Repa

Reittiopas



Huristellaanko tulevaisuudessa sähköbusseilla?

05.09.2016

”Sähkö palaa takaisin joukkoliikenteeseen”, joukkoliikennepäällikkö Mika Periviita ennustaa.

Ajanjakson vuodesta 2026 vuoteen 2040 nähdään olevan sähköbussien määrän voimakasta kasvuaikaa: vuoden 2014 visiossa koko Tampereen bussiliikenne hoidetaan sähköbusseilla. Tampereella liikennöivät johdinautot vuosina 1948 - 1976: johdinautoliikenteen lopettamisesta on siis kulunut 40 vuotta. Johdinautojen jälkeen liikennöinnissä siirryttiin kokonaan dieselbusseihin, joista onkin käytännössä muodostunut joukkoliikenteen kaluston standardi.

Periviidan mukaan liikenne keskittyy Tampereella jatkossa bussien runkolinjoihin ja mahdolliseen raitiovaunureittiin siten, että jatkossa 70 % matkustajista liikkuisi mainituilla runkolinjoilla tai ratikalla. Nykyisin runkolinjojen käyttäjiä on noin 50 % kaikista matkustajista.

Tulevaisuudessa matka voi taittua ratikalla, sähköbussilla ja sähköpyörällä

Ratikan valmistuttua 2020-luvulla haetaan synergiaetuja bussilinjojen ja raitioliikenteen välillä. Sähköbusseille nähdään mahdollisuuksia erityisesti ratikan syöttöliikenteessä: koska sähköjärjestelmää joka tapauksessa joudutaan parantamaan, miksi ei samalla huomioitaisi sähköbussiliikennettä esimerkiksi latausasemien osalta? Sähköbussiliikenteessä voidaan asiakkaita kuljettaa pienemmällä kalustolla, esimerkiksi 8- tai 16-paikkaisilla pikkubusseilla.

Euroopassa painottuvat Suomeen verrattuna sähköiset polkupyörät, sähkömopot ja -moottoripyörät. Erityisesti ikäihmiset ovat löytäneet sähköpyörät Euroopassa. Euroopassa on myös Suomea enemmän mietitty aurinkoenergian hyödyntämistä autojen ja bussien latauspisteissä. Sähköisen kevyen liikenteen innovaatioita voitaisiin liittää matkan loppuvaiheeseen: esimerkiksi matka sähköbussipysäkiltä kotiin voitaisiin taittaa sähköpyörällä.

Sähköbussit ovat modernia ja palkittua kalustoa

Sähköbussien hyviä puolia ovat uusiutuvan energian käyttö ja matkustamisen viihtyisyys. Sähköbussi on hiljainen, joskaan ei äänetön. Tampereelle tuleva sähköbussi on sisustukseltaan sinisävyinen ja ilmava.

Tampereelle on tilattu neljä Solaris-merkkistä modernia linja-autoa Puolasta. Bussimalli on valittu vuoden 2017 linja-autoksi Euroopassa. Solaris-bussin ominaisuuksista mainittakoon mm. kääntyvät ajovalot, näyttötaulut, usb-pistokkeet matkustajille sekä kuljettajan kosketusnäytöllä ohjattava ajokonsoli.

Sähköbussien kuljettajiksi on Tampereen Kaupunkiliikenteen sisällä hakenut runsaasti henkilöstöä: kiinnostuneita oli satoja, mutta sähköbusseja kuljettaa alkuvaiheessa 40 ammattilaista.

Sähköbussien kannattavuudesta ei vielä kokemusta

Sähköbussin hankintahinta on noin kaksi kertaa dieselbussia suurempi. Sähköbussin polttoainekustannukset jäävät kuitenkin noin kolmannekseen dieselkäyttöisen auton kustannuksista. Bussin korkeampi hankintahinta tasaa energiakustannusten säästöjä.

Sähköbussijärjestelmien hintoja voitaisiin saada laskettua tiedon lisääntyessä sähköbussijärjestelmien toimivuudesta. Kun kokemusta sähköbussien valmistuksesta kertyy enemmän, sähköbussin kannattavuus investointina paranee bussikaluston hankintahintojen laskiessa tulevaisuudessa.

Käytössä sähköbussit ovat erityisen taloudellisia paljon pysähdyksiä sisältävillä hitailla reiteillä, koska sähköbussilla ei ole tyhjäkäyntiä. Latausvaihtoehdoista taloudellisin on päätepysäkkilataus. Myös huoltokustannusten pitäisi olla dieselbusseja alhaisemmat, koska sähkömoottori on yksinkertainen.

Tampereen kaupunki on päättänyt teipata sähköiset bussit ja latauspisteet sähköteema-tarroilla, jotta sähköbussit erottautuisivat paremmin katukuvassa.

Kirjoitus perustuu Sähköisen liikenteen ratkaisut -loppuseminaariin, joka järjestettiin maanantaina 29.8.2016 Tampereella.