alueita on syntymässä. Parhaiten tuntemani tällainen on Hermiankatu: 30 minuutin vuoroväli 38:lle tarkoittaa, että vain yksi neljästä raitiovaunuvuorosta on kytketty Hermian suuntaiseen vaihtoyhteyteen. Itselläni hyväjalkaisena tämä ainakin aluksi varmaan tarkoittaisi kävelyä Mikontalolta työpaikalleni – mutta riittävän monen sateessa kastumisen tai huonosti hiekoitetulla jalkakäytävällä liukastumisen jälkeen alkaisin varmaan harkita auton ostamista. Hermia on merkittävä työssäkäyntialue, joten liikennemäärät Hermiankadulle eivät ole vähäiset.

Yksi äkkiseltään mieleen tuleva vaihtoehto olisi tarjota linjalle 38 jonkinlainen ”kaksonen”, joka voisi kulkea esim. Maustekatu–Rusko–TTY–Kanjoni–Nekala–Yliopisto–Keskustori -väliä. Hermian lisäksi tämä parantaisi Annalan seudun verkostoa, loisi uuden, helpon Nekala–Hervanta -yhteyden ja säilyttäisi suoran Hervanta-Yliopisto/Tulli -yhteyden. Vuorovälitahdistuksena tälle ”39:lle” voisi olla esimerkiksi kulkeminen ruuhka-aikojen täydennysvuorona 30 minuutin välein (luoden 15 minuutin vuorovälin reittien yhtymäkohdille), tai sitten ehkä hieman hankalasti muistettava 40 minuutin vuoroväli molemmille läpi päivän (20 minuutin yhteisvuoroväli).

Timo Kalliomäki - ma 9. huhtikuuta 2018 17.06.53

Näyttelijänkadulla asuvana pidän linjasta 6, joka palvelee jatkossakin kadun asukkaita. Toivottavasti kuitenkin busseille avattava kadunpätkä Ruskontieltä Näyttelijänkadulle pystytään jollain tapaa pitämään varattuna vain joukkoliikenteelle, jotta nytkin hankalasti liikennöitävästä Näyttelijänkadusta ei synny läpiajokatua.

Anu Aaltonen - ma 9. huhtikuuta 2018 16.23.28

Olisi kiva, jos Takahuhdintietä Hervantaan kulkevaa 32:sta ei poistettaisi

Jankassa - ma 9. huhtikuuta 2018 16.13.49

Hermian tilanteelle täytyy tehdä jotain. 30 minuutin välein kulkevat bussit + vaihto tai melkein kilometrin kävely ratikkapysäkille ei kannusta ketään ainakaan aloittamaan julkisen liikenteen käyttöä.

Itse olen kulkenut Epilä-Hermia -väliä päivittäin linjalla nro. 20. Tällä hetkellä aikataulun mukainen kesto ruuhka-aikaan tuolle matkalle on 46 minuuttia. Parhaimmillaan bussi on ollut perillä 35 minuutissa. Ratikan piti nopeuttaa matkoja, mutta tämän aineiston mukaan pelkästää Hermiasta Pyynikintorille kestää 45 minuuttia. Tähän päälle tulisi vielä toinen vaihto ja Pyynikintori-Epilä matka-aika.

Mirva - ma 9. huhtikuuta 2018 16.02.20

Henkilökohtaisia kokemuksiahan nämä...
Jankassa asuvana eläkeläisenä olen arvostanut linjan 25 palveluja, lähellä oleva päätepysäkki takaa aikataulussa pysyvyyden, pysäkillä ei tarvitse odotella ylimääräistä aikaa, ja istumapaikka on aina taattu, koko matkalle.
Miten on tarkoistus päästä Jankasta Pyynikille, Tahmelaan?
Ja toisaalta nopeasti ja kätevästi pääsee nykyisin linjalla 37 Satakunnankadulle, Vapriikkiin ja Finalysonin pysäkille. Tämäkin yhteys on siis poistumassa?
Ei kuulosta mukavalta!

- ma 9. huhtikuuta 2018 15.58.45

Onko Lintuhytin alueen koululaisten kulkemista Etelä-Hervannan kouluun huomioitu lainkaan? Pitkä koulumatka, joten bussilla olisi päästävä kouluun!

Kati M. - ma 9. huhtikuuta 2018 15.34.49

Linjan 6 linjaus vaikuttaa ihan järkevältä Lintuhytin päässä eikä tarvitse nyt kiertää koko Hervantaa turhaan. Mieluummin tietysti olisin halunnut ratikan päättärin lähemmäksi Lintuhyttiä. Toisaalta ihan sama, koska siirrymme nyt todennäköisesti käyttämään ainoastaan henkilöautoja.

Antero Koskinen - ma 9. huhtikuuta 2018 15.26.03

Miten Lintuhytistä on tarkoitus koululaisten päästä Etelä-Hervantaan kouluun?

Sonja Harmaala - ma 9. huhtikuuta 2018 15.22.34

Hermiankadulla ja Ruskossa on tuhansia työpaikkoja eikä näille alueille ole joukkoliikenneyhteyttä keskustan suunnalta lainkaan. Korjaava ratkaisu voisi olla linjan 6 loppupään ajaminen lenkkiä reittiä Hervannan Valtaväylä - Hermiankatu - Rusko - Ruskonkehä, josta se jatkuisi paluusuuntaan nykyistä reittiään. 10 minuutin vuoroväli on välttämättömyys, vai millä perustelette Hermiankadun ja Etelä-Hervannan palvelutason heikentämistä?

Vesa - ma 9. huhtikuuta 2018 14.25.17

Minua eniten kummastuttaa linja 6:n kohtalo. Toimiiko 15 minuutin vuoroväli, vaikka jo nyt ruuhka-aikoihin bussit ovat tupaten täynnä? Tosin, jos linja rampautetaan noin pois työmatkustus- ja opiskelumatkustuskäytöstä poistamalla reitti Yliopistolle, niin tilaa varmaan vapautuu, kun ihmiset siirtyvät yksityisautoiluun.

Opiskelijoita asuu Hervannan lähiseuduilla muuallakin kuin vain aivan Hervannan sydämessä, josta pääsee raitiovaunuun. On hyvä huomata, että vaikka karttasoftat sanovat, että kävelyä esimerkiksi Lukonmäestä on Valtaväylän varteen "vain" reilu kilometri, ei tämä pidä paikkaansa kuin hyvällä kesäsäällä. Metsän läpi ei voi oikoa, kun talvikunnossapitoa ei ole ja kävelyreittejä ei tosiasiassa aurata. En usko, että metsässä välimatkan hiihtäminen saa suurta suosiota, vaikka jokin suksipankki Valtaväylän pysäkin yhteyteen laitettaisiinkin.

Toki voidaan puhua syöttöliikenteestä ja robottibussien auttavasta otteesta tämän yhteydessä. Mutta ollaan ihan rehellisiä - syntyisi samanlainen ongelmakohta kuin Länsimetron loppupäässä. Suosittelen tutustumaan siellä olevien henkilöiden suhtautumista Espoon pään liityntäliikenteeseen - eli käytännössä siihen, kuinka se ei toimi. Vaikka jotain liityntäliikennettä saataisiinkin, liityntäbussi luultavasti kannattavuussyistä sujahtelisi sen verran pitkän kiertomatkan, että vaihtoineen ja sekoiluineen kokonaisuus ei toimisi. Vaihdoistakaan ei voi puhua, kun nyt suunnitellulla linjalla ole edes järkevää risteämää raitiovaunulinjan kanssa.

Ja auta armias, jos olisit ajatellut kulkea lapsen kanssa Messunkylän koululle yhdessä ja jatkaa siitä itse Yliopistolle asti. Kaipa nuoret opiskelijavanhemmat voidaan kokonaan jättää tältä alueelta pois julkisen liikenteen käyttäjistä. Sillä heihinhän tämä isolta osalta osuu. Muut voivat yrittää vaihtaa yksityisautoiluun, jos haluavat keskustaan. Tosin, tämäkin on kallis ja ilmastoa rasittava valinta. Jos tämä linjasuunnitelma pidetään, kannattaa varmaan tehdä jonkinlainen sopimus siitä, että bussikortilla saisi halvan parkin keskustasta/parkkihallista raitiovaunulinjan varrelta? Tästä voinee saada mallia Länsimetron yhteydessä tehdyistä samanlaisista valinnoista esimerkiksi Ison Omenan kauppakeskuksen kohdalla.

Ennen kaikkea - pidetään myös muu kuin pelkkä ydinhervanta yhteydessä edes Yliopistolle asti, jos keskustaan meitä ei voi enää päästää.

Älkää tappako Lukonmäkeä, Turtolaa ja Finninmäkeä - ma 9. huhtikuuta 2018 14.13.35

Hervannasta ei sitten näiden uusien linjojen kanssa pääse enää kätevästi kouluun TAMKkiin. Linjassa 300 ei ole mitään järkeä. Nykyinen 5 on loistava linja Vuoreksessa asuville, se voisi tosin jatkaa TAYSsille asti useammin.

opiskelija - ma 9. huhtikuuta 2018 13.49.40

Linja 6 voisi paremmin palvella syöttöliikenenttä, jos se kulkisi Näyttelijän alueelta (vaihto ratikkaan) Arkkitehdin kadun kautta Ahvenisjärventielle ja sieltä Opiskelijankadulta Ruovedenkadun kautta Kanjoninkadulle ja sieltä edelleen kaupunkiin päin. Näin Kanjoninkadun alueen asukkaat pääsisivät ratikan vaihtopysäkille Insinöörin kadulle. Nyt esitetyn linjasto suunnitelman mukaan Ruovedenkadun lopun ja Kanjoninkadun alueet jäävät kokonaan vaille syöttöliikenenttä.

Aimo Aitasalo - ma 9. huhtikuuta 2018 13.04.17

Henkilökohtaisia kokemuksiahan nämä...
Jankassa asuvana eläkeläisenä olen arvostanut linjan 25 palveluja, lähellä oleva päätepysäkki takaa aikataulussa pysyvyyden, pysäkillä ei tarvitse odotella ylimääräistä aikaa, ja istumapaikka on aina taattu, koko matkalle.
Miten on tarkoistus päästä Jankasta Pyynikille, Tahmelaan?
Ja toisaalta nopeasti ja kätevästi pääsee nykyisin linjalla 37 Satakunnankadulle, Vapriikkiin ja Finalysonin pysäkille. Tämäkin yhteys on siis poistumassa?
Ei kuulosta mukavalta!

- ma 9. huhtikuuta 2018 12.23.11

Hei,Hervannan osalla suunnitelmassa jää varsinkin pohjoinen Hervanta liian kauas syöttöliikenteestä.Pitää ottaa huomioon, että täällä(kin) väestö ikääntyy ja jalka ei nouse entiseen malliin.Tuo 400 metrin raja on monelle pitkä (ylittyykin?).Olisiko mahdollista saada kattava 8-muotoinen lenkki, joka toisi ja veisi matkustajia. Hervantakeskus tulee olemaan muutenkin keskeinen paikka, johon pitää päästä ratikalle tai muuten. Olen saanut lukuisia yhteydenottoja nykyisen 32-linjan säilyttämisestä.Hatanpään sairaalaan on pakko olla yhteys, nyt varsinkin kun se on osa TAYS:ia.Lopultakin tätä tärkeää poikkilinjaa on opittu käyttämään.Ei ole loogista kiertää Vuoreksen, Lakalaivan kautta. Samalla tulevat hallilalaiset ja koikkarilaiset palvelluiksi.Olen tänään 9.4. Hervannassa paikalla.Yst.terv. Anja Nummela, Tampereen Hervantalaiset, pj

- ma 9. huhtikuuta 2018 07.26.04

Yleisesti ottaen suunnitelma vaikuttaa Hervannan osalta kohtuullisen hyvältä tai ainakin oikean suuntaiselta.

Länsi-Hervannassa suurin kysymys on ollut varmistaa, että joka raitiovaunulta on synkronoitu vaihto kotiin. En osaa materiaalin perusteella sanoa, toteutuuko tämä linjalla 300, joka reittinsä puolesta vaikuttaa hyvältä. Voisitte hieman paremmin avata näitä niin saisitte laadukkaampaa palautetta tällaisten “onko nyt varmasti näin”-kyselyiden sijaan. Oletan, että linjan ajaminen kahteen suuntaan 15 minuutin vuorovälillä tarkoittaa yhteensä 7,5 minuutin vuoroväliä, joka on sama kuin ratikalla, jolloin yhteys joka ratikalle toteutuu. Mutta mikä on aamun 20 minuutin vuoroväli ja miten se sopii ratikan aikatauluihin? Ja mitä etua kahteen suuntaan kiertämisestä on? Haittapuolena se tekee kuviosta vaikeammin ymmärrettävän.

Linjojen 5 ja 6 reitit vaikuttavat minusta toimivilta. Olisi hyvä, jos linjan 300 saisi tahdistettua näiden aikataulujen kanssa niin, että Länsi-Hervannastakin on yhteys esimerkiksi Iidesrannan kautta keskustaan sujuvalla vaihdolla.

Linja 65 muuttuisi “oikeaksi” linjaksi, joka kulkee myös iltaisin ja viikonloppuisin. Tämä olisi tervetullut muutos, ja Hervanta-Hallila-yhteyksien toteuttaminen pääosin 65:lla on minusta hyvä ajatus. Hervannasta Härmälään ja Pirkkalaan olisi käyttökelpoinen yhteys.

Nekalan saavutettavuus Hervannasta sen sijaan näyttää heikolta. Tämä on nykyäänkin ongelma, Nekalassa esimerkiksi on merkittävä koulukeskittymä ja harrastuspaikkoja, joihin joukkoliikenteellä kulkeminen koetaan Hervannassa hankalaksi. Vaikka linja 10 (jota ei ole tällä kartalla) säilyisi, tilanne ei parane vaan päinvastoin huononee, kun Laulunmaan ratikkapysäkin rakentaminen pilasi ennestäänkin huonon vaihtopaikan tekemällä kävelymatkasta Valtaväylältä Nekalantielle sietämättömän pitkän ja vielä entistä suuremmilla korkeuseroilla. Hervannasta Nekalaan pitäisikin löytää toimiva yhteys, joka ei sisällä vaihtoa Laulunmaalla.

Avoimeksi jää, miten Hervannasta päästään Hatanpään sairaalalle. Itse varmaankin kävelisin linjalta 5, mutta monet pitävät sairaalan eteen asti vievää linjaa todella tärkeänä. Jos sellaista ei ole esittää, saatte varmaan jo 9.4. yleisötilaisuudessa vastaanne äänekkään linjan 32 puolustajat-joukon. Voisiko ratkaisuna olla linjan 5 koukkaaminen Hatapään puistokujan kautta?

Heikki Kerppilä - su 8. huhtikuuta 2018 19.14.51

En ymmärrä linjan 6 pitkää reittiä. Nykyinen lyhyt linjakin on jo vaikeuksia pitää aikataulussa. Olisi kiva jos linja kulkisi edes keskustan kautta. Kulku töihin tulee vaikeutumaan huomattavasti.

Pettynyt työmatkalainen - la 7. huhtikuuta 2018 22.05.36

En ymmärrä linjan 6 pitkää reittiä. Kuljen sillä töihin joka päivä keskustasta hervantaan päin. Aikaisemmin reitti kulki Lamminpäästä hervantaan ja bussi oli silloin koko ajan myöhässä. Nyt kun reittiä on lyhennetty linja on paljon toimivampi. Näin pitkässä linjassa myöhästelyt ovat enemmän sääntö kuin poikkeus.

- la 7. huhtikuuta 2018 22.02.03

Linja 5: Linjan aivan itäisimmässä päässä on ylitarjontaa erityisesti viikonloppuisin. Linjaus Hatanpään kautta parantaa yhteyksiä Hervannasta ja korvaa esim (poistuvaa?) linjaa 32, mutta edellyttää ainakin Hatanpään vt:n linja-autokaistoja ja vaikka ruuhka-ajan linja-autokaistoja Lahdenperänkadun osuudelle, jotta pidempi reitti ei pidennä kokonaismatka-aikaa liiaksi.

Runkolinjat painottuvat Hämeenkadun eteläpuoliselle keskusta-alueelle, ja vain 9 ollaan linjaamassa pohjois-keskustaan. Yksi runkolinja tulee linjata Ranta-Tampellan suuntaan (joka on alueena kasvanut merkittävästi linjaston tullessa käyttöön), vaihtoehtoina tähän esimerkiksi
- Linja 5 Koskipuistosta itään ja Lapintielle. Matkustajamäärät Keskustorin länsipuolella jäänevät pieniksi, ja liikenne on päällekkäistä raitiotien kanssa.
- Linja 6 Satakunnankadun ja Lapintien kautta. Linjasta muodostuisi osittain keskustan kehälinja, ja parantaisi Hämeenpuiston itäpuolisen keskustan saavutettavuutta esimerkiksi Iidesjärveltä ja Lukonmäestä. Esitetylllä linjauksella osittain päällekkäinen linjan 29 kanssa. Toisaalta yhteys Tampellasta ei ehkä ole loogisin mahdollinen, ja vaihto ratikkaan Hämeenpuistossa ei ole kovin sujuva.
- Linja 9 olisi myös mahdollinen samalla periaatteella kuin 5. Linjan voisi tarvittaessa päättää myös Särkänniemeen Ranta-Tampellan jälkeen. Tällöin linja 5 voisi ottaa ysin reitin Hämeenpuistoa pitkin.
- Linja 10

Linja 6: Onko erityinen syy, miksi reitti ei kulje Pohjois-Hervannassa linjan 5 tavoin Tutkijankadun kautta Tredua ja lukiota lähempänä? Reitti Etelä-Hervannassa on onnistunut.

Linja 300: Tässä on tällainen iso ongelma, että matkustajan pitää tietää, kummalle puolelle hän menee bussia odottamaan. Voihan tässä pilotoida jotakin majakkaa, jonka perusteella näkee välittömästi kummalta puolelta seuraava bussi lähtee, mutta tällaisenaan tämä ei toimi.

Linja 38: Luo hyviä poikittaisyhteyksiä pitkin Itä-Tamperetta.Onko Hermiasta tarkoitus kävellä noin 500-900 metrin matka ratikalle? Vähintäänkin linjalla 38 tulee olla vähintään 15 minuutin vuoroväli kl 6-17. Tällöinkin palvelutarjonta heikentyy merkittävästi nykyisestä.

Aleksi Kinnunen - la 7. huhtikuuta 2018 16.09.01

LInjan 6 vuorovälejä (kuten myös linjan 9 suunniteltuja vuorovälejä) hieman ihmettelen. Jos tällä hetkellä autot ovat täynnä ruuhka-aikaan 7 min ja 10 min vuoroväleillä, niin mitä tapahtuu, kun kummankin vuoroväli on 15 minuuttia? Todennäköistä vielä on, että Messukylänkadun pätkä ajetaan peräkkäin eli vuoroväli on todellakin 15 minuuttia.Toki Messukylänkatu ei ole se kaikkein väkirikkain osa tuota reitistöä mutta kuitenkin. Samoin yhdyn kommentteihin keskustan osalta. Miksi kierrellä keskustassa pitkiä reittejä? Jos ollaan menossa Tampereen valtatieltä Pyynikintorille, niin sinne kannattaa mennä joko Satamakatua tai Hämeenkatua.

Lauri - la 7. huhtikuuta 2018 00.28.56

Mihin on hukattu linja 12? Sen säilyttäminen oli keskustelussa ratikkatilaisuudessa. Hallilasta Norssiin kulkevat koululaiset jäävät vaille kunnollista kulkuyhteyttä kouluun.

Äiti - pe 6. huhtikuuta 2018 21.16.03

Toivon, että Hervannan ja Lempäälän keskustan välinen (ja vaikka Ideaparkin kautta kulkeva) linja, josta on ollut puhetta, tulee syksyllä 2018 käyttöön. Työmatka Hervannasta Lempäälään kestää pahimmillaan yli 1,5 tuntia, kun linjat 5, 50(A,B,C) ja 53 eivät mene fiksusti yhteen. Hervannasta ja Vuoreksesta kuitenkin kulkee paljon väkeä töissä Lempäälän puolella.

Verot maksan Tampereelle - pe 6. huhtikuuta 2018 13.50.24

Missä on bussi nro 32:n kaltainen linja, jolla on tähän asti turvattu hallilalaisten koululaisten koulumatka Kanjonin ja Pohjois-Hervannan kouluihin? Tai luonnoksen linja nro 65:n tulisi koukata Kanjoninkadun, Orivedenkadun ja Opiskelijankadun kautta ko. koulujen ohitse, niin saataisiin koululaisille turvallinen koulumatka niin kuin tähänkin asti. Ja aamuihin koululaisvuorot!

Teresa K. - pe 6. huhtikuuta 2018 13.12.16

Busseja Hervannasta Taysille liian vähän!

- pe 6. huhtikuuta 2018 13.10.20

Linjan 300 reitti ei oikein aukene tarkemmin tuota karttaa katsomalla. Se pitäisi selittää auki sanallisesti, jotta sitä olisi helpompi kommentoida. Joka tapauksessa ensiarvoisen tärkeää on, että jokaiselle ratikalle/jokaiselta ratikalta on liityntäyhteys, joten 7 minuutin vuoroväli linjalla 300 on välttämätön homman toimimiseksi.

Hervanta-TAYS -yhteysväli ei hoidu linjalla 38, joka sinällään tarjoaa hienoja täydentäviä yhteyksiä reittinsä varrella (mm. Hervanta-Kaukajärvi, Kaukajärvi-Koilliskeskus, Koilliskeskus-TAYS). Voisiko tähän karttaan lisätä liityntälinja 270:n (Koillis-Tampereen linjastoluonnoksesta), mikäli sen on tarkoitus toimia ratikan liityntäyhteytenä Hervannasta TAYSiin menijöille Rieväkadun liityntäterminaalista? Vai onko Hervanta-TAYS -välille suunniteltu jokin muu linjan 5 katkaisun korvaava suora yhteys? Tuntuu, että suunnitelmassa on yhden linjan mentävä aukko vielä. Linjojen 20, 5 ja 32 korvaaminen on jäänyt puolitiehen.

Hermian osalta pitäisi muuten myös tietää, mikä on ratikan liikennöinnin tilanne sinne? Pysäkkihän ymmärtääkseni päätettiin nyt rakentaa sinne, joten onko tarkoitus ajattaa puolet vuoroista sinne ja puolet Hervantajärvelle vai miten?

Anonyymi - to 5. huhtikuuta 2018 16.58.04

Linjan 5 bussit ovat ruuhka-aikoina tupaten täynnä välillä Vuores-Tays. Kapasiteetti ei siis olisi mitenkään vajaakäytöllä, vaikka vastaava suora linja kulkisi jatkossakin ruuhka-aikoina. Jos luen suunnitelmaa oikein, niin nopein yhteys olisi jatkossa kahden vaihdon yhteys (5 -> ratikka A -> ratikka B) - ei kuulosta ollenkaan hyvältä, koska matka-aika pitenee väistämättä reilusti. Pitkää linjaa 5 tuskin pystytte synkronoimaan ratikan aikataulujen kanssa, sillä linjan täsmällisyys on nytkin heikkoa.

Toinen Vuoreksen mies - to 5. huhtikuuta 2018 12.34.02

Nyssen suunnittelusta kommentoidaan:
Tässä vaiheessa esitetyt linjastoluonnokset ovat reittikatujen tarkkuudella. Luonnoksissa näkyvät vuorovälit ja pysäkkien paikat ovat osin vielä viitteellisiä. Kaikkien linjojen aikataulut suunnitellaan tarkemmin vasta suunnittelun edetessä.

Linjan 38 päätepysäkki on ratikkapysäkin yhteydessä.

Tarkennamme ja muutamme luonnoksia saamamme palautteen perusteella. Huomaathan, että linkin takaa voi löytyä jo muuttunut suunnitelma.

Linjasto 2021 suunnittelusta Riikka - to 5. huhtikuuta 2018 10.04.16

Linjan 5 käyttäjänä olen erittäin hämmentynyt keskustan muutoksesta. Mielestäni on väärin jätää Viinikan liittymä välistä, ja ajaa Vihilahden kautta. Vuoreksessa varsinkin on paljon opiskelijoita, jotka jäävät Tietotalolla pois. Arkisin Tietotalon pysäkki on yksi suosituimmista, sillä yliopistolaisten lisäksi sitä käyttävät lukiolaiset ja työssäkäyvät.

Vuoreksenmies - ke 4. huhtikuuta 2018 18.56.08

Vuohenojan ratikkapysäkki ehdottomasti toteutettava. Se on suunnitelmissa tällä hetkellä vain varauksena. Itse olen laskenut tulevaisuuden liikkumiseni Hervantaan pitkälti tuon pysäkin varaan, vaihto Messukyläntieltä bussista. Uskomatonta mikäli tätä ei toteuteta. Muutenkin ihmisillä on erilaisia liikkumistarpeita. Kaikki liikenne ei kulje vain ja ainoastaan lähiöistä keskustorille.

Myöskin Hermiankadun surkea tilanne huomioitava. Suunnitelmissa bussi kerran puolessa tunnissa. Ratikkalinja ajaa läpi, mutta pysäkkejä ei tulossa. Käsittämätöntä. Tuhansien ihmisten työ/opiskelupaikat vieressä.

Marko - ke 4. huhtikuuta 2018 10.19.44

Linja 5: Pitäisi säilyttää suora yhteys Vuores-Hervanta-Tays. Esim. niin että 5A Itä-Hervantaan ja 5B TAYSiin. Lisäksi vuoroväli voisi olla 10 min tiheimmillään. Neljän vuoden päästä ollaan kuitenkin tilanteessa jossa linjan vuoroväli on oltava nykyistä tiheämpi. Näin ollen vuorovälit haaroilla 20min tiheimmillään.
Linjat 4, 6 ja 300: Linjan 6 ehdotettu reitti keskustassa on täysin järjetön eikä palvele oikeastaan ketään. Tekisin mielummin niin että muuttaisin linjan 4 reitiksi: Hermia - Teekkarinkatu - Opiskelijankatu jne. keskustaan. Tällä tavalla linja 300 olisi turha ja suorat yhteydet keskustasta Länsi-Hervantaan säilyisivät.
Linja 38: Säilyttäisin nykyisen reitin Atalasta mutta ehdotetulla tavalla liittäisin siihen linjan 20 reittiosuuden Hikivuori-Hervanta.

Eero Aronpuro - ti 3. huhtikuuta 2018 17.09.36

Eikö olisi älykkäämpää kääntää Linja 6 Teekkarinkatua Länsi-Hervantaan, niin tulisi sinnekin yksi suora yhteys? Nyt kaikki kolme suoraa yhteyttä (5,6 ja A) menee etelästä. Liityntälinja 300 voisi tulla Opiskelijankadun jälkeen Länsi-Hervannasta Lindforsinkatua Hervantakeskukseen ja jatkaa siitä Näyttelijänkadulle ja Lintuhyttiin.

Jussi-Pekka Penttinen - ti 3. huhtikuuta 2018 10.24.15

hei älkää nyt vaan hikivuoren 20 linjaa lopettako...millä ihmiset sitten pääsee töihin ja eteenpäin

anne-mari tuominen hikivuorenkatu 29 - ma 2. huhtikuuta 2018 07.35.47

Missä on linja 32, joka on erittäin tärkeä kuljettaessa Hervannasta Hatanpäälle.

Kaija Tuuna - su 1. huhtikuuta 2018 10.46.55

Ratikka pusäkki Hermian alueelle. Tai Bussi linja kulkemaan keskusta Hermia välillä. Kyseessä on kuitenkin yksi Tampereen suurimmista yritys keskistymistä.

Mikko Salonen - la 31. maaliskuuta 2018 10.19.26

Linja 20 reitti on säilytettävä! Ei ole järkeä että suunnitelman mukaan 38 kiertää kehää pienellä alueella. Kuljen 20 päivittäin töihin hallilaan. Ja viikonloppusin sillä pääsee kätevästi citymarkettiin ja muotialaan.

satu - la 31. maaliskuuta 2018 09.19.11

Palautteeni koskeen raitiolinja B:n aikataululuonnosta. Kaupungin keskeisin runkolinjaväline ja pääasiallinen TAYS:n suunnan väline ei voi palvella lauantaisin ja sunnuntaisin niin harvoin kuin luonnostelmassa ehdotetaan. Puolen tunnin vuoroväli lauantaisin ja sunnuntaisin on aivan liian harva. Vartin vuoroväli on hyväksyttävissä sunnuntaisin, lauantaisin päivällä sekin tuntuu liian harvalta. 60 min vuoroväli jo klo 21 alkaen ei ole hyväksyttävä kumpanakaan iltana. Jos vuoroväli on noin harva, on parempi lopettaa liikennöinti kokonaan ja hoitaa se pelkästään busseilla tuohon aikaan (mitä en pidä järkevänä). Raitioliikenteen perusajatus aikatauluvapaasta tiheästä metromaisesta liikenteestä vesittyy täysin tuollaisilla vuoroväleillä. Lisäksi mielestäni sekä A- että B-linjan aikataulujen tulisi olla synkronoitu niin, että vaihto linjalta toiselle onnistuu lyhyellä odotuksella kellonajasta riippumatta. Järjestelmän selkeyden ja käytettävyyden kannalta on mielestäni edellytys, että aikataulut ovat molemmilla linjoilla samat, yöliikennettä lukuunottamatta.

Anonyymi - pe 30. maaliskuuta 2018 20.03.28

Miksi Linja 38 ei päädy ratikan päätepysäkille ?

Jari Välimaa - pe 30. maaliskuuta 2018 18.11.17

Jos linjaa 300 ei liikennöidä samalla 7,5min vuorovälillä kuin ratikkaa, sen käyttöaste tulee jäämään todella pieneksi. Mitä järkeä sitä linjaa sitten on edes perustaa? Laittakaa mieluummin 5 ja 6 kiertämään linjan 300 katuja pitkin, saavatpa alueen asukkaat edes suoran bussiyhteyden keskustaan ja alueelle samalla vaivalla yhtä tiheällä vuorovälillä kulkeva linja. Toinen ongelma linjalla 300 on vuoroväli klo 20:00 jälkeen. Se on niin mahdollisimman epälooginen ratikan vuorovälin kanssa ja tekee täysin mahdottomaski synkronoida vaihtoja ratikan kanssa sulaviksi.

Toinen, miksi linjaa 38 ei päästetä TAYSin ratikan vaihtopysäkille?

Näyttää nyt vahvasti siltä, että liityntälinjoja ei ollut alunperinkään tarkoitus suunnitella kunnollisiksi lupauksista huolimatta. Tämän perusteella alkaa myös vaikuttamaan siltä, että vaihtoja ratikan ja bussien välillä tuskin saadaan synkronoitua, vaan matkustajat joutuvat sitten odottelemaan sen varttitunnin toista liikennevälinettä. Miksi edes perustaa umpi surkeita, vajaavaisesti toimivia lityntälinjoja, kun niitä kuitenkaan ei kukaan tule käyttämään. Ihmiset kyllä tiedostavat, että matka-aika ei lyhene surkeasti toimivalla liityntälinjalla verrattuna muutaman sadan metrin kävelyyn ratikkapysäkille. Oikeastaan parempi ja selkeämpi olisi, kun Hervannasta poistettaisiin yksinkertaisesti kaikki bussilinjat ja jätettäisiin vain yksi ratikkalinja nykyiselle linjalle. Säästyy kustannuksia ja kaupunginosan joukkoliikennejärjestelmä yksinkertaistuu.

Timo Ojala - pe 30. maaliskuuta 2018 17.50.46

Pidän perusajatuksesta. Etenkin linjan 6 vienti Tampereen Valtatien - Hämeenpuiston kautta on järkevän tuntuista. Mutta kumpi reitti keskustan päässä, Satakunnankatu vai Satamakatu. Tuo 38 reitti mietityttää, mutta ajatus varmaan selkeytyy, kun näkee myös Koillis-TAmpereen suunnitelmat.

Juha Vahvelainen - to 29. maaliskuuta 2018 14.23.22