Repa

Reittiopas



Tampereen raitiotien kalustotoimittajaksi Transtech Oy

04.10.2016

Tampereen raitiotien kalustohankinnasta järjestetyn tarjouskilpailun on voittanut Transtech Oy. Asiasta päätti Tampereen kaupunginhallitus 3.10.2016 samassa yhteydessä muiden raitiotiehankkeeseen liittyvien asioiden kanssa.

Kaupungihallituksessa raitiotiehen liittyvistä päätöksistä äänestettiin, 7 jäsentä kannatti päätösesityksiä, 2 vastusti, 1 jäsen äänesti tyhjää ja 1 oli poissa.

Hankintaan sisältyy 15 - 20 raitiovaunua sekä niiden kunnossapitopalvelu 10 vuodeksi. Lisäksi on mahdollista hankkia lisävaunuja, pidentää vaunuja myöhemmin sekä jatkaa kunnossapitopalvelua enintään 40 vuodeksi.

Tampereen kaupunki sai 12.8.2016 mennessä tarjouksen raitiovaunuista ja niiden kunnossapidosta seuraavilta neljältä yritykseltä:

• Construcciones y Auxiliar de Ferrocariles, S.A. (CAF)
• PESA Bydgoszcz SA
• Stadler Rail Valencia, S.A.U.
• Transtech Oy

Raitiovaunuhankinnan valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellista edullisuutta on vertailtu raitiovaunujen laadun, kunnossapitopalvelun laadun sekä vertailuhinnan perusteella.

Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous on Transtech Oy:n tarjous. Tarjous oli paras sekä laatu- että hintavertailussa.

Transtech Oy:n tarjouksessa 37 metriä pitkien raitiovaunujen hankintahinta on n. 3,8 - 3,2 miljoonaa euroa / kpl hankintamäärästä riippuen. Vuoden 2014 yleissuunnitelmassa 30-33 m pitkän vaunun hinnaksi arvioitiin noin 3,2 miljoonaa euroa ja 38-40 m pitkän vaunun hinnaksi noin 3,8 miljoonaa.

Jos raitiotiehankkeen osan 1, eli Hervantajärvi - Pyynikintori ja TAYS - Pyynikintori -linjojen liikennöintiin ja varavaunuiksi hankitaan 16 vaunua on niiden hankintahinta yhteensä noin 61 miljoonaa euroa. Yleissuunnitelman mukaisen liikennekokonaisuuden 26 raitiovaunua maksaisi noin 97,5 miljoonaa euroa.

Raitiovaunujen hankintapäätös sitoo kaupunkia ja hankintasopimus voidaan allekirjoittaa vasta Tampereen kaupunginvaltuuston tehtyä päätöksen raitiotiehankkeen täytäntöönpanosta.

Mikäli Tampereen kaupunginvaltuusto päättää, että raitiotie rakennetaan, työt alkavat useista kohdista ensi vuoden 2017 aikana. Raitiotieliikenteen Hervannasta Taysille arvioidaan alkavan vuonna 2021. Kaupunginvaltuusto käsittelee asiaa kokouksessaan 24.10.2016.

Raitiotiellä tavoitellaan korkeatasoista, suurikapasiteettista ja esteetöntä joukkoliikennettä, jolla on mahdollista tukea kaupunkirakenteen tiivistämistä kestävällä tavalla. Raitiotietä suunnitellaan Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennejärjestelmän kuormittuneimmalle osuudelle. Joukkoliikennejärjestelmään kuuluisivat raitiotien lisäksi tehokkaat runkobussilinjat sekä monipuolinen liityntäliikenne raitiotielinjoille. Raitiotien varrelle suunnitellaan täydennysrakentamista sekä kehitetään maankäyttöä. Pysäkkiympäristöjä suunnitellaan palvelemaan monipuolisia toimintoja ja eri kulkumuotoja.