Repa

Reittiopas



Tarinoita kolmosen reitiltä -tutkimus

21.06.2016

Aineistoksi raporttia varten kerättiin pääasiassa haastattelu- ja havainnointimateriaalia, jonka lisäksi aineistoa täydensivät kuva-, ääni- ja videomateriaali. Aineisto kerättiin maaliskuussa (10.-17.3.2016). Busseissa toteutettiin yhteensä 54 haastattelua ja havainnointimateriaalia kerättiin yhteensä 970 minuutin ajalta, joka on tekstimuodossa 26 taulukollista tietoa. Aineisto on kerätty kattavasti eri viikonpäivinä ja vuorokaudenaikoina. Tutkimuksen toteutti ympäristöpolitiikan ja aluetieteen opiskelijoista ja vastavalmistuneista koostuva Regio.

Tutkimusraportti sisältää muun muassa yleisimpiä matkustajaprofiileja kuvaavat tarinat sekä bussin tarinan molempiin suuntiin koko reitin mitalta. Lisäksi raporttiin on koottu tietoa siitä, mitä bussissa tehdään, miten vaihdot sujuvat, millainen bussin reitti on sekä miten pääpirteittäin samalle reitille kaavailtuun raitiotiehen suhtaudutaan.

Havaintoja linjan 3 tyypillisestä matkasta

Bussi lähtee Hervannasta kohti Lentävänniemeä. Osa matkustajista suunnittelee matkansa etukäteen Repa-reittioppaan ja aikataulukirjan avulla, osa yksinkertaisesti vain menee pysäkille bussia odottelemaan. Miksi sitten kolmosella ja yleensäkin bussilla kuljetaan? Kolmonen kulkee usein ja sen reitti vastaa tarpeita. Ehkä ei omisteta autoa, tai huono sää saa pyöräilijätkin käyttämään linjaa.

Bussin matkustajina on niin työmatkalaisia, perheitä, keskustaan kahville menijöitä kuin vapaa-ajan viettäjiä sekä treeneihin menijöitä. Kaiken kaikkiaan bussilinjaa 3 pidettiin tutkimuksen mukaan nopeana, joskin ajoittain ruuhkaisena. Myös vaihtaminen onnistuu yleensä helposti.

Matka-aika voidaan käyttää joko yksilöllisesti puhelinta käyttäen tai siitä musiikkia kuunnellen. Tamperelaisten maisemien ja maamerkkien seuraaminen on yksi yleinen tapa viettää bussiaikaa. Sosiaalisesti matkaa taittavat juttelevat tuttujen tai tuntemattomien kanssa - tai sitten bussissa vain rentoudutaan tai nukutaan.

Linja 3 raiteille?

Linjan 3 reitti olisi pääpiirteittäin sama kuin ratikalle on suunniteltu: kyselytutkimuksen mukaan linjan siirtymistä raiteille odotetaan innostuneesti (kolme neljästä vastaajasta). Neljänneksen mielestä ratikka ei muuta mitään. Ratikan odotettiin tuovan ainakin seuraavia etuja:

  • matkanteko muuttuu nopeammaksi ja ruuhkat helpottuvat
  • ratikka on mukavin matkustusmuoto
  • ratikka tuo suurkaupungin tuntua; se nostaa myös reitin läheisyydessä olevien kiinteistöjen arvoa

Kriittisistä kommenteista ratikkaa kohtaan nousivat esille, mahtuuko ratikka muiden liikennemuotojen sekaan ja vähenevätkö pysäkit.

Linjan 3 matkaa pääset seuraamaan Prezi-sovelluksessa tästä linkistä
Tutkimustulokset pdf-muodossa

Katso myös: Tampereen Liikenne- ja katusuunnittelun Ratikka-sivut