Ratikan rakentamisen vaikutukset

Yleisötilaisuuksissa kiiteltiin vuorovaikutusta ja esitettiin vielä muutostoiveita

20.12.2018

Joukkoliikenteen linjastosuunnitelmat olivat aiheina loppuvuodesta järjestetyissä alueverkoston tapaamisissa, joissa sai antaa palautetta ja keskustella loppuhiontaa vaille valmiin linjastoratkaisun luonnoksista vuodelle 2021. Tuolloin joukkoliikennettä hoidetaan sekä ratikan että bussiliikenteen voimin. Tilaisuuksiin osallistui parisataa asukasta.

Keväällä 2018 järjestetyissä ensimmäisissä asukastapaamisissa olivat kommentoitavina alustavat alueelliset luonnokset, joiden pohjalta syksyllä julkaistiin linjaston toinen versio. Nyt järjestetyissä yleisötilaisuuksissa esiteltiin suunnitelmaa, joissa sekä yleisötilaisuuksissa että verkossa annettua palautettua on pyritty mahdollisuuksien mukaan ottamaan huomioon.

Lielahtikeskuksessa 4.12. järjestetty tilaisuus oli yleisömenestys, osittain varmasti siksi, että tilaisuudessa esiteltiin linjastosuunnitelmien lisäksi ratikan toisen vaiheen suunnitelmia lännen suunnalla. Keskustelua heräsi erityisesti mahdollisuuksista asioida Lielahtikeskuksessa ja pääsy Länsi-Tampereen palveluiden äärelle. Linjalle 25 toivottiin jatkoa Tahmelasta edelleen länteen, mikä avaisi Tahmelasta mahdollisuuden liikkua sekä itään että länteen.

Hervantaan kokoontui 10.12. parikymmentä aktiivista joukkoliikenteen käyttäjää. Tilaisuudessa keskusteltiin erityisesti siitä, miten yhteys Hatanpään sairaalalle toteutetaan. Uusien luonnosten muuttuneista linjareiteistä löydettiin positiivisia muutoksia, mutta kehitettävää havaittiin olevan muun muassa Etelä-Hervannan linjastossa Näyttelijänkadulla.

Yliopistojen yhdistyminen ja kampusten välinen liikennöinti kiinnosti alueella. Hervannan ja keskustan kampusten väliset yhteydet muuttuvat, mutta säilyvät monipuolisina ja opiskelijoiden ja työntekijöiden siirtyminen kampusten välillä on otettu suunnittelussa huomioon.

Pääkirjasto Metsossa 11.12. oli paikalla parisenkymmentä bussiliikenteen ja ratikan yhteensovittamisesta kiinnostunutta. Uudet suunnitelmat keräsivät kiitosta siitä, että palautteita on selvästi kuunneltu. Sillekin riitti ymmärrystä, että joukkoliikenteen suunnittelussa on huomioitava suurten joukkojen liikkumista.

”Yleisötilaisuuksien järjestäminen on aina hyvä asia, vaikka ymmärrän, että oman työmatka-aikani piteneminen Veisusta vaihtojen myötä ei suunnittelijoiden päätä todennäköisesti muuta. Aion kertoa mielipiteeni jatkossakin ja antaa palautetta linjaston toimivuudesta, muutenhan oma näkökulmani jää suunnittelijoilta pimentoon. Ja kyllähän bussiliikennettä varmasti kehitetään jatkossakin, ei kehitys ratikan tuloon lopu”, totesi eräs yleisötilaisuuteen osallistuja.

Metson tilaisuudessa yleisöä askarruttivat bussilinjaston lisäksi lähijunat, kaupunkipyörät ja liityntäpysäköinti, jotka osaltaan vaikuttavat joukkoliikenteen tulevaisuuteen. Petsamon ja Veisun yhteydet ja Muotialantien turvallisuus puhuttivat, samoin toivottiin parempia yhteyksiä Satamakadulle sekä Kaakinmaalle. Keskustelua käytiin myös keskustan kävely- ja pyöräilyreiteistä. Länsi-Tampereelta toivottiin suoraa työmatkayhteyttä Hervantaan, koska vaihdollisena keskustan kautta matka kestää niin kauan, ettei se ole kilpailukykyinen henkilöauton kanssa. 

Koilliskeskukseen oli 12.12. kerääntynyt täysi salillinen väkeä, lähes 80 henkeä, ja keskustelua käytiin sekä periaatteista että yksittäisistä aikatauluista ja yhteystarpeista. Paikalla oli sekä koululaisia että koulujen edustajia sekä paljon alueen asukkaita. Tilaisuudessa toivottiin kouluverkkoratkaisujen ottamista huomioon linjastoratkaisuissa. Koulu- ja päiväkotiyhteyksien lisäksi myös muiden palveluiden saavutettavuus nousi esille. Tärkeinä asioina alueella tunnistettiin kaupalliset palvelut ja liityntäpysäköintimahdollisuus. Yhteyksiä toivottiin muun muassa Kalevaan ja Jankaan.

Vaihtojen lisääntyminen herätti keskustelua edelleen, samoin se, miksi ratikkaan on pakko vaihtaa. Huolta kannettiin siitä, riittääkö ratikassa kaikille paikkoja ja Taysin alueella tilaa kaikille autoille ja ratikalle. Suunnittelun toivottiin kuuntelevan ammattikuljettajien mielipiteitä tarkasti ja ottavan ne huomioon kaikissa suunnittelun vaiheissa. Uusissa suunnitelmissa sai kiitosta toisen runkolinjan jatkaminen keskustaan saakka, kun edellisessä versiossa molemmat (sekä linja 1 että linja 8) oli katkaistu Taysille.

Suunnitelma vuoden 2021 bussilinjastosta julkaistaan tammikuussa, ja siitä voi edelleen antaa palautetta verkossa Linjasto2021-sivustolla. Päätös lopullisesta linjastosta tehdään Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa kevät-kesällä 2019.

Kevään aikana järjestetään vielä asukastilaisuuksia, muun muassa Härmälässä 17.1. Tervetuloa edelleen mukaan osallistumaan!